جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله موسوی جزایری ، نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: روزه‌داری کلاس تقوا است! البته در صورتی که روزه حقیقی و با محتوا باشد؛ که در این صورت روزه‌های انسان حائل و مانعی در برابر حرارت آتش جهنم شده و روز قیامت از گرسنگان و تشنگان نخواهد بود.

آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به فرصت‌های معنوی ماه مبارک رمضان، بر انجام سه فریضه مهم در این ماه اشاره کرد و اظهار داشت: هرگاه در این ماه چشم، گوش، زبان و جوارح خود را از گناه باز داشتی، راه سعادت تو گشوده خواهد شد و این‌گونه می‌توان با «روزه گرفتن»، «قرائت قرآن» و «دعا کردن» به اوج معنویت رسید و خود را در زمره بهترین بندگان خدا قرار داد.

وی به بیان روایتی از پیام اکرم(ص) مبنی بر «شهر رمضان افضل الشهور عندالله» پرداخت و گفت: ماه رمضان نزد خداوند بهترین ماه‌هاست، پس مردم تا می‌توانند از فیوضات معنوی آن استفاده کنند.

امام جمعه اهواز، با اشاره به آیه 183 سوره بقره مبنی بر «يا ايّهاالذّين آمنوا كتب عليكم الصّيام كما كتب على الذّين من قبلكم لعلّكم تتّقون»، بیان داشت: خداوند متعال در این آیه بیان می‌کنند که «اى كسانى كه ايمان آورده‌اید روزه بر شما واجب شده همان‌طور كه بر اقوام قبل از شما واجب شده بود شايد با تقوا شويد».

*روزه گرفتن، صرفاً تحمل تشنگی و گرسنگی نیست

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه روزه گرفتن، صرفاً تحمل تشنگی و گرسنگی نیست، به روایتی از امام صادق(ع) پرداخت و افزود: امام صادق(ع) در کلامی گهربار بیان می‌کنند که «إِذَا صُمْتَ فَلْيَصُمْ سَمْعُكَ وَ بَصَرُكَ وَ شَعْرُكَ وَ جِلْدُكَ وَ عَدَّدَ أَشْيَاءً غَيْرَ هَذَا وَ قَالَ لَا يَكُونُ يَوْمُ صَوْمِكَ كَيَوْمِ فِطْرِكَ‏» یعنی «هرگاه روزه گرفتى، گوش و چشم و موى و پوست تو و چيزهاى ديگر به جز اين‌ها را ذكر كرد، روزه بگيرد.» و این مهم نشان دهنده اهمیت کنترل چشم و گوش و زبان انسان به هنگام روزه‌داری است.

*تقوا مداری نتیجه رعایت آداب روزه‌داری است

آیت الله موسوی جزایری، تقوا مداری را نتیجه رعایت آداب روزه‌داری دانست و تصریح کرد: روزه‌داری کلاس تقوا است! البته در صورتی که روزه حقیقی و با محتوا باشد؛ که در این صورت روزه‌های انسان حائل و مانعی در برابر حرارت آتش جهنم شده و روز قیامت از گرسنگان و تشنگان نخواهد بود.

وی دومین فریضه مهم در ماه مبارک رمضان را «قرائت قرآن» عنوان کرد و گفت: امام باقر(ع) در حدیثی بیان می‌کنند که «لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان» یعنی «برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن، ماه رمضان است»؛ پس همان‌طور که در بهار فاصله خورشید به زمین نزدیکتر می‌شود و با حرارت خود، زمین مرده را دوباره زنده می‌گرداند، در ماه مبارک رمضان قرآن نیز بسان خورشید، با نورانیت خود دل‌های مرده را زنده و آماده می‌گرداند.

*اهمیت ترویج فرهنگ قرآنی میان جوانان

نماینده ولی فقیه در خوزستان، با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ قرآنی میان جوانان، اظهارداشت: امام صادق(‏ع) در مورد سرمایه‌گذاری معنوى براى نسل جدید و حفاظت نوجوانان از گروه‏هاى منحرف و کج‌اندیش، فرموده‌اند که «بادروا  احداثکم بالحدیث قبل ان یسبقکم الیهم المرجئة» یعنی «نوجوانان خود را با احادیث ما آشنا کنید قبل از این‌که مرجئه (یکى از گروه‏هاى منحرف) بر شما پیشى گیرند»؛ به همین دلیل برای جلوگیری از انحرافات اخلاقی و رستگاری جوانان، باید آنان را بیش از پیش با آداب اسلامی آشنا نمود و در فضاهای معنوی رشد و تربیت داد.

آیت الله موسوی جزایری، در پایان سخنان خود، به سومین فریضه مهم ماه مبارک رمضان مبنی بر «دعا کردن» اشاره کرد و اذعان داشت: در آیه شریفه «وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجيبُوا لي‏ وَ لْيُؤْمِنُوا بي‏ لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُون» آمده است که «و چون بندگان من از تو درباره من بپرسند (بگو که) من حتماً (به همه) نزدیکم، دعای دعا کننده را هنگامی که مرا بخواند اجابت می‌کنم، پس دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان آورند، شاید که راه یابند».

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha