پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب حکایت حکومت

حوزه/ کتاب " حکایت حکومت " نوشته محمد ثنایی فر از سوی نشر سدید، وابسته به مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق (ع) در ۲۸۳ صفحه روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» انتشارات سدید وابسته به مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق (ع) که با شعار «علوم انسانی اسلامی، از اندیشه تا زندگی» در پی تحقق هدف اصلی شکل گیری خود یعنی، دستیابی به مجموعه‌ای از دانش‌های اجتماعی برای ارائه پاسخ‌های کاربردی به نیازهای واقعی مردم، مبتنی بر اندیشه اسلامی است، اقدام به چاپ کتابی در این زمینه با نام «حکایت حکومت » کرده است.

در این کتاب ضمن بهره‌گیری کامل از برخی آثار مطرح در این زمینه، سعی شده تا با استفاده از ادبیاتی نسبتاً روان، مرور کاملی بر مباحث اصلی قابل طرح در این زمینه انجام شود.

در کنار موارد یاد شده، تلاش گردیده تا ضمن بررسی برخی از شبهات جدید، حول نظریۀ ولایت فقیه و حکومت اسلامی، شبهات ناظر به نهادهای حکومت اسلامی را که نشئت گرفته از همان نظریه می‌باشد مورد بررسی قرار دهیم. در عین حال، برای پاسخ گویی جامع سعی بر این بوده است که مجموعۀ پاسخ ها به هر شبهه که در آثار مختلف مطرح گردیده، در این اثر جمع‌آوری گردد.

آنچه این اثر را از سایر آثار پیرامون موضوع ولایت فقیه متمایز می‌سازد؛ تدوین آن برای مخاطبان فرهیخته و دانشگاهی به ویژه دانشجویان است که از یک سو اتقان محتوا و علمی بودن را می‌طلبد و از سوی دیگر ایجاز و سلاست  بیان؛ که گرچه جمع این دو دشوار است اما نگارنده نهایت اهتمام خود را در این راستا به کار بسته است،  

در مقدمه ناشر آمده:خوانندۀ محترم با التفاط به این موضوع که نظریۀ ولایت فقیه تبیین کنندۀ ماهیت قدرت سیاسی و سازمان اجرایی آن توسط اسلام برای ادارۀ اجتماع در دوران غیبت است، در این اثر می تواند ابعاد نظری و عملی ولی فقیه و جایگاه وی در اداره اجتماع را با رویکردی فقهی، فلسفی و حقوقی دنبال نماید و با مطالعۀ این اثر پایۀ اندیشه ای خود در تبین حکومت اسامی را تقویت نماید.

همچنین مؤلف در مقدمه آورده است :پس از انقلاب اسلامی و تأسیس حکومت اسلامی توسط یگانه و نادرۀ دوران، حضرت امام خمینی (ره)، عرصۀ جدیدی برای مواجهۀ عینی نظریه‌پردازان دینی با مسائل پیش‌روی اداره یک حکومت ایجاد گردید؛ به گونه‌ای که بعد از آن شاهد حضور پررنگ برخی از فقها و علمای دینی بوده‌ایم. در همین راستا، آثار متعددی در ابعاد مختلف حکومت اسلامی و ولایت فقیه به رشتۀ تحریر درآمد، لکن با توجه به صبغۀ تخصصی این مقوله و ادبیات فقهی حاکم بر آن، نه تنها برای عموم مردم، خصوصاً قشر جوان -که با ادبیات فقهی آشنایی نداشتند- قابل فهم نبود، بلکه غالباً فاقد جامعیت لازم جهت بررسی عمدۀ مباحث مطروحه در این حوزه بوده است.

علاقه‌مندان برای تهیۀ این کتاب می‌توانند برای خرید اینترنتی این کتاب به سایت مؤسسۀ علمی- فرهنگی سدید به آدرس اینترنتی   http://sadidisu.ir  و یا به آدرس تهران خیابان انقالب، نرسیده به فلسطین جنوبی، پالک 1118 ، واحد 2/1 -انتشارات بسیج دانشجو یی دانشگاه امام صادق(ع) مراجعه نمایند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha