شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی

حوزه/مدیر جامعه الزهرا(سلام الله علیها) با تاکید بر اهمیت فرصت‌شناسی و فرصت‌سوزی گفت: هنر برخی فرصت‌شناسی و هنر برخی فرصت‌سوزی است، مانند افرادی که در لحظه‌ای که می‌خواهید نماز اول وقت بخوانید با شما صحبت می‌کنند و توفیق نماز اول وقت را از خودشان و شما می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مدنی مدیر جامعه الزهرا(سلام الله علیها) روز سه شنبه – ۲۳ خرداد – در دهمین جلسه از سلسله جلسات «منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا(سلام الله علیها)» که با حضور اساتید، کارکنان و طلاب جامعه الزهرا(سلام الله علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، بیان داشتند:  باید از فرصت حضور در جامعه الزهرا(سلام الله علیها) به بهترین نحو استفاده کرد.

*خداوند چه چیزهایی را از بندگان خود پنهان کرده است؟

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با اشاره به شب نوزده رمضان بیان داشت: در آستانه شب‌هایی هستیم که احتمال شب قدر بودن آنها زیاد است، اما خداوند متعال اراده کرده که شب قدر را پنهان کند.

وی افزود: در روایتی بیان شده که خدا سه چیز را به سه علت پنهان کرده؛ «ولی» خود که در اینجا به معنای دوست خدا است، را در میان مردم پنهان کرده و معلوم نیست با چه نوع پوششی در میان مردم حضور دارد و علت این امر به این خاطر است که به هر کس که نگاه کردید احتمال بدهید ولیّ خداوند است و به هیچ کس بی اعتنایی نکنید.

مدیر جامعه الزهرا(سلام الله علیها) خاطرنشان کرد: خداوند «غضب» خود را در میان گناهان مخفی کرده که هر معصیتی که انسان انجام می‌دهد، نداند که آیا با انجام این گناه، آن غضب الهی که قطع کننده‌ی رحمت اوست را مرتکب شده یا خیر؛ و انسان هر گناهی را انجام دهد احتمال بدهد آن گناه عظیم را انجام داده است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه پنهان بودن شب قدر یکی دیگر از خواسته‌های الهی است تا بندگان هر سه شب را احیا بدارند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) می‌فرمایند که برخی اولیا تمام شب‌های رمضان را احیا می‌گرفتند تا حتما شب قدر را درک کرده باشند.

وی با اشاره به برکت وجود جناب «میرزای قمی» در شهر قم و غافل بودن ما از برکات مزار ایشان، گفت: این عالم بزرگ تمام شب‌های یک سال را احیا کرد تا شب قدر را درک کرده باشد.

*شب‌های قدر برای ما به غفلت نگذرد

مدیر جامعه الزهرا(سلام الله علیها) تصریح کرد: احتمال اینکه شب قدر اصلی که عظمت فراوانی دارد در این سه شب قرار داشته باشد، بیشتر است و باید از خداوند برای یکدیگر بخواهیم که این شب‌هایمان به غفلت نگذرد.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با تاکید بر اینکه ادعاکننده نزدیک بودن به خدا، باید در شب‌های قدر تلاش بیشتری داشته باشد، بیان داشت: گاهی به لحاظ اینکه در حوزه دینی هستیم و خود را به قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) نزدیک‌تر می‌دانیم، بنابراین باید استفاده ما از این شب‌ها بیشتر باشد و عبادتی متفاوت داشته باشیم.

*توفیق تفکر در شب های قدر را از خداوند مسئلت کنیم

مدیر جامعه الزهرا(سلام الله علیها) با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) تصریح کرد: مضمون روایتی از نبی مکرم اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) خطاب به امیرالمومنین(علیه‌السلام) است که می‌فرمایند: «ای علی وقتی همه‌ی مردم با اعمالِ جوارح به سوی خدا می‌روند تو با عملِ عقل و فکر به سوی خدا برو».

حجت الاسلام و المسلمین  مدنی اظهار داشت: این سخن پیامبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) به این معناست که لحظاتی را از خداوند توفیق بخواهیم که فکر کنیم و البته این فکر می‌تواند در جهات مختلف باشد، اما منظور من این است که به این فکر کنیم که اگر امام زمان(عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) امشب مقابل ما بایستد، آیا از این نحوه‌ی عمل، رفتار، کردار و زندگی ما راضی است؟ ما برای آن شرمندگی در مقابل امام زمان(عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) امشب فکر و گریه کنیم.

وی در ادامه به روایتی از امیرالمومنین(علیه‌السلام) اشاره کرده و خاطر نشان کرد: علامه مجلسی در بحارالانوار (جلد ۹۴ ، ص ۱۰) روایتی از حضرت علی(علیه‌السلام) بیان می‌کند که فرمودند: رسول اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) بستر و رختخواب خود که عبای‌شان بود را در دهه آخر رمضان جمع می‌کرد؛ کمرش را محکم می‌بست و خانواده را در شب بیست و سوم بیدار می‌کرد.

*فرصت‌شناسی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در شب‌های قدر

مدیر جامعه الزهرا(سلام الله علیها) بیان داشت: ادامه این روایت به عمل حضرت زهرا(سلام الله علیها) اشاره شده که در شب‌های قدر بر صورت فرزندان و اهل خانه خود آب می‌پاشیدند و اجازه نمی دادند که هیچ یک از آنان در شب های قدر بخوابند؛ حضرت زهرا(سلام الله علیها) همه افراد خانه را در روز آماده می‌کردند و می‌فرمودند در طول روز استراحت کنید تا شب بتوانید بیدار بمانید.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با اشاره به تلاش حضرت زهرا(سلام الله علیها) برای بیدار ماندن تمام افراد خانه در شب‌های قدر گفت: عبارت «اهلها» که در این روایت بکار رفته به این معنی است که تمام افرادی که در آن مجموعه هستند حتی کنیزان خانه را هم بیدار نگه می‌داشت.

وی افزود: این رفتار حضرت زهرا(سلام الله علیها) نشان گر یک خصوصیت و ویژگی است و آن فرصت شناسی حضرت زهرا(سلام الله علیها) است.

*اهمیت فرصت‌شناسی و فرصت‌سوزی در شب‌های قدر

مدیر جامعه الزهرا(سلام الله علیها) با تاکید بر اهمیت فرصت‌شناسی و فرصت‌سوزی خاطر نشان کرد: هنر برخی فرصت‌شناسی و هنر برخی فرصت‌سوزی است، مانند افرادی که در لحظه‌ای که می‌خواهید نماز اول وقت بخوانید با شما صحبت می‌کنند و توفیق نماز اول وقت را از خودشان و شما می‌گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه کار شیطان فرصت‌سوزی است اظهار داشت: برخی افراد در شب‌های قدر مهمانی افطاری می‌گیرند و با وجود اینکه سنت افطاری دادن کار بسیار ارزنده‌ای است، اما باید توجه کرد در این شب هر کس باید در منزل خود مقدار کمی غذا بخورد و به سرعت به کار و عبادت خود بپردازد.

*فرصت‌های زندگی را قدر بدانیم

وی در ادامه بیان اهمیت فرصت‌سازی در سیره حضرت زهرا(سلام الله علیها) گفت: در روایت آمده که پیامبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) به حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) فرموده بودند که در فلان ساعت از روز جمعه دعا مستجاب است و ایشان کنیز خود را مأمور کرده بود که وقتی زمان بیان شده توسط پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) فرارسید، ایشان را مطلع کند تا این فرصت برای دعا کردن را از دست ندهند.

مدیر جامعه الزهرا(سلام الله علیها) تصریح کرد: این درس امروز ماست که فرصت‌های زندگی مان را قدر بدانیم که حضرت رسول(فرصت‌های زندگی مان را قدر بدانیم) نیز فرموده‌اند: «مَن فُتِحَ لَهُ بابٌ مِن الخَيرِ فَلْيَنتَهِزْهُ ؛ فإنّهُ لا يَدرِي مَتى يُغلَقُ عَنهُ؛ هر كه درى از خير به رويش گشوده شود، بايد آن را غنيمت شمرد، زيرا كه نمى‌داند آن در چه وقت به رويش بسته مى‌شود».

*حضور در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یک فرصت بی‌نظیر است

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با اشاره به توفیق حضور در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: بودن ما در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یک فرصت است و از حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) سپاسگزاریم که ما را در مؤسسه‌ای که نام حضرت بالای آن است، خدمتگزار قرار داده اند و از این فرصت قدردانی می‌کنیم و نباید در ذهن مان بیاید که پاداش ما آن حقوقی است که دریافت می‌کنیم زیرا برخی از افراد جوانی شان را در این مکان گذاشته‌اند و اگر پاداش شان تنها حقوقی باشد که دریافت کردند، بسیار ضرر کردند.

وی ضمن قرائت بیت شعری افزود: این بیت شعر را که «به دوران پیری مرانم ز پیش/ که صرف تو کردم جوانی خویش» خطاب به حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) و امام زمان(عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) بیان می‌کنیم که با وجود تمام عیوب، توفیق خدمتگزاری در این مکان را برای ما فراهم کردند.

مدیر جامعه الزهرا(سلام الله علیها) با تاکید بر اینکه حضور در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برای طلاب، اساتید، کارمندان و کارگران یک فرصت بی نظیر است، بیان داشت: هر کسی در هر جایی که هست باید این فرصت را غنیمت شمرد و از آن بهترین استفاده را داشته باشد.

*طلاب از فرصت حضور در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بهره ببرند/حضور در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یک فرصت الهی است

حجت الاسلام و المسلمین مدنی خاطر نشان کرد: ماه گذشته یکی از طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تانزانیا فوت کرد، در حالی که در آنجا دو حوزه علمیه چند صد نفری داشته و ثواب بسیار بالایی را شامل حال خود کرده و در مقابل، تمام کارمندان و کارگران این مکان نیز در ثواب اعمالی که ایشان در کشور خود انجام داده، شریک هستند زیرا بستری را برای این کار حتی به اندازه جارو کشیدن حیاط جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و تمیزی آن فراهم کرده اند.

وی گفت: هر کسی که از اینجا باعث مسلمان یا شیعه شدن دیگری شود یا شبهه‌ی حتی یک نفر را پاسخ بدهد، کار خیری انجام داده و از این فرصت ارزشمند باید بهره فراوان برد و چون فرصت است باید به بهترین وجه استفاده کرد.

مدیر جامعه الزهرا(سلام الله علیها) با تاکید بر استفاده از فرصت حضور در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: طلاب ما بدانند که این فرصتی است که در اختیار آنها قرار گرفته است و اگر از این فرصت استفاده نکنند به تعبیر امام خمینی(ره) اگر درس نخوانید حرام است در این مدرسه بمانید.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: اساتید، مدیران و کارمندان و تمامی مجموعه‌های موجود در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بدانند اگر ضعفی در روش کار آنها هست باید پاسخگو باشند.

وی در پایان بیان داشت: از فرصت حضور در جامعه الزهرا(سلام الله علیها) باید کمال استفاده را کرد و اگر در این فرصت به شما احترام گذاشتند یا خیر، وقتی فهم تان این است که این یک فرصت الهی است، تمام بی توجهی‌ها و مشکلات برایتان حل می‌شود زیرا که انسان عاقل از فرصت استفاده می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha