سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام غریب رضا و شیخ مغامسی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حمید غریب رضا مدیر مؤسسه گفتگوی وحدت دینی در نامه ای به شیخ صالح المغامسی روحانی اهل سنت عربستان و امام جماعت مسجد قبا، تاکید کرد: دعوت به برادری اسلامی و تاکید بر حرمت جان، آبرو و اموال مسلمین از واجباتی است که به فراموشی سپرده شده و امت اسلامی نیاز به افرادی دارد تا این مسئله را مورد توجه قرار دهند. خداوند شما و سایر علمای سرزمین وحی را در برقراری وحدت میان مسلمین موفق گرداند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین حمید غریب رضا مدیر مؤسسه گفتگوی وحدت دینی در نامه ای به شیخ صالح المغامسی روحانی اهل سنت عربستان و امام جماعت مسجد قبا، تاکید کرد: دعوت به برادری اسلامی و تاکید بر  حرمت جان، آبرو و اموال مسلمین از واجباتی است که به فراموشی سپرده شده و امت اسلامی نیاز به افرادی دارد تا این مسئله را مورد توجه قرار دهند. خداوند شما و سایر علمای سرزمین وحی را در برقراری وحدت میان مسلمین موفق گرداند.

متن نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادری اسلامی واجبی است فراموش شده

جناب شیخ صالح المغامسی حفظه الله
در ابتدا درود مسلمانی را به شما نثار داشته می‌گویم: سلام و رحمت و برکات الهی بر شما باد.
 فیلم درس تفسیر قرآن جنابعالی را که در ماه مبارک رمضان ارایه کرده بودید، مشاهده کردم. در تفسیر آیه کریمه (وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ) به مساله مهمی اشاره نمودید که عبارت بود از تاکید بر مسلمان بودن اهل قبله و پیروان مذاهب گوناگون و اینکه بر ضرورت اجتناب از تکفیر آنان اصرار داشتید. شما در درس تفسیرتان مطالب ذیل را مطرح کردید:
«اهل سنت و شیعیان و اسماعیلیه و اباضیه، همگی به ربوبیت خداوند اعتقاد داند و حضرت محمد (ص) را پیامبر و اسلام را دین خود، کعبه را قبله و قرآن را کتاب آسمانی می‌دانند. قیامت را میعادگاه و بهشت را ثواب فرمانبران الهی و آتش را جزای کافران می‌دانند».
همچنین بر مدعای خود با ذکر دلیلی از سنّت شریف پیامبر تاکید کردید: «پیامبر (ص) هنگامی که قربانی نمود گفت: این قربانی از طرف کسانی از امّت من باشد که خود قربانی نکرده‌اند. [پیامبر برای مشخص کردن افراد امّت خود] – دو شرط را بیان کردند- کسانی که شهادت به وحدانیت تو داده‌اند و شهادت داده‌اند که من [رسالت‌های الهی] را ابلاغ نموده‌ام. شایسته‌تر و سزاورتر این است که بین این مسلمانان جنگ و خونریزی نباشد. هر کدام از این مسلمانان دیدگاه و اجتهاد خود را در شناخت حق داشته باشند و برای بندگی خدا بر اساس آن اجتهاد عمل کنند».
همچنین بر اهمیت این مساله تاکید کردید که «هر کدام از مسلمانان - در هر کشور اسلامی که زندگی کند- باید بداند که سرنوشت ساکنان تمامی کشورهای اسلامی یکسان است. پناه بر خدا، اگر دشمن به یکی از این کشورها حمله کند، بین ساکنانش تفاوت [مذهبی] قائل نمی‌شود. بنابراین سرنوشت ملت‌های اسلامی یکی است. ملت‌های اسلامی قضا و قدری جز همکاری و یاری یکدیگر ندارند. همگی باید بدانند که اموری وجود دارد که می‌توانند حول محور آن گرد هم آیند و آن منافع عمومی ملت‌هاست. به گونه‌ای که میان‌شان کینه و کشتار و خونریزی نباشد. جسارت به انجام این امور پیدا نکنند و به آنچه موجب هلاکت یکدیگر است دامن نزنند».
من هم به عنوان مبلّغ وحدت اسلامی، بر خود واجب دیدم، تشکر و تقدیر خالصانه‌ام را به جنابعالی ابراز کنم، با شما هم صدا شوم و تاکید کنم، ما هم به دیدگاه فقهی و اعتقادی را که مطرح کردید، اصرار می‌ورزیم و به عدم جواز تکفیر اهل قبله و حرمت ناسزاگویی و اهانت به رهبران مسلمانان اعتقاد داریم.
دعوت به برادری اسلامی و تاکید بر حرمت جان و مال و ناموس مسلمانان، واجبی فراموش شده است. امّت اسلامی مدّت‌هاست نیازمند شخصیت‌هایی است که این وظیفه را انجام دهند.
از خداوند متعال خواهانیم که شما و سایر عالمان سرزمین حرمین شریفین را به تحقق وحدت اسلامی موفق کند چنان‌که این سرزمین پربرکت سرمنشأ توحید بوده است.
 غريب رضا
مدیر موسسه گفتگوی دینی وحدت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha