پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مهدی تقی پور

حوزه/ نماینده جمهوری اسلامی ایران در اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام گفت: جوانان با انس و الفت با قرآن کریم در زندگی به سعادت و تعالی می رسند.

مهدی تقی پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به ایجاد اشتیاق در جوانان برای ورود به عرصه های قرآنی اظهارداشت: ورود به عرصه قرآن نیازمند وجود یک مدل خوب و تاثیر گذار است، گاهی اوقات تربیت و نظارت بر فرزندان می تواند به طور غیر مستقیم اثر گذار باشد.

وی تصریح کرد: اگر والدین در محیط خانواده کار مثبتی را انجام دهند، فرزندان از آن ها به خوبی تقلید می کنند، به یاد دارم زمانی که سن کمتری داشتم، پدر همیشه تاکید داشت، تلاوت قرآن را به سبک و سیاق خودشان دنبال کنیم.

این قاری و موذن بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) افزود: این ها موجب جذب ما به سمت قرآن شد، بنده از اوایل ورود به حوزه علمیه و در دوره راهنمایی تلاوت قرآن کریم را شروع کردم.

وی توضیح داد: در آن دوران به لحاظ اینکه درس حوزه قالب بر دیگر فضاها بود، نتوانستم تلاوت را به طور جدی ادامه دهم؛ اما در پایه ششم حوزه فعالیت ها را آغاز کردم، بعد از قبولی در دانشگاه رضوی که وارد مشهد شدم دریایی را پیش روی خودم یافتم که توانستم در زمینه فعالیت های قرآنی به پیشرفت های خوبی برسم.

این قاری قرآن بیان داشت: در مشهد مقدس اساتید برجسته ای در رشته های قرآنی وجود دارند که در این راستا با استاد مجتهد زاده آشنا شدم و در سال 86 و 87 نیز با استاد سید فاطمی آشنا شدم و یک سال قبل با استاد سعید بیژنی کار را آغاز کردم که سهم مهمی در موفقیت بنده داشت.

وی در مورد موفقیت های خود گفت: در سال 88 در مسابقات دانشجویان سراسر کشور توانستم، رتبه اول را کسب نمایم از سال 91 در مسابقات اوقاف شرکت کردم و در شهرستان رتبه دوم و در استان رتبه سوم را به دست آوردم.

تقی پور خاطرنشان کرد: در مسابقات کشوری نیز دوم شدم و بعد در مسابقات اوقاف حضور یافتم و دو سال در مسابقات کشوری شرکت کردم، اما به دلیل حجم بالای درس و گذراندن دوره کارشناسی ارشد فرصت تمرین را نداشتم، اما وقتی درس ها کمتر شد جدی تر وارد فضای مسابقات شدم، سپس در مسابقات حوزه شرکت کردم و در تمام مراحل اول و در مرحله گزینش در فینال هم اول شدم.

این حافظ قرآن، در رابطه با تاثیر قرآن کریم در زندگی عنوان کرد:لطف و عنایت خداوند شامل حال من شده است، اگر انسان قدر بداند که چنین نعمتی به او داده شده این خود بزرگترین نعمت است. قرآن فرقان و وسیله شناخت حق از باطل و سراسر نور است هر قدر که به نور نزدیک می شویم قطعا بهتر می توانیم راه درست را انتخاب کنیم.

این طلبه جوان 32 ساله اظهار کرد:جوانان با انس و الفت با قرآن کریم راه درست را که همان سعادت و سعادتمندی و عاقبت به خیری است انتخاب می کنند، اگر انسان با قرآن انس و الفت داشته باشد و توفیق عمل نیز پیدا کند، علاوه بر تلاوت به تفکر نیز می پردازد در این راستا مراجعه درست به تفاسیر می تواند راهگشا باشد.

وی با تاکید بر توجه ویژه به تلاوت قرآن کریم گفت:ضروری است حوزه های علمیه، بیش از این به بحث قرآن کریم  بپردازند به ویژه باید فضایی در حوزه پیرامون مباحث روخوانی، روان خوانی، تجوید و صوت و لحن ایجاد گردد.

مهدی تقی‌پور یادآور شد:در این خصوص باید فضایی در حوزه فراهم شود که طلبه ها علاوه بر صرف، نحو و اصول و فقه به بحث تلاوت قرآن نیز بپردازند و این مباحث را فرابگیرند این خود بهترین مدل تبلیغ می تواند باشد.

وی اظهار داشت: اگر طلبه و روحانی بتواند با صوت زیبا قرآن بخواند، درصد جذب در جوانان و نوجوان و اقشار مردم بیشتر است در این زمینه باید نگرش جدیدی در حوزه علمیه در مقوله قرائت قرآن کریم ایجاد شود تا بیشترین اثر گذاری را داشته باشد.

تقی‌پور یادآور شد:نمی توان گفت که در حوزه نیازی به تلاوت قرآن وجود ندارد و این مقوله مربوط به حوزه نیست، با توجه به بحث اهمیت اخلاق و اخلاق مداری که در بین حوزویان و طلاب وجود دارد اگر قشر قاری در بین حوزویان وجود داشته باشند می تواند اثر گذار باشد.

وی گفت:برخی ازانحرافاتی که در جامعه وجود دارد، می تواند توسط این روحانیون قاری، اصلاح شود و یک فرهنگ درست و صحیح در جامعه نهادینه گردد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام در مورد فضای مجازی اظهار داشت: هر اجرایی که در حرم امام رضا(ع) دارم، معمولا یک اتفاق خوبی برای من می افتد و گاهی می توانیم آثار این برکات را در مخاطبان خود ببینیم.

وی اظهار داشت:چندی قبل به محفلی در شهرستانی رفته بودم، فردی سیستم صوتی  تهیه کرده بود که در محافل جشن های عروسی استفاده کند، بعد از محفل قرآن با چشمانی اشک بار می گفت؛ تصور نمی کردم شنیدن قرآن این قدر لذت بخش و تاثیر گذار باشد برای من یک فضای جدیدی باز شد و حتما بعد از این روش و منش خود را اصلاح می کنم.

این طلبه جوان تصریح کرد: وقتی قرآن می خوانم، افرادی متحول می شوند و حتی اگر معنای کلام و مفاهیم را درک نکنند، باز هم اثر بخشی خود را دارد، اینکه در رویات داریم که اگر سواد ندارید به خطوط آیات قرآن بنگرید، اینکه حضرت آقا می فرماید، جلساتی باشد که افراد بنشینند و آیات الهی را بشنوند، حتما در نشر اخلاق و رویه صحیح در جامعه اسلامی اثر خواهد داشت.

انتهای پیام  313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha