شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی، نظم بی مانند نظام خلقت و زیبایی این نظام را نشانه ای از ذات بی حد و حصر الهی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‎الله‎ سبحانی بعد از ظهر امروز در درس تفسیر خود در مدرسه علمیه حجتیه با اشاره به ویژگی های سوره «صف» گفتند: این سوره دارای سه نام است وکلیت و هدف آن نیز پیرامون مساله جهاد فی سبیل الله است؛ خداوند در این سوره به این نکته اشاره می کند، هرچه که در آسمان و زمین است خداوند را تسبیح و تنزیه می کنند.

معظم له بیان کردند: اوصاف خداوند گاهی ثبوتی و گاهی سلبی است؛ حمد از جمله صفات ثبوتی و ستایش خداست؛ تسبیح منزه شمردن است که مرتبط به صفات سلبی است.

ایشان در خصوص مساله تسبیح موجودات نیز بیان کردند: بیشتر مفسرین بیان می‎کنند،  این تسبیح از جنبه لسان الحال است؛ ابن عربی بیان می‎کند، عالم آفرینش کتاب تکوینی خداست و این کتاب به زبان بی زبانی خداوند را حمد و ثنا می‌گوید.

حضرت آیت الله سبحانی با ذکر این مطلب که تسبیح منحصر به لسان الحال نیست، گفتند: هر موجودی به زبان بی زبانی خداوند را حمد و تسبیح می ‏کند؛ از آیات قرآن استفاده می شود که هر موجودی در هر مرتبه از وجود، مناسب با آن مرتبه، خداوند را تسبیح می‎کند.

معظم له خاطرنشان کردند: از آیات قرآن استفاده می شود،‌همه موجودات به نسبت وجود خود دارای عقل و شعور هستند و به همین واسطه به تسبیح و ذکر خدای نیز مشغول هستند؛ زیبایی و نظم نظام خلقت حاکی از حکمت خالق است زیرا نقاشی زیبا به زبان بی زبانی معرفی کننده هنرمندی نقاش است.

این مرجع تقلید اظهارکردند: از این آیات استفاده می‎شود، گرچه تسبیح موجودات به حسب لسان الحال است ولی آیه اول سوره صف ناظر به آن نیست و منحصر به آن نیز نیست؛ خداوند بیان می‎کند که برخی از سنگ‎ها از ترس خدا از کوه سرازیر می‎شوند ولی ما تصور می کنیم که این سنگ‎ها به خاطر باد و یا یک حادثه طبیعی فروریخته است.

ایشان با ذکر این مطلب که انبیای الهی منطق طیور را می‎دانستند، گفتند: خداوند این مساله را در داستان حضرت سلیمان(ع) بیان کرده است،‌حضرت سلیمان منطق طیور را درک می‎کرده است؛ پس مشخص می شود  این طیور می توانند سخن بگویند، ولی ما نمی توانیم منطق آنها را بفهمیم.

معظم له یادآورشدند: علامه طباطبایی می فرمود، برخی از درختان میوه نمی دهند اگر آنها را تهدید کنید میوه می‎دهند؛ برخی دیگر این سخن را عمل کرده اند البته نفس گوینده نیز موثر است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha