جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شب قدر

حوزه/ اینجا استانی کویری در کشور، مردمانش در شب بندگی برای بخشش گناهان، تعجیل در ظهور فرج مولایشان امام زمان(عج) و برای پیرورزی رزمندگان و مدافعان حرم دعا کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در بیرجند، دیشب در هر گوشه و کنار جهان که عشاق حضرت علی(ع) حضور داشتند، ندای الغوث، الغوث و الهی العفو، الهی العفو به گوش می رسید، مردم کویر نشین خراسان جنوبی نیز عاشقانه دلشان را به پهنای کویر، در بهترین شبهای پر فضیلت سال، تعجیل در فرج امام زمان(عج) و بخشش گناهان را زمزمه می کردند.

بله صدای عزاداری می آید، یک نام فقط در میان آنهمه صدا   ...."علی" ، "علی" .....

ندایی می آید " سبحانک یا لا اله الا انت ، الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب"

دل می لرزد .....

اشک در چشمان و ندا در گوش ها و شرم در دل..... وقتی می نگریم ، روی طلب مغفرت نمی بینیم ! و به بار سنگین گناهانمان می نگریم...

چه کنیم ........ شده ایم مصداق کامل این واژه " اگر بخواهیم شرم ساریم و اگر نخواهیم ...گرفتار!!!!! "

 

مردم کویر هوای نفس را در برابر قرآن قربانی کردند

به راستی تمام سال یک کنار و شبهای قدر کناری دیگر، امام محمد باقر(ع) می فرمایند " وكَیفَ لانَعرِفُ لَیلَةَ القَدرِ وَالمَلائِكَةُ یَطوفونَ بِنا فیها ؛ چگونه شب قدر را نشناسیم در حالى كه فرشتگان در آن شب بر گِرد ما مى‏چرخند؟"

بله پیر و جوان، زن و مرد ، دارا و ندار همه آمده اند، تا هوای نفسانی شان را در برابر پیشگاه خدا با کتاب او قربانی کنند و دست نیاز به سوی پروردگار دراز کنند.

در شب قدر چشمانی را می‌دیدی که لبریز از اشک، دستانی دراز به سوی آسمان هستند و چه بهتر شب هایی که میهمان خدا باشی.

در امواج چشمان انتظار، پیر زنی را دیدم در حالی که چادر بر سرش کشیده بود، اعمال شبهای قدر را به جا می‌آرود، چین و چروکهای صورتش پیدا بود، که بیش از 70 سال سن دارد.

از او خواستم برای جوانان امشب دعایی کند، او گفت، دعا می‌کنم خدواند جوانان را عاقبت بخیر، بیماران را شفا و گره از کار همه باز کند، اما انگار هنوز بغضی در گلویش مانده، او دستانش را به سوی آسمان بلند کرد و از خداوند در بهترین شب سال شفای دختر بیمارش را خواست.

 

شهدا، قدر شبهای قدر را در جبهه‌ها جستجو کردند

در بین سیل جمعیتی که قرآن بر سر داشتند، ناله های مردم مرا یاد سخنان زیبا و پر افتخار غلامرضا رضایی آزاده و رزمندگان دوران جنگ انداخت، او می گفت: در شبهای ماه رمضان جبهه‌ها حال و هوای دیگری داشت، زیرا خون سرخ شهدا و رزمندگان در این شبها سعادت  را رقم می‌زد.

جانباز رضایی

او با آهی دردل می گفت: باید قدر آزادی را دانست، چرا که ما در زندانهای بعثی عراق حتی نمی توانستیم در این شب، شب زنده داریم کنیم، ما به جرم شب زنده داری شکنجه می شودیم.

یادم می آید که آزاده هشت سال دفاع مقدس از نبود مفاتیح الجنان و قرآن در شب قدر می گفت: در اردوگاه کتاب مفاتیج الجنان نبود، فقط یک جلد کتاب قرآن بو، روحانیت و اسرایی که دعاها و زیارت نامه‌ها را حفظ بودند، قرائت می کرند و ما آرام تکرار می‌کردیم تا تنها خدا از مناجاتمان با خبر شود.

 آری، ما دراین شبهای بندگان ماه رمضان با زمزمه‌های "الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب" سنگر دیگری از عبادت برای خود می‌سازیم.

 یاد قرآن بر سرهایی که در حین نجوا کردن ممکن بود گلوله دشمن سنگرت را نشانه گیرد، اما به تو آسیبی نرسد، شبهای قدری که هنوز به الهی به فاطمه نرسیده بودیم اما فاطمه زهرا(س) مشکل گشای جبهه بود.

اما سوالی که همیشه در ذهنم وجود داشت این بود که شهدا در شبهای رمضان و شب های قدر آرزویشان چه بود، قطعا شهادت بود اما این آرزویشان در کدام یک از شبها رقم خورده بود.

شهدا در میدان انجام تکلیف و عشق به خدا آسمانی شدند و به مقام شهادت که بالاترین مقام بودند رسیدند.

 

مبلغین رسالت پیامبری دارند

وقتی در شب قدر در هر کجا که ندای "الهی العفو الهی العفو" را می شنیدم، حضور طلبه ها مرا به حیرت می انداخت، حضور مبلغان جوانی که با تلاش شبانه روزی در برپایی مجالس الهی از پارک ها تا مساجد تلاش می کردند.

تابعی، طلبه جوانی که در بوستان سرو بیرجند، سالهای زیاد، مسئولیت هماهنگی مراسمات رمضان را دارد، وقتی از ارادتش به اهل بیت می گوید یاد رزمندگان دفاع مقدس می افتم، که برای خط شکنی آرپی چی ها را بر دوش می کشیدن و به دل دشمن می زدن.

مبلغ

او به ما می گفت: سنگر تبلیغ مسجد، حسینه نمی شناسد، باید از تمام فضا ها برای تبلیغ استفاده کرد، بوستان ها و پارک ها بهترین محل برای امر تبلیغ رسانی است.

این طلبه جوان از سختی ها و شیرینی های مسیر راه با ما سخن می گفت: مهمترین مشکل کمبود امکانات است ولی راز ماندگار تحمل سختی هاست، هر چند مسئولین باید در این شب ها پشتیبان ما باشند.

 

اعزام 982 مبلغ به مناطق خراسان جنوبی در ماه رمضان

مسئول امور مبلغان اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نیز گزارش داده بود که مراسم پر فیض شبهای قدر در 721 مسجد خراسان جنوبی برگزار می شود.

حجت الاسلام کوثری نیا با بیان اینکه مراسم شب قدر در بیش از 650 حسینیه در خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: 982 مبلغ به مناطق خراسان جنوبی در ماه رمضان اعزام شدند.

وی بیان داشت: از تعداد 982نفر مبلغ 247 نفر مبلغ از قم ومشهد و735 نفر از مبلغان بومی ساکن در خراسان جنوبی هستند.

اما ما این شبها با خیالی راحت و در امنیت آسوده در هر کجا که دلمان آنجا بیشتر آرام شود، اعم از مسجد، حسینیه، کنار قبور شهدا و امامزادگان رفته و در این شبهای قدر مناجات می‌کنیم، اما هنوز هم جنگ تمام نشده ، جنگ درآن سوی مرزهای کشورمان ادامه دارد و چه بسا رزمندگان کشورمان در قالب مدافعان حرم این روزهای ماه رمضان با زبان روزه با تروریستهای جهان، مردانه جنگیده تا از حرم زینب محافظت کنند.

آنها نمی‌گذارند که حرم حضرت زینب بی علمدار باشد، پس بیایید در این روزهای باقی مانده ماه مبارک رمضان برای ظهور امام زمان(عج) و پیروزی مدافعان حرم، ریشه کنی کفر و ظالم به ویژه داعش دعا کنیم.

 

از پنهان بودن شب قدر در چیست؟

پرسش مهمی که در ذهن مان شکل می گیرد، این است که چرا شب قدر مخفی است؟ حکمت این مسئله چیست و چرا مسلمان ها نباید زمان دقیق این شب بزرگ را بدانند؟

برای پاسخ به این پرسش باید توجه داشت که در دین اسلام موارد بسیاری به صورت رمز مطرح شده است و شب قدر هم یکی از اسرار الهی است. شاید دلیل پنهان بودن این شب در میان تمام شب های ماه مبارک رمضان این باشد که مردم متوجه اهمیت و شأن لحظات این شب باشند و برای بهره مندی از لحظه لحظه های آن تلاش کنند. همان طور که خداوند اسم اعظم خود را از مردم پنهان نگه داشته تا بندگانش همه اسماء الهی را محترم را بدانند، شب قدر را هم در ماه رمضان پنهان کرده تا بندگانش حرمت همه شب های این ماه را حفظ کنند. به عبارت دیگر وقتی ندانیم که شب قدر، کدام یک از شب های ماه مبارک است، در تمام شب های این ماه از گناه پرهیز داریم و سعی می کنیم اعمال عبادی را به جا بیاوریم. در حالی که اگر زمان دقیق آن را می دانستیم، شاید تا این اندازه حرمت شب ها را نگه نمی داشتیم.

اما بیشتر ما، مسلمان ها، تمام شب های ماه مبارک رمضان را قدر نمی گیریم. بلکه بیشتر در مورد شب های دهه سوم این ماه توجه داریم. در صورتی که در کتاب بحار الانوار در مورد بزرگداشت شب های قدر توسط پیغمبر اکرم (ص) نوشته شده که آن حضرت در شب های دهه سوم ماه رمضان عبادت های بیشتری نسبت به سایر شب های این ماه انجام می داد. از این نکته مشخص می شود که شب قدر در دهه آخر ماه رمضان قرار دارد.

در آیه چهارم سوره مبارکه دخان آمده است« فِیهَا یُفْرَقُ كلُّ أَمْرٍ حَكِیمٍ؛ در آن شب كه هر امرى بر طبق حكمت خداوند تنظیم می شود» پس شب قدر، شب تعیین سرنوشت انسان هاست و خوب است این شب در حال دعا و مناجات برای عاقبت به خیری باشیم.

در شبهای آخر ماه رمضان فرصت بازگشت به سوی او را از دست ندهیم و برای همه بخصوص برای کسانی دعا کنیم، که با تمام مشکلات به جنگ ناتوی فرهنگی آمده اند، زمینه آرامش و رفاه برای راز و نیاز با خدا را فراهم کرده اند، برای کسانی که راهنمایی آنان زمینه سعادت می شود، باشد که ما جزء هدایت شدگان باشیم.

گزارش: ضحی انصاری

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha