چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام سید حسن علوی

حوزه/ امروز وجودتان منعطف است و شکل پذیراست ولی فرصت کم است؛ فرداها با هزاران مساله بزرگ و کوچک مواجه خواهید شد؛ پس سعی کنید امروز را به مشقِ اراده و تمرین اخلاص بگذرانید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن علوی شب گذشته در جمع مردم روزه‌دار مسجد جامع صفا با بیان این که ناخالصی، وجود انسان را هواخواه طاغوت می‌کند، به تبیین آداب الصلوه از منظر اسلام و اهل بیت(ع) پرداخت، و گفت: انسان آنطور که قلبش تمایل یافت، می‌بیند؛ اگر تمایل قلب به باطل شد، فقط امام باطل را می‌بیند و می‌پسندد و عجیب این که بعضی منتظر دیدار امام مبین هستند؛ ولی قلب‌شان را خالص نمی‌کنند.

وی بصیرت را میوه اخلاص برشمرد و افزود: انسان مخلص چون از هر تمایلی جز خدا رهاست، اهل بصیرت می‌شود و حقیقت اشیاء را آنطور که هست می‌بیند؛ امیرالمومنین علی(علیه‌السلام) در این رابطه می‌فرماید «عِندَ تَحقُق الإخلاصِ تَستَنیرُ البَصائِر؛ وقتی اخلاص در وجود انسان تحقق یابد، چشم بصیرتش روشن می‌گردد».

این استاد حوزه با بیان این که مسیر اصلی تعالی انسان، اخلاص است، اظهار داشت: اینکه خطای دیگران را می‌بینیم و خطای خویش را متوجه نیستیم، همه‌ از هوای نفس است و تا اخلاص را تمرین نکنیم، رفع نخواهد شد.

وی با بیان این مطلب که در روایات اخلاص را مسیر اصلی نیل به مقصود گفته‌اند، خاطرنشان ساخت: حضرت رسول‌الله(صلی الله علیه و آله) در این رابطه می‌فرماید: «مَنْ أخْلَصَ لِلّهِ أرْبَعينَ صَباحاً». بنابراین اقلّ خلوت‌نشینی برای اکتساب اخلاص، چهل روز است؛ البته باید توجه داشت که وقت چلّه نشینی همین دوران جوانی است و پیری و کهولت گاهِ تحول و انقلاب نیست؛ زیرا اوقات قیمت یکسان ندارند؛ برای همین است که می‌فرماید: «لیله ‌القدر خیرُ من الف شهر» از این رو چلّه نشینی هم در همین جوانی‌هاست که اثر دارد.

امام جماعت مسجد صفا تهران افزود: نبی مکرم اسلام(ص) در ادامه روایت مذکور فرمودند: «ظَهَرَتْ يَنابيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلى لِسانِه» یعنی ثمره‌ی اربعین اخلاص، جوشش حکمت از قلب بر زبان است؛ لذا به جوانان عزیز توصیه می‌کنم مدتی را برای خدا حرف بزنید و برای خدا ساکت شوید تا چشمه‌های حکمت از قلب به زبان‌تان جاری شود.

وی تصریح کرد: حتی از امیرالمومنین(علیه‌السلام) نقل است «أخْلِصْ تَنِل» یعنی خالص کن، به هرجا که باید می‌رسی؛ بنابراین اگر مخلص شدید، آرزوهای باطل از شما خارج می‌شود و این سنت الهی است که بر آرزوهای حقّه وعده نصرت دهد و ثمره اخلاص آن می‌شود که خدا بنده را تدبیر می‌کند؛ یعنی اداره‌ی امورش بر عهده خدا می‌شود. «مَن کانَ لِله، کانَ الله لَهُ».

حجت الاسلام علوی روش علمی را از دیگر راه‌های دست‌یابی به اخلاص برشمرد و گفت: در اکتساب اخلاص، عموما روش علمی زود جواب می‌دهد؛ حتی بعضی فرمودند غالب مسیر سلوک، معرفت است؛ بنابراین اگر بینش ما به فضائل و رذائل صحیح بود، اعمالمان هم درست می‌شود.

وی افزود: روش دیگر، محبت و دوستی است؛ اگر حب اولیاءالله در دل بیفتد، هر لحظه انسان به کمال نزدیک‌تر می‌شود. و بالعکس!

حجت‌الاسلام علوی خطاب به جوانان روزه‌دار عنوان داشت: نشست‌های معرفتی و کلاس و بحث باید منجر به انگیزه و تصمیم شود؛ اگر این‌ها، حرکتی را سبب نشود، به هیچ نمی‌ارزد؛ از این رو به جوانان عزیز توصیه می‌کنم سعی کنید در عین حال که چند کار نادرست را ترک می‌کنید، چند کار خیر و عمل صالح را پیگیری کنید؛ مراقب زبان‌تان باشید، اگر برای خدا نیست، چرا سخن می‌گویید؟!

این کارشناس دینی در پایان تصریح کرد: امروز وجودتان منعطف است و شکل پذیر و مشغله‌تان کم. فرصت کم است؛ فرداها با هزاران مساله بزرگ و کوچک مواجه خواهید شد؛ پس سعی کنید امروز را به مشقِ اراده و تمرین اخلاص بگذرانید؛ همه شما جوانان فردا مناصب سیاسی-اجتماعی این کشور را تصدی خواهید کرد؛ ‌اگر خمیرمایه و منطق شما دینی نباشد، گرفتار اشتباهات شده و عوضِ سعادت، شقاوت را تحصیل می‌کنید. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha