جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین خزائلی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم، بصیرت را لازمه انجام تکلیف الهی دانست و تصریح کرد: عمل منافقانه ثمره بی بصیرتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی خزائلی، ظهر امروز در درس تفسیر مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) با اشاره به آیه ۲۸۴ سوره بقره گفت: مرحوم آیت الله سید محمد کاظم یزدی در کتاب عروة الوثقی می فرماید عمل باید قربة الی الله باشد، ولی خطورات قلبی ضربه ای به عمل انسان نمی زند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه افزود: اگر نیت بد همانند نفاق ملکه درونی شود، فرد منافق مورد عقاب پرودگار قرار می گیرد، چون منافق همیشه برای جامعه و مومنان نیت بد دارد.

وی با اشاره به صفات نفسانی انسان ها، تصریح کرد: تا زمانی که در درون قلب انسان نیت بد صفتی، معمولی بوده و به عمل بد نمی رسد، خداوند متعال انسان را عذاب نمی کند، چون زمینه ای برای عذاب نیت بد نیست، ولی زمانی که نیت بد از صفت نفسانی به ملکه درونی تبدیل شود و در خارج به عمل تبدیل گردد، خداوند متعال او را عذاب می کند.

حجت الاسلام و المسلمین خزائلی در ادامه افزود: امام سجاد(ع) می فرماید خدایا به من نیت رشد عطا کن که شکی در آن نباشد. نیت دو قسم دارد یا همراه با قطع و جزم است و گاهی نیز همراه با شک و تردید، امام سجاد(ع) از خداوند متعال نیت با اراده و جزم مسالت می کند.

وی ادامه داد: نیت درست قصدی است که همراه با شک نباشد، انسان باید نسبت به عبادت و عمل خود بصیر و آگاه باشد، اگر این گونه شد عمل او مقبول درگاه پروردگار عالمین خواهد بود.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه ابراز داشت: مساله بصیرت و آگاهی در دین از مسایل مهم به شمار می رود، چون زمانی که معرفت و علم وجود نداشته باشد عمل و قصد معنا ندارد.

وی در پایان گفت: هر عبادت و عملی دارای سه بخش است، نخست معرفت و شناخت مساله، دوم اعتقاد و اراده جزمی نسبت به آن عمل، سوم انجام عمل با معرفت کامل.  

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha