جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه فرصت های تعبیه شده در شب قدر فراتر از تصوراتی است که در فهم و وهم ما می گنجد، گفت: شب قدر را باید با تمام وجود درک کنیم و با لحظه لحظه آن انس بگیریم و بی توجهی به محتوای اجتماعی شب قدر، خسارت بار است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در جمع کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به فضیلت شب قدر گفت: فعال نکردن فرصت های تحول بخش شب قدر، خسارتی وصف ناپذیر است.

وی با بیان اینکه کلیشه ای شدن عبادت و اعتیادی شدن آن،  فضای مناسب برای رشد و تغییر در انسان نیست، افزود: تعامل بسیاری از ما با شب قدر، از سه اشکال اساسی مانند "آماده نشدن برای شب قدر قبل از شب قدر"، "احیاء شب قدر به صورت کلیشه ای" و "بی توجهی به محتوای اجتماعی شب قدر". رنج می برد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآورشد: دین اسلام  برای تغییر حساب ویژه ای باز کرده و در  قرآن ادبیاتی ویژه ناظر به تغییر و تحول در انسان، شکل گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی گفت: اگر  ابزار و شیوه های تحول پذیری  مطرح در دین، مورد توجه و بررسی قرار گیرد، انسان شناسی دینی عمق می یابد و اگر در شب های قدر تحول پذیری انسانی را به مثابه یک پروژه منسجم در پیش نگیریم، تربیت دینی عمیق شکل نمی گیرد.

 وی یادآورشد: متاسفانه ما شب قدر را از سایر روزها و ماههای سال جدا کرده و به تنهایی به این شب نگاه می کنیم به گونه ای که نوعا حالت کلیشه ای به خود می گیرد.

این استاد حوزه با بیان اینکه حالت کلیشه ای  فضای مناسبی برای رشد و تغییر انسان نیست، اظهار داشت: کلیشه ای شدن برای عبادات، سمّ است. نماز کلیشه ای، باعث تغییر و تحول در انسان نمی شود.

وی ادامه داد: نیاز به عبادت در صورت عادتی شدن آن، نیازی کاذب است که از وضعیتی روحی تحت تاثیر  عادت بر می خیزد و فاقد پویایی برآمده از اراده است.

عضو خبرگان رهبری گفت: در شب قدر باید از خاستگاه اراده جلو برویم و بر دوری از انجام اعمال به صورت بی روح، کلیشه ای و از روی عادت، سعی بورزیم.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی اظهارداشت:گاهی در شب قدر،  غل و زنجیر عادت و کلیشه ای شدن بر لحظات آن  بسته می شود در نتیجه، حرکت نمی کند؛ در حالی که شب قدر را باید درک کنیم و با لحظه لحظه آن انس بگیریم و مناجات و راز و نیازهای ما در  این شب ها، ترجمه دلمان باشد.

وی اظهار داشت: با همه وجود، باید شب قدر را درک و به تغییر و تحول در این شب مهم فکر و تامل کنیم و تغییر اجتماعی نیز داشته باشیم و شب قدر باید درس تحول را به ما بدهد.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه در دنیای شتابان به سوی تحولات جدید، باید دیدگاه اسلام را در مورد تغییر انسانی (فردی و اجتماعی) کشف کنیم، گفت: اگر نظریه و دیدگاه اسلام در مورد تغییر را کشف نکنیم بر یک وضعیت عادی، ساده، سنتی و قدیمی باقی بمانیم، قادر به هماهنگ کردن خود با تغییر و تحولات نخواهیم بود و این در نهایت به انزوای دین منجر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی با اشاره به اهمیت توجه به تغییر در متون دینی به آیه" ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم"اشاره کرد و گفت: این آیه از تغییر اجتماعی سخن می گوید و معلوم می شود از دیدگاه قران، ملت ها هم باید تغییر یابند به تعبیر دیگر  تحولی که انسان پیدا می کند باید به گونه ای باشد که رنگ اجتماعی به خود بگیرد یعنی جوامع باید تغییر پیدا کنند.

وی ادامه داد: شب های قدر از دیرباز به عنوان زمان های تغییر و تحول و رقم خوردن سرنوشت انسان در اذهان ما مطرح بوده است، ولی اینکه این تغییر چه سازه کار و شیوه هایی از نظر اجتماعی، تربیتی و خانوادگی باید داشته باشد را مورد توجه قرار نداده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی گفت: ما آمادگی خویش را از قبل از شب های قدر ایجاد نکرده ایم،  ما به پس و پیش تغییر در شب قدر، بی توجه مانده ایم و به محتوای این تعییر توجه نمی کنیم.

این استاد حوزه افزود: از سوی دیگر پیوند بین آیه 11 سوره رعد و شب قدر را تحت بررسی قرار نداده ایم واگر به تغییرهایی هم توجه داریم این تغییرها، کوچک، شخصی و فردی است، در حالی که اینگونه نیست در ادبیات دینی تغییرات اساسی و اجتماعی باید رخ دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: ما که انقلاب اسلامی را با موفقیت به پیروزی رسانده ایم جا دارد به تغییر حاصل در سایه شب های قدر، توجه علمی، علمی و برنامه ای از نظر اجتماعی روی بیاوریم.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی گفت: ما بدون تغییر نمی توانیم مسیر را به جلو برویم و نباید در یک وضع یکسان، ایستا، بدون تکامل و تصاعد انتظار داشته باشیم تحولات بزرگی برای ما رقم بخورد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha