پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام محبی

حوزه/ حجت الاسلام محبی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)« إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ، اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ ...» گفت: شرط لازم درک شب قدر، شناخت حقیقت حضرت زهرا(س) است.

حجت الاسلام محمد محبی در گفت وگو با خبرنگار«حوزه» در اصفهان، پیرامون لیالی قدر و فضیلت این شبها از منظر روایات اظهار کرد: در منابع روایی ما رجب و شعبان الگویی از سبک زندگی مومن تعریف‌شده است که مومن را برای ورود به میهمانی الهی و بهره‌مندی از ضیافت و نعمات الهی در ماه مبارک رمضان آماده می‌کند.

وی تصریح کرد: ماه رجب و شعبان را دو ماه پالایش وجود مومن برای ورود به ماه رمضان می توان توصیف کرد ، رجب، مقدمه شعبان و رمضان است و ماه مبارک شعبان با ادبیات مناجات شعبانیه، مومن مقدمه کسب توفیقات ماه مبارک رمضان را کسب می‌کند.

 استاد جامعه المصطفی اصفهان عنوان کرد: دو ماه رجب و شعبان از یك طرف، به طور حقیقی و تكوینی مدخل ورود رمضان هستند؛ به نحوی كه بدون این دو نمی‌شود وارد رمضان شد، از طرف دیگر، این دو ماه بستر و آمادگی برای ورود به ماه رمضان، و ماه رمضان هم بستر و آمادگی برای ورود به شب قدر است؛ یعنی باید این مسیر طی شود تا انسان به لیله القدر برسد.

وی با بیان اینکه ورود به آن وادی ضیافت، این دو سه ماه ریاضت را به عنوان مقدمه می‌طلبد؛ گفت: مرحوم مجلسی در کتاب شریف بحار حدیثی از امام صادق علیه السلام نقل می‌کند «قَالَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ، اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا».لیله القدر یعنی فاطمه خدا. کسی که فاطمه زهرا را آن چنان که شایسته اوست، نه آن چنان که خودش می‌تواند یا گمان می‌کند، بشناسد، شب قدر را درک کرده است. علت این که او فاطمه نامیده شده است، این است که خلایق از معرفتش محروم‌اند.

حجت الاسلام محبی افزود: البته مقدمه‌ این مطلب ، توسل به امیرالمومنین(ع) و نبی اكرم(ص) است؛ در قلب ضیافت الهی، معرفت حضرت زهرا(س) نهفته است كه ان شاء الله این مقدمات می‌تواند زمینه درك آن حقیقت باشد؛ باید توجه كرد كه مقام ایشان مقام عجیبی است، بنابراین لازم است این وادی طی شود تا انسان به شب قدر برسد.

وی اذعان کرد: پس سه مرحله نیاز است؛ تطهیر، تغذیه و حرکت؛ خداوند این سیر رشد در این دو ماه رجب و شعبان را، وسیله‌ای برای رسیدن به اوج قلۀ ماه رمضان قرار داده است، برای دستیابی به اوج قلۀ ماه مبارک رمضان که شب قدر باشد، نیاز به «تطهیر، تغذیه و حرکت» داریم، تطهیر در ماه رجب، تغذیه در ماه شعبان و حرکت در ماه رمضان، این سیری است که باید بیش از پیش در این ایام به آن توجه کنیم.

استاد جامعه المصطفی اصفهان خاطرنشان کرد: مرحوم آقامیرزا جواد ملكی(رض) در رساله المراقبات می‌فرمایند: خوب است آقایان اهل علم، در كنار كسب علم كه خودش نوعی عبادت است، عبادت‌هایشان را در این دو، سه ماه افزایش دهند؛ این ماه فضایی است كه عبادات آن، آثار خاصی دارد. در این ماه دعوتی خاص هم آمده است و منادی الهی این گونه همه را دعوت می‌كند: انا جلیس من جالسنی، مطیع من اطاعنی، غافر من استغفرنی...، مرحوم میرزا جواد ملكی(رض) می‌گویند: اگر آدم به اندازه همه خلائق جان داشت، خوب بود كه به خاطر تكریم این خطاب و در استقبال به این خطاب الهی كه «انا جلیس من جالسنی و مطیع من اطاعنی...» جان بدهد!

۳۱۳/۳۸

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha