پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بر لزوم رعایت اصول حکومت داری اسلامی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله  مصباح یزدی در جلسه درس اخلاق که همزمان با شب شهادت امام علی(ع) در دفتر رهبرمعظم انقلاب در قم برگزار شد، با ذکر این مطلب کسی نمی تواند به بهانه حکومت داشتن به مردم ظلم کند گفت: حاکمان باید تلاش کنند که مصالح جامعه را تامین کنند و مردم نیزکه از آنها تبعیت می کنند چون بیماری که از پزشک متخصص تبعیت می کند به دنبال درمان مشکلات خود هستند.

ایشان افزود: اگر بخواهیم حاکمی دینی باشیم، باید مرام و فرمایشات امام علی(ع) را سرلوحه قراردهیم؛ اگر یک حاکم تصور کند که نسبت به دیگران مزیت دارد، باعث می شود که وی با گذشته خود متفاوت شود.

این استاد حوزه با اشاره به اهمیت رعایت صداقت در روابط حاکم با مردم بیان کرد: حاکم باید با مردم خود شفاف و حقیقی رفتار کند و اگر پیمانی و توافقی با جایی بسته شد گفته شود که سری است و مردم نباید در جریان باشند، زیرا این کار از مصادیق حکمرانی دینی نیست.

ایشان یادآورشد: رعایت اصل کار به موقع از دیگر لوازم حکمرانی دینی است؛ امام علی(ع) بیان می فرمایند که یک حاکم نباید بین مردم تبعیض قائل شود و خویشان خود را گرامی تر بدارد؛ کمتر اتفاق می افتد که حاکمی نزدیکان و سایر مردم را به یک چشم ببیند، ولی این مساله در دین مبین اسلام مورد تاکید واقع شده است.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: رابطه بین حاکم و محکوم دارای یک سری حقوق متقال است که یکی از آنها عمل به دستورات حاکم در امور اجتماعی و مدیریتی است؛ دستور حاکم شرع فقط در احکام اولیه اسلام نیست، بلکه اگر مصلحت جامعه را در چیزی دانست و امر کرد همه باید اطاعت کند، اگر مربوط به شخص باشد آن فرد باید اطاعت کند، اگر حاکم اسلامی دستوری داد مخاطبان دستور نباید تعلل و تنبلی کنند.

استاد حوزه با ذکر این مطلب که زمانی که هدف مشخص شود همه باید توان خود را برای رسیدن به آن هدف به کار ببرند تصریح کرد: به عنوان مثال امام خمینی(ره) گاهی می فرمود، فلان کار باید انجام شود، در این صورت کسی نمی تواند بهانه بیاورد، بلکه باید تمام تلاش خود را به کار گیرد؛ از جمله اینکه امام با قاطعیت فرمودند که شاه را از کشور بیرون می کنند، قطعا اگر این قاطعیت وجود نداشت انقلاب به پیروزی نمی رسید.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بصیر بودن حاکم باعث نترس بودن او هم خواهد شد،گفت: این بصیر بودن از تقوا حاصل می شود؛ چننچه امام راحل در یک مقطع فرمودند، دیگر نباید تقیه کرد؛ زمانی که حاکم اسلامی و ولی امر مسلمین دستوری داد باید اجرا شود و جای اختلاف فتوا وجود ندارد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha