سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
استاد هادوی تهرانی

حوزه/ استاد حوزه بر لزوم کمک به نیازمندان و مستمندان جامعه با روش صحیح و توان افزایی آنها برای کار و اشتغال تاکید کرد.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری حوزه، استادهادوی تهرانی، درادامه تفسیر سوره اسراء در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی به آیه ۲۳ این سوره با ذکر این مطلب که خداوند نیکی به والدین را پس از عبادت خود مورد تاکید قرارداده است گفت: خداوند بعد از ذکر این مسایل به بدی عمل تبذیر اشاره کرده و مبذرین را برادران شیطان نامیده است.

وی با ذکر این مساله که علامه طباطبایی در خصوص مفهوم تبذیر، خرابی دانه به حسب عدم کارکرد درست را بیان کرده است، افزود: علامه بیان می کند که گر کار خیری برای رضای خدا انجام شود در اینجا اسراف و تبذیر معنا ندارد بنابراین اگر کسی همه اموالش را هم در راه خدا بدهد اسراف نیست.

استاد هادوی تهرانی بیان کرد: گاهی فساد به معنی کمک به کسی است که تنبلی را شعار خود قرارداده است؛ به همین دلیل باید به کسی کمک کرد که کار می کند ولی نمی تواند مخارج زندگی خانواده خود را تامین کند.

وی گفت: زمانی نیز می شود که کمک مالی به یک انسان باعث اعتیاد او می شود و در خصوص مباحث مرتبط به ضرر مخدر و حرام بودن آن باید از حیث تئوریک و مباحثی که مرتبط به آثار یک جرم می شود نیز به مساله نگاه کرد.

این استاد حوزه با بیان این مطلب که ضرری که در فقه مطرح است مطلق ضرر منظور نیست تصریح کرد: مقصود از ضرر، ضرر معتنابه عقلایی است و عقلا به آن به دید ضرر نگاه می کنند.

استاد تفسیر حوزه با ذکر این مطلب که برخی اوقات افطاری‌هایی داده می‌شود که انسان از اسراف آن، غصه می‌گیرد، بیان کرد: این افطاری ها در حالی داده می شود که این همه افراد فقیر و بیچاره داریم که ماهی یک کیلو گوشت نمی‌توانند بخرند ولی برخی مواد غذایی را بدون دلیل دور می‌ریزند.

وی افزود: افطاری دادن ثواب دارد ولی باید خوب افطاری بدهیم و از نعمت‌های خدا خوب استفاده کنیم؛کسانی مسجد می‌سازند که بسیار کار خوبی است ولی اگر هزینه‌های گرانقیمت برای تزئینات مسجد کنیم باید بپرسیم چه کسی این کار را جایز می‌داند به فرض اینکه این کار با قصد خودنمایی هم نباشد.

استاد هادوی تهرانی با ذکر این مطلب که خداوند در قرآن به مساله کمک صحیح به ایتام و مستمندان گفت: نوع صحیح کمک آن است که به جای تن پروری مردم را مشغل به کار و تحرکت کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha