پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله مهدوی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: فلسفه فضیلت مضاعف شب های قدر، قرب الی الله است و گریه بر امام حسین(ع) بهترین راه برای تحقق این امر در لیالی قدر می باشد .

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی،  سحرگاه نوزدهم رمضان، در جمع هیئت رزمندگان اسلام اظهار کرد: برای شب قدر سه شب 19، 21 و 23 رمضان تعیین شده است، اما آنچه از روایات بر می آید این بوده که شب بیست و سوم به شب قدر نزدیک تر است

وی با بیان اینکه شب بیست و یکم بر شب نوزدهم فضیلت بیشتری دارد و شب بیست و سوم از هر دو شب افضل است  گفت: در شب 23 رمضان امور  و سرنوشت انسان ها تثبیت و قطعی می شود، ولی این بدان معنا نیست که دست خدا در تغییر مقدرات بسته است.

عضو خبرگان رهبری اذعان کرد: در شب های قدر باید توجه خاص به خالق خویش داشت  و با تضرع  و تواضع از خداوند بهترین ها را طلب کرد. امام باقر(ع) در روایتی فرمودند، هر عمل صالحی را در ب قدر چه عبادت جسمی و چه مالی  مثل خمس، زکات، صدقه  و انفاق و انواع خیر انجام دهید  که ثواب آن از انجام آن عمل در هزار ماه برتر است.

وی ادامه داد: توصیه اکید به مومنین می شود  که در شب های قدر باقی مانده، اعمال صالح متنوعی را انجام دهند و از انجام آنها غافل نشوند، در رواتی دیگر آمده است  که فسلفه وجودی شب های قدر برطبق فرموده امام باقر(ع) این است که اگر نبود چنین شب هایی با این فضیلت، مومنین و انسان ها هرگز نمی توانستند با این گناه هان به نتیجه مطلوب برسند.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: مومن به کسی می گویند که معتقد به ولایت معصومین باشد، شب قدر ، شب مضاعف کردن حسنات برای مومنین است.

وی در ادامه به بحث اعتکاف رمضان و فضیلت این اعتکاف از منظر سیره پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: اعتکاف در دهه سوم رمضان و خاصه سه روز اول ان یعنی 21 و 21 و 23 وارد شده است، پیامبر مکرم اسلام در دهه سون سه تا اعتکاف سه روزه در مسجد خود می گرفتند و در عبادت خود را به زحمت می انداختند.

استاد حوزه افزود: تواضع در پیشگاه خداوند سیره اهل بیت بوده است، چه بسیار مومنین که آغاز سیر معنوی آنها از اعتکاف  بوده است، اعتکاف رمضان را باید غنمیت بشماریم.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: حرکت و تلاش ما در تقدیر ما در این شب ها موثر است، در راس حاجات این شب های ما باید ظهور امام زمان (عج) باشد  ولی باید بدانیم این ظهرو منوط به تلاش ما است.

وی در توصیه ای به مردم و مومنین در شب های قدر، گفت: در لیالی قدر یاد امام زمان(عج) و دعا برای رفع موانع ظهور و زیارت امام حسین(ع) حتی با یک سلام از راه دور با چند قطره اشک، در راس امور خیر است و از آنها غافل نشوید.

عضو خبرگان رهبری در پایان تاکید کرد: فلسفه فضیلت مضاعف شب های قدر قرب الی الله است و گریه بر امام حسین(ع)  بهترین راه برای تحقق این امر در لیالی قدر است.

۳۱۳/۳۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha