جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ ضیافت افطاری حرم حضرت معصومه(س)

حوزه/ سنت ارزشمند برگزاری مراسم های افطاری ساده در جای جایِ میهن اسلامی ، بی شک لبیک به ندای مقام معظم رهبری و نیز حرکتی فراگیر بر مدارِ سبک زندگی اسلامی به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در ایام ماه مبارک رمضان و به خصوص در روزهای اخیر به مناسبت میلاد باسعادت کریم اهل بیت(ع) امام حسن مجتبی(ع) در بسیاری از شهرهای کشور از جمله شهر مقدس قم، سفره های افطاری آن هم به شکل ساده و در عین حال صمیمانه اش گسترده بوده است؛ سنتی بسیار نیکو که سالیانی است از سوی رهبر معظم انقلاب به طور ویژه مورد تقدیر و تکریم قرار گرفته است.

معظم له حدود دو دهه پیش و در دهه 70 طی سخنانی در دیدار مسئولان کمیته امداد امام (ره) به برکات ناشی از احیای افطاری های ساده اشاره نموده و فرمودند: " الان در بعضی از کشورهای اسلامی سنت خوبی وجود دارد که در تمام ماه رمضان، اغلب مساجد افطاری می دهند؛ یعنی هرکس برود و وارد مسجد بشود، پذیرایی می شود. البته خانواده ها محروم می مانند؛ فقط مردان افطاری می خورند و برمی گردند! اگر بشود در این جا هم همین سنت در خصوص افراد تحت پوشش شما رواج پیدا کند- البته با حضور تمام افراد خانواده - خوب است. در زمان رژیم گذشته، این ارتباطات معنوی، کم و یا منجمد شده بود؛ که البته متأسفانه بقایایش همچنان باقی است. ما بایستی در دوران اسلامی، این ارتباطات را زنده کنیم"

ایشان همچنین یک بار دیگر در خطبه های نماز عید فطر سال ۹۲ بیان داشتند: "یک سنت خوب هم امسال بیش از سال های دیگر دیده شد، که خوب است مورد توجه قرار بگیرد و آن، افطاری دادن های ساده و بی پیرایه در مساجد و در خیابان ها بود در بیشتر شهرهای کشور- که بسیار کار شایسته ای است - در مقابل افطاری های مسرفانه ای که شنیده شد، دانسته شد که بعضی ها به بهانه ی افطار، حرکات و عمل مسرفانه انجام می دهند و به جای اینکه در ماه رمضان وسیله ای بشوند برای نزدیکی روحی به فقرا و مستمندان، با این عمل، با این حرکت، خود را در لذات جسمانی غرق می کنند. "

با نگاهی به این قبیل بیانات مقام معظم رهبری به خوبی متوجه می شویم که از جمله برکات برپایی سفره‌های افطاری ساده ، تلاش هدفمند در مسیر خودسازی است چه آن که این سنت ارزشمند ،خود تمرینی است برای ترویج سبک زندگی دینی، چه آن که افطاری های ساده همان طور که ایشان نیز فرمودند، در نقطه مقابل افطاری های تکلف آمیز و ولخرجی های آنچنانی قرار دارد.

از سویی هر چند که حکمت افطاری دادن نوعی احسان است اما نبود تشریفات و چشم و هم‌ چشمی‌ از ویژگی‌های افطاری‌های ساده می باشد و به همین خاطر نیز این گونه مورد تجلیل رهبر معظم انقلاب واقع شده به طوری که ایشان از مردم و تشکل های خودجوش مردمی خواسته اند این سنت را هر چه بیشتر در سطح جامعه ترویج داده و به یک الگوی ماندگار برای همه اقشار تبدیل کنند.

به دیگر سخن ، افطاری دادن با حداقل های ممکن به دور از تشریفات و ولخرجی های آنچنانی علاوه بر آن که باعث گسترش این مساله و توسعه آن به سمت اقشار متوسط به پایین جامعه می شود، در فرهنگ سازی سبک زندگی بدور از تجملات و قناعت و ساده زیستی نیز نقش موثری دارد.

در این میان، هر چند تلاش و عنایت ویژه رسانه های جمعی به خصوص صدا و سیما در ترویج این فرهنگ در سال های اخیر نقش بسیار موثری داشته اما بی گمان به منظور تداوم و توسعه هر چه بیشتر این مهم، نیاز به نقش آفرینی بیشتر رسانه ها وجود دارد به خصوص رسانه ملی که در ماه مبارک رمضان ، مخاطبان انبوه و میلیونی دارد و تهیه ، تولید و نمایش برنامه هایی در راستای ترویج افطاری های ساده به ویژه نشان دادن آن در سریال ها و برنامه های نمایشی سیما می تواند باعث فراگیری هر چه بیشتر این سنت حسنه در گستره ی جامعه شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha