پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حسین احمدی رهبریان

حوزه/ نویسنده کتابچه سیاقیه جمع و خرج آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: در این کتابچه تاریخ اجتماعی و اقتصادی، تحولات قم و درآمدها و هزینه‌های موقوفات حرم مطهر از ۳۰۰ تا ۱۰۰ سال پیش را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حسین احمدی رهبریان ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتابچه سیاقیه جمع و خرج آستان مقدس که در سالن حضرت خدیجه(س) کتابخانه عمومی حرم مطهر برگزار شد، اظهار کرد: در این کتابچه از اسناد سیاقیه سال‌های 1139، 1147، 1148، 1258، 1290 و 1334 هجری قمری استفاده شده است.

وی از حمایت اداره‌کل فرهنگی هنری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در راستای تهیه کتابچه مذکور تقدیر کرد و افزود: برای اینکه بتوانیم از اسناد به درستی استفاده کنیم باید تجربه و شناخت لازم را داشته باشیم؛ به همین علت برای تهیه کتابچه سیاقیه جمع و خرج آستان مقدس تلاش کرده‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت کارشناسان برجسته استفاده کنیم.

نویسنده کتابچه سیاقیه جمع و خرج آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها خاطرنشان کرد: برخی افراد که در گذشته اسناد سیاقیه را بررسی کرده‌اند به علت نداشتن شناخت لازم از قم برخی از واژه‌ها را به نادرستی معنا کرده و نتوانسته مفهوم مورد نظر را انتقال دهند.

وی با اشاره به اینکه برای تهیه کتابچه مذکور از سال 94 تا سال 96 تلاش‌های بسیاری انجام شده است، مطرح کرد: برای تهیه کتابچه سیاقیه جمع و خرج آستان مقدس دو هزار ساعت وقت گذاشته شده است.

احمدی رهبریان با بیان اینکه هشت مجموعه سند سیاقیه در کتابچه سیاقیه جمع و خرج مورد استفاده قرار گرفته است، تصریح کرد: این اسناد را از کتابخانه‌های آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله مرعشی نجفی و ملی جمع‌آوری کرده‌ایم.

وی از واژه سیاقیه به عنوان روش و سبک نام برد و گفت: در کتابچه سیاقیه جمع و خرج آستان مقدس، تاریخ اجتماعی و اقتصادی، تحولات قم و درآمدها و هزینه‌های موقوفات حرم مطهر از 300 تا 100 سال پیش را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha