پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حضرت آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، توام بودن حق و تکلیف در نظام آفرینش برای انسان را حاکی ازاحسن بودن نظام تشریع دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی امشب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به تنبلی برخی انسان ها در بهانه قراردادن تقدیر بیان کرد: تقدیر به دست آویزی برای برخی افراد تنبل قرار گرفته است که همیشه کم کاری خود را به گردن آن بیاندازند.

ایشان افزود: امروز نمی توان نسبت به شبهاتی که در جامعه و گرداگرد جوانان شیوع پیدا میکند بی تفاوت بود؛ باید شبهات را جدی گرفت و جوانان را در خصوص مسایل اعتقادی و شرعی تبیین و مطلع کرد تا با حقایق دین آشنا شوند و بتوانند در مقابل آسیب ها در امان بمانند.

استاد حوزه با ذکر این مطلب که در این زمینه دستگاه های فرهنگی رسالتی بی مانند دارند بیان کرد: از جمله دستگاه هایی که باید به شدت مراقب جوانان باشند، آموزش وپرورش و دستگاه های فرهنگی کشور هستند؛ اگر به شکلی کار کردند که نتیجه کار آنها تضعیف ایمان و کم توجهی به معارف اسلامی شود به این معنی است که کار خود را غلط انجام داده اند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: یکی از مفاهیم بسیار جدی که قرآن کریم روی آن تاکید دارد، مفهوم حق و حقیقت است و هر حقی نیز باید به حق وضع شده از سوی خدا بازگردد؛ این مساله در خصوص قانون موضوعیت خاصی پیدا می کند زیرا وقتی قبول داریم که اراده خدا حق است یعنی بر اساس حکمت بوده است و به همین دلیل باید این قوانین را با حکمت خداوند تبیین کنیم.

ایشان گفت: انسان ها سعی می کنند ولی هیچ وقت نمی توانند اسرار این قوانین را به تمام و کمال کشف کنند؛ حساب و کتاب خداوند با بندگان متفاوت است است و مصالح و منافع بشریت را در حوزه های مختلف در این قوانین مد نظر قرارداده است؛ این کار حکیمانه به این معنی است که دیگر غیر از این حالت هیچ کار دیگری حکیمانه نیست.

آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: تمام افعال خداوند حکیمانه است و به همین دلیل است که خلقت عالم طبق نظام احسن شکل گرفته است؛ نظام احسن نیز دارای چند مفهوم بنیادین است که اولین آن نظام بودن و مرتبط بودن و بهترین شکل خلقت بودن است؛ خلقت احسن به معنی خلقت حکیمانه است.

ایشان بیان کرد: یکی از مباحث قرآنی بحث حکمت آمیز بودن خلقت انسان است؛ درواقع خداوند از خلقت انسان نتیجه ای را استحصال کرده است؛ قرآن همین توصیه را به انسان نیز کرده است که نباید گمان کند که خلقت عالم نیز تصادفی بوده است.

خلقت عالم مسأله تصادفی بوده بلکه بر اساس حکمت است از این رو انسان را به فکر و تأمل توصیه می کند.

آیت الله مصباح، قدرت تعیین سرنوشت را یکی از ویژگی های برتری انسان نسبت به موجودات عالم دانست وگفت: انسان می تواند به سوی بی نهایت مثبت یا منفی  حرکت کند، این نظام احسن است و اگر انسان نبود شاید عالم کمبود داشت؛ البته در این مسیر آن است که انسان برای شناخت هدف باید درک درستی داشته باشد.

ایشان یادآورشد: راه و هدف انسان نیز با انگیزه درست ایجاد می شود؛ در حقیقت انسان باید انگیزه فطری داشته باشد تا به هدف برسد و در این مسیر نیز وسایل در مراحل بعد فراهم می شود.

آیت الله مصباح یزدی فرستادن انبیا از سوی خداوند را نشان دیگری از لطف الهی به بندگان دانست و گفت:  این هدیه و لطف الهی تنها شامل اسنان ها است زیرا انسان دارای اختیار است و حتی فرشتگان نیز که همیشه عابد هستند به دلیل اینکه همچون انسان اختیار ندارند از این جلوه محروم هستند.

ایشان گفت: انسان نیازمند مدیریتی است که راه های مختلف را برای او تبیین کند و حقت و تکلیف را برای او مشخص کند و بر اساس این حقوق و تکالیف از جمله وظایف مرتبط به پدر و مادر راه خود را بداند.

آیت الله مصباح یزدی تکالیف را در کنار حقوق تبیین کرد و عنوان کرد: خداوند در کنار هر حقوقی تکالیفی را نیز برای انسان مشخص می کند؛ در حقیقت این مساله نشانگر احسن بودن نظام تشریع است زیرا انسان ها تنها با حق خود طلبکار نیستند و باید به دنبال سامان دادن اطراف خود نیز باشند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha