پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سریال زیر پای مادر

جوزه/ برنامه های دینی و سریال های رمضان که از رسانه ملی پخش می شود تا حدودی توانسته به مسایل روز و نیازهای موجود در جامعه پاسخ داده و از منتقدان و بینندگان خود نمره قبولی بگیرند.

عبدالرضا اکبری بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌ و گو با خبرگزاری «حوزه» درباره ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی در برنامه های صدا و سیما گفت: معمولاً در ایام ماه مبارک رمضان، همه شبکه‌های تلویزیونی سبکی خاص را برای خود بر می‌گزنند توجه به موضوعات دینی و اسلامی از ویژگی بارز آن است، اما این‌که کدامیک از آنها می‌تواند موفق باشند، بحثی جدا است که به کیفیت و ساختار مربوط می‌شود. درباره مجموعه‌های امسال هم، می‌توان گفت «نفس» و «زیر پای مادر» توانسته اند مخاطبان را جذب کنند.

*نمره قبولی سریال های رمضان امسال

وی افزود: در «نفس» قصه‌ای روایت می‌شود که قبل از انقلاب رخ می‌دهد و مربوط روابط حاکم بر گروه‌های چپ است. در ضمن مناسبات حکومتی نیز به شکل درستی نقد می‌شود. فیلمنامه قوی و منسجم است و در خود گره‌های متعدد دارد، هرچند شکل روایت و بیان قصه تا حد زیادی کند و خسته کننده است. فضا سازی سریال را هم به شخصه پسندیدم، چون تصویر سازی از تهران دهه 50 کاری بس دشوار است که جلیل سامان به خوبی از عهده آن بر آمده ؛ در مجموع این کار به لحاظ تکنیکی کار بدی نیست، اما می‌شد در تدوین کمی بر ضرب آهنگ آن افزود.

این بازیگر سینما درباره سریال «زیر پای مادر» هم چنین اظهار نظر کرد: از همین قسمت‌‌های ابتدایی مشخص است که کارگردان می‌خواهد یک قصه ملودرام را روایت کند، البته این داستان بارها تکرار شده ، اما کارگردان با ورود داستانک‌های جدید، توانسته آن را بار دیگر به شکلی شیرین برای تماشاگر روایت کند. در این کار بازی‌های خوبی را شاهد هستیم و در بحث‌هایی چون فیلمبرداری و موسیقی نیز اتفاقات خوبی را در سریال می‌بینیم.

*امتیازات سریال نفس

وی افزود: درباره مضمون و پیامی که در این دو کار به آن توجه می‌شود، می‌توان گفت که در «نفس» موضوع به قبل از انقلاب بر می‌گردد و به عملکرد گروه‌های چپ در آن زمان پردازش می‌شود، همچنین نقدی که به نظام ستمشاهی در این کار انجام می‌شود در پس قصه به خوبی عیان است. نکته دیگر این‌که در این سریال به هیچ وجه سطحی‌نگری را در سریال نمی‌بینیم، حتی آدم‌ها کلیشه نیستند و به راحتی نمی‌توان درباره آنها قضاوت کرد، حتی بسیاری از نقش‌ها غیر قابل پیش بینی هستند، همین خصیصه نیز به نظرم از امتیازات سریال به حساب می‌آید.

*زیر پای مادر و ارادت به امام رضا(ع)

اکبری متذکر شد: در «زیر پای مادر» هم می‌توان به وضوح اشارات دینی و اسلامی را مشاهده کرد، هرچند این توجهات در حد توان به شکلی کلیشه ای در سریال بیان نشده و سعی کرده مرحله به مرحله به بیننده منتقل شود، البته اصلی‌ترین پیامی که در سریال می‌بینیم، ارداتی است که به امام رضا (ع) در فیلم می‌شود، اما در ادامه توجهات دیگری از جمله سبک زندگی ایرانی – اسلامی را هم به خوبی در سریال مشاهد می کنیم، البته اگر بخواهم تک تک آموزه‌های اخلاقی را بر شمریم، در این گفت‌و‌گو نمی‌گنجد، با این حال اخلاقیات مورد نظر در قالب سبک زندگی ایرانی – اسلامی به خوبی در سریال گنجانده شده است.

*ماه عسل میهمان پرطرفدار سفره های رمضان

وی درباره برنامه «ماه عسل» نیز چنین اظهار نظر کرد: این برنامه سالهاست که از تلویزیون پخش می‌شود و در این ایام پر بیننده‌ترین برنامه ترکیبی تلویزیون محسوب می‌شود. مجری این برنامه توانسته به خوبی با زیر و بم این کار آشنا شود و به نوعی آن را درک کند، برای همین هم در اجرا و هم در انتخاب موضوع، به توانایی خاصی دست یافته، البته برخی‌ها معتقدند قسمت‌هایی از این برنامه تکراری شده نقدی که به نظر من درست نیست، چون درباره برخی از موضوعات تنها در یک قسمت نمی‌توان حرف زد. برای مثال آیا می‌توان معضل اعتیاد را در یک برنامه بازگو کرد؟ جواب به این سوال مشخص می‌کند که ما نیازمند هستیم درباره مشکلات اساسی جامعه بارها حرف بزنیم تا جامعه بیشتر به اهمیت و حساسیت آن واقف شوند.

*توصیه های حضرت آیت الله مکارم شیرازی و تناسب آن با نیازهای جامعه

وی در پاسخ به این سوال که توصیه‌های حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بعد از افطار از دیگر بخش‌های جذاب برنامه های سیما است، گفت: هر ساله بعد از اذان مغرب برای دقایقی حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی توصیه‌های اخلاقی و قرآنی بیان می‌کنند. این توصیه‌ها نیز با توجه به نیازهای امروز جامعه انتخاب می‌شود، برای همین جذابیت و تاثیر گذاری آن برای تماشاگر بیشتر و پذیرفتنی‌تر است، البته برنامه‌های دیگری نیز در این ایام از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن می‌رود که در آنها با حضور یک روحانی به سوالات و شبهات پاسخ داده می‌شود. این قبیل آیتم‌ها برای سیما ضروری است، به شرطی که تنها به ماه رمضان خلاصه نشود و ما در دیگر ایام سال نیز چنین بخش هایی را شاهد باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha