جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ جلسه درس تفسیر آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ مرجع تقلید شیعیان با اشاره به فضایل استثنایی امام علی(ع) و حق پدری ایشان بر امت، مردم و امت پیامبر را قدرنشناس توصیف کردند که قدردان این امام نبوده و نیستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیتالله سبحانی بعد ازظهر امروز در تفسیر سوره صف در مدرسه علمیه حجتیه با اشاره به شب شهادت امام علی(ع)، گفتند: پس از ضربت خوردن امام، مردم کثیری درب خانه مولا تجمع کرده و خواستار مجازات و اعدام ابن ملجم شدند؛ ولی امام دستور دادند که مردم را متفرق کنند.

وی افزودند: امام سپس فرمودند که اگر زنده ماندم تکلیف او با من است؛ ولی اگر شهید شدم امام حسن(ع) وی را با همان یک ضربه قصاص کند.

این مرجع تقلید با اشاره به روایت اصبغ ابن نباته بیان کردند: وی در آخرین ساعات حیات امام علی(ع) با اصرار فراوان وارد خانه مولا شد و امام نیز توصیه ای به وی کرد؛ امام علی(ع) نیز به او روایتی فرمودند که در آخرین روزهای حیات پیامبر، ایشان به من فرمودند که به مسجد برو، مردم را جمع کن و از پایه ای که من می نشینم، یک پایه پایین تر بنشین و بگو که لعنت خدا بر عاق والدین، لعنت بر غلام گریزپای و لعنت بر کسی که مزد کارگر را ندهد و یا کم بدهد.

این مرجع تقلید بیان کردند : پس از بیان امام، ناگهان مردی از داخل مسجد برخاست و گفت که منظور شما از بیان این حدیث چه بود؟ امام دوباره بازگشت و تفسیر این مطالب را از پیامبر خواستند و پیامبر فرمودند که منظور از جمله اول، عاق والدین ظاهری نیست؛ زیرا من و تو پدران این امت هستیم و اگر کسی را عاق کنیم خداوند او را لعنت میکند.

ایشان اظهارکردند: همچنین در مورد دوم منظور غلامان عادی نیست؛ بلکه من و تو مولای این امت هستیم و هر کسی که فرار کند ملعون است و در مورد سوم اینکه منظور این بود که من و تو از جانب خدا اجیر این امت هستیم و اگر کسی مزد ما را ندهد ملعون خواهد بود. متاسفانه مردم این حق را رعایت نکردند.

این مرجع تقلید در ادامه بحث تفسیری خود با ذکر این مطلب که اسلام، جمعیت هایی را به رسمیت نشناخته و همیشه با آنها در جنگ است، اظهارکردند: طایفه اول، مشرکین و بت پرستان است؛ کسی که بت پرست است نسبت به حق خداوند ظلم نموده و تجاوز کرده است.

معظم له یادآور شدند: عبادت و سجده از آن خداست و کسی که گاو و سنگ را میپرستد، ظلم بزرگی به حق خدا کرده است و حتما باید با ظالم جنگید؛ نکته دیگر این است که این انسان به انسانیت خود ظلم کرده و شانیت انسان را به پایین کشیده است.

ایشان با ذکر این مطلب که جنگ انبیای الهی با بت پرستی به این دلیل است که در قانون الهی چیزی به نام غیر خدا نیست، تصریح کردند: ماده اول قانون انبیاء، لااله الا الله است.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار کردند: کسانی که با ما می جنگند ، آنها نیز دشمن هستند و باید با آنها جنگید؛ البته جنگ با این افراد را نمی توان جهاد اولی نامید بلکه این جنگ، جنگ دفاعی است.

ایشان تصریح کردند: یکی از اعجاز قرآن و نمونه بودن این کتاب الهی آن است که خداوند متعال در قرآن کریم بیان می‏ کند که با دشمن بجنگید و به مقداری که با شما می جنگند با آنها جنگ کنید و به مقداری که به شما آسیب رساندندبه آنها یورش برده و آسیب بزنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha