پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین خزائلی

حوزه/ با توجه به آیه ۳۶ سوره أسراء می توان گفت قلب نیز با نیت بد در روز قیامت مسئول است و خداوند متعال آن را برای نیت های بد درونی اش بازخواست می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»در همدان، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی خزائلی، استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در درس تفسیر حوزه علمیه آیت الله آخوند(ره) با اشاره به آیه ۲۸۴ بقره، اظهار داشت: خداوند متعال در این آیه فرموده است«إِن تُبْدُوا مَا فِي أَنفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُم بِهِ اللَّهُ/ اگر آنچه در دل دارید آشکار و یا مخفی کنید همه را خدا در محاسبه شما خواهد آورد»؛ اگر کسی نیت خیر داشته و موفق به انجام عمل نشود، خداوند متعال به او ثواب عملش را خواهد داد؛ همانند مؤمنی که قصد خواندن نماز شب را دارد؛ ولی موفق به آن عمل نمی شود.

وی ابراز داشت: در مساله نیات بد و معصیت، میان فقها اختلاف است؛ چراکه خداوند متعال و حکیم کسی را بواسطه عمل انجام نداده، کیفر نمی دهد؛ ولی آن دسته از فقهایی که قائل بر این هستند که فرد بد نیت، عقاب می شود، دلیل آورده اند که نیت بد، انسان را از یاد خداوند متعال دور می کند که این امر مستوجب عقاب است.

استاد حوزه علمیه قم به آیه 36 سوره اسرا اشاره کرد و گفت: در این آیه آمده است: «ولا تَقْفُ ما لَیسَ لک به علم اِنَّ السَّمْعَ والْبَصَرَ والفُؤاد کُلُّ اولئکَ کانَ عَنْهُ مَسْئُولا/ در پی آنچه به آن علم نداری نیفت و پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه اینها مورد باز خواست قرار خواهد گرفت».

وی در ادامه افزود: با توجه به این آیه می توان گفت قلب نیز با نیت بد در روز قیامت مسئول است و خداوند متعال آن را برای نیت های بد درونی اش بازخواست می کند.

حجت الاسلام والمسلمین خزائلی ابراز داشت: شیخ انصاری در کتاب رسائل که در حوزه های علمیه تدریس می شود، بیان می کند: حسد به دو قسم قلبی و عملی تقسیم می شود و انبیاء الهی نیز از حسد قلبی در امان نیستند؛ آنچه که مورد عقاب واقع می شود حسد در مقام عمل است، از این رو در روایان نیز آمده است که انبیاء نیز از حسد قلبی در امان نیستند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) در حدیث رفع ۹ چیز را از عهده انسان برمی دارد که یکی از آنها حسد ذاتی است که در قلب است و به مقام عمل نرسیده است.  

وی در پایان گفت: مومن کسی است که جلوی عملی شدن خواهش های نفسانی ایستادگی کند و نگذارد که نفس بر او غالب شود؛ اگر قابیل جلوی نفس خود ایستاده بود برادر خود را از روی حسد نمی کشت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha