جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شیخ الازهر

حوزه/ تازگی در رسانه های مصری و عبری خبری منتشر شده مبنی بر اینکه جمعی از ائمه جماعت مساجد اسرائیل از شیخ الازهر دعوت کرده اند به تلاویو سفر کند و درباره اعتدال در دین اسلام سخنرانی کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»، به تازگی در رسانه های مصری و عبری خبری منتشر شده مبنی بر اینکه جمعی از ائمه جماعت مساجد اسرائیل از شیخ الازهر دعوت کرده اند به تلاویو سفر کند و درباره اعتدال در دین اسلام سخنرانی کند.

در واکنش به این خبر عمر سالم از محققان مرکز تحقیقات اسلامی الازهر نسبت به این دعوت اظهار خوش بینی کرد و از شیخ الازهر خواست به این دعوت پاسخ مثبت بدهد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مخالفت شیخ الازهر با برقراری رابطه با اسرائیل نیز گفت: سفر شیخ الازهر به شهرهای حیفا و یافا نمی تواند به معنای برقراری رابطه با اسرائیل و خیانت به مسلمانان و نوکری صهیونیست ها باشد.

علاوه بر این دکتر عبدالحمید الاطرش رئیس سابق کمیته فتوا در الازهر نیز این دعوت را مثبت تلقی کرد و گفت: به نظر من شیخ الازهر باید به این دعوت پاسخ مثبت بدهد و با ائمه جماعت مسلمان در اسرائیل دیدار کند.

وی افزود: اگر شیخ الازهر با این سفر موافقت کند، اسرائیل در تنگنا قرار می گیرد، زیرا این دیدارها موجب تقویت مسائل مشترک و تبادل نظر میان مسلمانان موجود در سرزمین های اشغالی می شود.

دکتر محمد شحات الجندی عضو مرکز تحقیقات الازهر نیز ضمن موافقت با این دعوت و سفر شیخ الازهر به اسرائیل گفت: این دعوت بسیار مهم است و ممکن است خود اسرائیلی ها مانع آن بشوند، زیرا آنها نمی خواهند بار دیگر مساله فلسطین مطرح شود و از دیدار میان شیخ الازهر و ائمه مساجد اسرائیل هراس دارند.

وی افزود: اگر شیخ الازهر با این سفر موافقت کند، پیامدهای مهمی خواهد داشت، زیرا ائمه مساجد تلاویو همه عرب زبان هستند و این سفر به معنای عادی سازی روباط با اسرائیل نخواهد بود بلکه به معنای مشارکت در مسائل و مشکلات مسلمانان آن منطقه است.

از سوی دیگر دکتر عمر حمروش دبیر کمیته امور دینی پارلمان نیز گفت: این دعوت ما را به یاد دعوت شش سال پیش تلاویو از پدر شنوده رهبر پیشین کلیسای قبطی مصر می اندازد که پدر شنوده در آن زمان گفت هرگز به تلاویو نمی روم مگر اینکه شیخ الازهر همراه من باشد و از این رو من از شیخ الازهر می خواهم در این زمینه با پدر شنوده مشورت کند.

وی افزود: شاید بهتر باشد که شیخ الازهر نماینده ای را از جانب خود به اسرائیل بفرستد تا پیام دین صحیح را به آن سرزمین برساند.

اما در اولین واکنش به این اخبار از سوی الازهر، دکتر محمد الو زید الامیر رئیس مراکز الازهر گفت: ما چنین دعوتی دریافت نکرده ایم.

وی افزود: این گونه دعوت ها بی اساس است و اعتباری ندارد و دروغ و کذب است و از این رو ما نیز درباره آن اظهار نظر نمی کنیم.

از سوی دیگر مرکز رسانه ای الازهر نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد این ادعا صحیح نیست و الازهر در طول تاریخ همواره حامی مساله فلسطین و حق ملت فلسطین و رسیدن این مردم به خواسته های عادلانه خود بوده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha