پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه آرامش اساس کار ازدواج از نظر قرآن است، گفتند: مهریه ها و جهیزیه های سنگین و تشریفات پرهزینه و کمرشکن مراسم عقد و عروسی قطعا آرامش انسان را برهم می زند و ازدواج قرآنی نیست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه جمعه در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد،       اظهار داشتند: بحث ما به مناسبت کلام گهربار امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه به موضوع حجاب و ازدواج رسید.

ایشان با اشاره به آیه 21 سوره روم «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»، تصریح کردند: این آیه، نشانه های خدا در عالم هستی را به عنوان درس توحید بیان می کند و می فرماید از جنس خودتان همسرانى براى شما آفريد تا آرام گيريد و ميان تان دوستى و رحمت نهاد.

معظم له با تاکید بر اینکه آرامش اساس کار ازدواج از نظر قرآن است، افزودند: هر مسئله ای که این آرامش را برهم بزند، برخلاف منطق قرآن است.

این مرجع تقلید تصریح کردند: مهریه ها و جهیزیه های سنگین و تشریفات پرهزینه و کمرشکن مراسم عقد و عروسی قطعا آرامش انسان را برهم می زند و ازدواج قرآنی نیست.

این استاد برجسته حوزه، نشانه ازدواج قرآنی را ازدواج توام با آرامش عنوان کردند و افزودند: مهریه های سبک، جهزیه های ساده و مراسم ازدواج ساده توام با محبت و دور از تشریفات کمرشکن ازدواج قرآنی محسوب می شود.

*ابراز تاسف از رقابت های غلط و تقلیدهای کورکورانه

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ابراز تاسف از وجود ازدواج های پرمخاطره، گفتند: متاسفانه چشم و هم چشمی ها، رقابت های غلط، آداب و رسوم نادرست و تقلیدهای کورکورانه دست به دست هم داده تا ازدواج آرام بخش قرآنی به ازدواج پرمخاطره تبدیل شود.   

ایشان تصریح کردند: گاهی مشاهده می شود که زوج تا سال های زیاد زیر بار اقساط وام های تشریفات ازدواج و مهریه و امثال آن است، در این صورت نه تنها آن شب که شب آرامش است ناآرام می شود بلکه سال های زیاد هم زیر بار اقساط وام هستند؛ اینها ازدواج های قرآنی نیست.

معظم له افزودند: گاهی وقت می کنیم و خطبه عقد بعضی از دوستان و آشنایان را که می خوانیم، لذت می بریم از اینکه با مهریه 14 سکه یا حداکثر 110 سکه ازدواج ساده دارند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه خوش قدم یا بدقدم بودن زن و مرد خرافه است، تصریح کردند: همه انسان های باایمان خوش قدم هستند و کسی بدقدم آفریده نشده ولی همین مفهوم خرافی را اسلام کانالیزه کرده و به مفهوم انسانی تبدیل می کند و می فرماید زنی که مهریه اش سنگین و هزینه های کمرشکن داشته باشد، بدقدم است.

*ازدواج های تجارتی و سیاسی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با بیان اینکه گاهی برخی ازدواج ها جنبه تجارتی دارد، افزودند: بعضی افراد نگاه می کنند دختر، پدر ثروتمندی دارد و با او ازدواج می کنند تا در آینده نزدیک که مرحوم شود، ثروت پدر به این زن برسد و این مرد هم از کنار آن استفاده کند؛ در واقع این ازدواج تجارتی است نه ازدواج واقعی و قرآنی!

ایشان با اشاره به اینکه گاهی ازدواج ها سیاسی است، ابراز داشتند: گاهی فردی می رود با دختر فلان شخصی که دارای مقام سیاسی مهم است ازدواج می کند برای اینکه بتواند وارد برنامه ها و روابطی شود، این ازدواج هم قرآنی نیست؛ متاسفانه این ازدواج های غیرطبیعی، غیرحقیقی و غیرقرآنی در میان مردم زیاد شده است.

معظم له در پایان خاطرنشان کردند: وقتی به سعادت می رسیم که به ازدواج های قرآنی بازگردیم، ازدواجی که مایه آرامش زن و شوهر نه تنها در مراسم عقد و عروسی بلکه در تمام عمر باشد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha