پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اندونزی

کارشناس اندونزیایی گفت: جوانان و دانشجویان معمولا برنامه مخصوص خود را دارند و در مراسم افطار حدود ۳۰ نفرجمع می شوند و در یک جای خوب بسته به وضعیت اقتصادیشان مراسم افطاری برگزار می کنند و نوجوانان مردم را با طبل های مخصوص برای سحر بیدار می کنند...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، هر ساله کشورهای مسلمان با آداب و رسوم مختلف به استقبال ماه مبارک رمضان می روند و برپایی این سنت ها در کنار آموزه های اسلامی رنگ و جلوه زیباتری به این ماه مبارک می دهد.کشور اندونزی با وجود ۶ دین رسمی و احزاب مختلف اعم از دینی یا سیاسی از جمله کشورهایی است که در ماه مبارک رمضان حال و هوای ویژه ای دارد.

فبری نوران کارشناس اندونزیایی با اشاره به حال و هوای رمضانی کشورش در گفت و گو با سرویس بین الملل حوزه گفت: آداب و رسوم مردم اندونزی در ماه رمضان با ایرانی ها تفاوت دارد.کشور اندونزی از این جهت که در خط استوایی قرار دارد زمان روز و شب در طول سال و قرن یکی است؛ صبح حدود ساعت 4 یا 5 آغاز می شود و زمان مغرب حدود 5 و نیم یا شش و نیم است.

شهروند اندونزیایی با اشاره به بافت دینی کشورش گفت: در اندونزی احزابی وجود دارد که مهمترین آن حزب نهضت علما و حزب محمدیه است که در تعیین اول ماه مبارک رمضان و روز عید فطر متفاوت هستند.منشا تفاوت در این است که حزب نهضت علما در ملاک تعیین اول ماه از رویت استفاده می کند و حزب محمدیه از اطلاعات حزب.گاهی اوقات هر دو یک روز را اول  رمضان تعیین کردند اما برای اول شوال اختلاف نظر دارند.

وی تصریح کرد: البته این دو حزب، سیاسی نیستند و بیشتر جنبه ی مردمی و دینی دارند. اسلام در اندونزی نیز با این دو حزب شناسایی می شود. البته احزاب و گروه ها و مذاهب دیگری هم وجود دارد. که شیعیان اندونزی یکی از آنهاست.

 شهروند اندونزیایی در خصوص تعیین روز اول ماه مبارک رمضان در کشورش گفت: در تعیین اول رمضان تمام حزب ها و مذاهب همه در یک جا جمع می شوند و در جلسه بزرگی شرکت می کنند و منتظر اخبار رویت هلال می شوند.اگر هلال دیده شد حکومت اندونزی تعیین می کند که فردا  1 رمضان است و بزرگان دینی در این جلسه حاضر می شوند به جز حزب محمدیه چراکه انها خودشان روز اول رمضان را تعیین می کنند، پس لازم نمی بینند که در آن جلسه حاضر شوند. 


گروه های رویت هلال ماه رمضان شیعیان اندونزی فعال هستند

وی با اشاره به نحوه تعیین اول ماه رمضان از سوی شیعیان گفت: شیعیان اندونزی برای تعیین اول ماه مبارک رمضان و عید فطر نیروهای انسانی دارند که گروه هایی به دنبال رویت هلال رفته و بررسی می کنند و معمولا نظرشان با نظر حکومت (درهمان جلسه بزرگ) موافق است. 


 تلاش کودکان و جوانان اندونزی برای بیدار کردن مردم برای سحر 

نوران با اشاره به برخی از آداب و رسوم مردم اندونزی در این ماه گفت: شرایط عمومی مردم در این ماه مبارک متغیر است.مردم ساعت 10 شب می خوابند و ساعت 3 برای صرف سحری بیدار می شوند.از ساعت 2 به بعد معمولا بچه ها از سنین 10ساله تا 20 ساله در خیابان ها با طبل مخصوص می گردند و در خیابان ها سروصدا ایجاد می کنند و فریاد می زنند تا مردم بیدار شده و برای سحری آماده شوند.

نوران افزود: بعد از نماز صبح بچه ها و جوانان بیرون از منزل هستند و ازهوای صبح استفاده می کنند و هنگام طلوع آفتاب بر می گردند.ساعت 4 بعد از ظهر که به اذان مغرب نزدیک می شوند مردم باز هم برای گردش بیرون می روند و به این عمل "نگابوبوریت(NGABUBURIT)" می گویند.

 

 

حال و هوای رمضانی مردم اندونزی

   برپایی بازار افطاری در اندونزی

وی در خصوص دیگر مراسمات ماه رمضان مردم اندونزی گفت:  در مالزی و بعضی از مناطق اندونزی بازار افطاری برگزار می شود. مردم از ساعت 4 بعد از ظهر تا مغرب مواد غذایی برای افطار را خرید و فروش می کنند.

نوران خاطر نشان کرد:  مردم اندونزی و برادران اهل سنت هنگام غروب آفتاب اذان می گویند. اما شیعیان چند دقیقه بعد از غروب آفتاب حدود 10 تا 20 دقیقه منتظر می شوند و افطار می کنند.

شهروند اندونزیایی گفت: جوانان و دانشجویان معمولا برنامه مخصوص خود دارند و در مراسم افطار حدود 30 نفرجمع می شوند و در یک جای خوب بسته به وضعیت اقتصادیشان مراسم افطاری برگزار می کنند.

استقبال گسترده مردم اندونزی از عید فطر

وی با اشاره به آداب رسوم روز های پایانی ماه رمضان در اندونزی گفت: هفته آخر ماه رمضان فروشگاه های بزرگ، بسیار شلوغ می شوند و مردم خرید و فروش می کنند و برای عید فطر آماده می شوند .مردم لباس های نو می خرند و مواد غذایی گران می شود.در واقع عید فطر بزرگترین عید برای مردم اندونزی است، این عید مثل عید نوروز ایرانی ها است.

 

نوران

نوران تصریح کرد:  یک هفته قبل از عید فطر مردم کم کم به شهرهای اصلیشان می روند.پایتخت جاکارتا خلوت می شود و شهرستان ها شلوغ می شوند .تعطیلی عید فطر تا 2 هفته ادامه دارد  و در 15 شوال مردم فعالیت روزانه خودشان را آغاز می کنند.

احیا سنت حسنه صله رحم در روز عید فطر 

شهروند اندونزیایی در خصوص مراسم روز عید فطر گفت: بعد از نماز عید فطر مردم صله رحم می کنند.مثلا در یک روستا یک خانواده به همسایه و آشنایان خودشان سر می زند و گفت و گو 5 دقیقه ای با یکدیگر انجام می دهند وشکلات و شیرینی خورده و به سایر همسایه ها  و آشنایان دیگر سر می زنند و به بچه های همسایه ها عیدی می دهند.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از آداب و رسوم روز عید فطر در اندونزی زیارت اهل قبور در صبح روز عید فطر است که آرامگاه ها در آن روز شلوغ می شوند، چراکه برخی از مردم اندونزی بعد از نماز عید فطر به زیارت اهل قبور می روند.


 گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha