جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مدنی مدیر جامعه الزهرا

حوزه/اسلام، زن را به میدان‌های جنگ و اموری که می‌توانند تأثیرگذار باشند، وارد کرد؛ با ظهور اسلام، زنان توانستند وارد عرصه های علم‌آموزی شوند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مدنی، امروز - ۲۸ خردادماه- در سیزدهمین جلسه از سلسله جلسات «منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا(سلام الله علیها)» که با حضور اساتید، کارکنان و طلاب جامعه الزهرا(سلام الله علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: از خداوند متعال درخواست می‌کنیم که اعمال گذشته همه ما در طول این ماه مبارک رمضان و به ویژه دعاها و عبادات شب‌های قدر را قبول و مستجاب کند.

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به اینکه بستر اجتماعی که اسلام در آن به وجود آمد، به شدت زن‌ستیز بود؛ اظهار داشت: در آن زمان، دو تمدن بزرگ ایران و روم به عنوان کانون عمده تمدنی آن روزگار بودند و شبه‌جزیره عربستان از هر گونه فعالیت تمدنی چشمگیر خالی بود.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی افزود: حتی در دو کانون تمدنی ایران و روم، زن شخصیت ارزشمندی محسوب نمی‌شد و زمانی که به جزیره العرب می‌رسیدیم، برخورد با زن در سطح یک کالای کم ارزش مطرح بود که حتی مانند مال و ثروت به ارث برده می‌رسید.

وی گفت: برخی ادعاهایی که راجع به زن در تاریخ ایران نقل می‌شود، حقیقت ندارد و قابل مناقشه است؛ در حقیقت، جایگاه زن در ایران و روم جایگاه نامناسبی بود و در جزیره العرب آنچنان وضعیت نامطلوب بود که به تعبیر قرآن کریم، «وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِالْأُنثَىٰ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِيمٌ؛ در حالی که هرگاه به یکی از آنها بشارت دهند دختر نصیب تو شده، صورتش (از فرط ناراحتی) سیاه می‌شود؛ و به شدّت خشمگین می‌گردد».

*ایجاد زمینه هایی برای ابراز شخصیت زن توسط اسلام

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه اسلام دست زنان را در آن دوران گرفت، تصریح کرد: دین مبین اسلام، حقوق، ظرفیت‌ها، فعالیت‌ها، زمینه‌ها و بسترهایی برای ابراز شخصیت زن به وجود آورد که برخی از این حقوق بعد از هزار و ۲۰۰ سال در اروپا به رسمیت شناخته شدند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی ادامه داد: موضوع «حق مالکیت» که زن می‌تواند مالک باشد و وارد عقود و تجارت و امثال اینها شود و این که زن می‌تواند شخصیت اقتصادی داشته باشد، حدود ۲۵۰ سال قبل در اروپا به رسمیت شناخته شد.

وی بیان داشت: بر اساس دین مبین اسلام، زن می‌تواند وارد میدان‌های تجاری، اقتصادی و سیاسی شود؛ پیامبر گرامی اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) همانطور که با مردها بیعت می‌کردند با زنان هم بیعت می‌کردند؛ البته حضرت با مردان دست می‌دادند و برای بیعت با بانوان، دست خویش را در ظرف آب می‌گذاشتند و زنان نیز دست خود را در ظرف آب می‌گذاشتند و بدین وسیله بیعت می‌کردند.

*اسلام باعث ورود زنان به میدان های علم آموزی، اقتصاد و اجتماع شد

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) عنوان کرد: اسلام، زن را به میدان‌های جنگ و اموری که می‌توانند تأثیرگذار باشند، وارد کرد؛ با ظهور اسلام، زنان توانستند وارد میدان‌های علم‌آموزی شوند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تأکید کرد: دین مبین اسلام همه فضاها را برای زن باز کرد، اما از همان ابتدا، حضور در همه میادین را در کنار رعایت حجاب و عفاف و مرز دقیق بین زن و مرد قرار داد.

*آیات قرآن کریم درباره رعایت عفاف و حجاب

وی اظهار داشت: حجاب در آیات قرآن کریم معنای خاصی دارد که مخصوص زنان پیامبر گرامی اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) است که در آیه ۵۳ سوره احزاب آمده است: « فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ؛ و هنگامی که چیزی از وسایل زندگی را از آنان [همسران پیامبر] می‌خواهید از پشت پرده بخواهید».

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) گفت: حجاب به معنای امروز از آغاز تشریعات اسلام، قدم به قدم بیان و توضیح داده شده است و حد و حدود ارتباطات مرد و زن مشخص است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی اضافه کرد: دو آیه قرآن کریم درباره رعایت عفاف نازل شده است، از جمله خداوند در آیه ۳۰ سوره مبارکه نور می‌فرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ؛ به مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند»؛ همچنین در آیه ۳۱ سوره نور آمده است: « وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِ‌هِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُ‌وجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ؛ و به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را [از نگاه حرام] فروگیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را آشکار نسازند».

*عفت تنها برای زنان نیست

وی به روایاتی که درباره رعایت عفاف بیان شده است، اشاره کرد و افزود: عفت و عفاف بین زن و مرد مشترک است؛ عفت تنها برای زنان نیست، بلکه مرد و زن هر دو باید عفیف باشند.

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: اسلام اجازه داده است که زنان در تمام میادین حضور داشته باشند، اما عفت به عنوان مرزی میان مردان و زنان مطرح است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با اشاره به باب وجوب عفت در صفحه ۲۴۹ جلد ۱۵ کتاب شریف «وسائل الشیعه»، بیان داشت: افرادی که با کتاب «وسائل الشیعه» آشنا هستند، می‌دانند که عنوان‌ها در این کتاب عجیب است؛ صاحب «وسائل الشیعه» آنجا که روایات را صحیح می‌داند، عنوانی که می‌آورد، فتوایی است و آنجا که روایات را صحیح نمی داند، عنوانی که می‌آورد، ابهام دارد.

وی اضافه کرد: صاحب «وسائل الشیعه»، آنجا که روایات را صحیح می‌داند، وجوب می‌خواند و بر همین اساس، موضوع عفت را باب وجوب خوانده است، در حالیکه ما موضوع عفت را در اخلاقیات مثل شجاعت و حسن خلق می‌دانیم و کمتر در واجبات می‌شماریم.

*امام علی(ع) برترین عبادت را عفاف می دانند

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) در ادامه به حدیثی از امام باقر(علیه‌السلام) اشاره کردند که فرمودند: « مَا مِنْ عِبَادَةٍ أَفْضَلَ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَفَرْجٍ؛ هيچ عبادتى برتر و بالاتر از عفت بطن و عفت فرج نيست» و افزود: فردی خدمت امام باقر (علیه‌السلام) رسید و گفت: قَالَ لَهُ رَجُلٌ إِنِّي ضَعِيفُ الْعَمَلِ قَلِيلُ الصَّلَاةِ قَلِيلُ الصَّوْمِ وَ لَكِنْ أَرْجُو أَنْ لَا آكُلَ إِلَّا حَلَالًا وَ لَا أَنْكَحَ إِلَّا حَلَالًا؛ من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى‏آورم اما سعى مى‏كنم جز حلال نخورم و جز با حلال نزديكى نكنم»؛ حضرت در پاسخ فرمودند: «وَ أَيُّ جِهَادٍ أَفْضَلُ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْج‏؛ چه جهادى برتر از پاك نگهداشتن شكم و شرمگاه؟!».

حجت الاسلام و المسلمین مدنی ادامه داد: در کتاب «وسائل الشیعه» از امام صادق(علیه‌السلام) روایت است که امام علی(علیه‌السلام) مکرر می‌فرمودند: «اَفْضَلُ العِبادَةِ الْعِفافُ، یعنی برترین عبادت‌ها عفاف است».

*عفاف و پاکدامنی در زندگی حضرت زهرا(س) در اوج درخشش است

وی گفت: یکی از نکاتی که همه ما می‌دانیم در زندگی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در اوج درخشش است، این است که آن حضرت در عین حال که حضور اجتماعی و حضور علمی و آموزشی در جامعه دارند و در عین حال که تنها پشتیبان برجسته و فوق العاده امام علی(علیه‌السلام) هستند، در قله عفاف و پاکدامنی است.

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه پاکدامنی و عفاف حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) در همه مراحل وجود دارد، یادآور شد: ما عفت زبان، عفت دامن و در کل، عفت اعضا و جوارح داریم و هر عضو انسان می‌تواند بهره ای از ناپاکدامنی داشته باشد؛ اما حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در همه مراحل عفیف و پاکدامن بودند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی به آیه ۵۳ سوره یوسف اشاره کردند که می‌فرماید: « وَ مَا أُبَرِّئُ نَفْسىِ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةُ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبىّ؛ من خویشتن را بى‏گناه نمى‏دانم، زیرا نفس، آدمى را به بدى فرمان مى‏دهد؛ مگر پروردگار من ببخشاید» و تصریح کرد: ما به صورت مداوم نیاز به یادآوری داریم؛ مسئولین، کارکنان، اساتید و طلاب و همه افراد همواره باید مورد یادآوری قرار گیرند.

وی بیان داشت: در سال‌های گذشته که به عنوان مدرس در جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) مشغول به تدریس بودم، این قصه پرده بین استاد و شاگرد عجیب بود و برخی اساتید با این موضوع مخالف بودند؛ آن زمان به این موضوع فکر کردم.

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) یک مجموعه آموزشی است؛ ما حکم خداوند را تغییر نمی‌دهیم؛ شنیدن صدای زن برای مرد و بالعکس از نظر شرعی ایرادی ندارد؛ در مسجد النبی هم پرده ای وجود نداشت و زن و مرد در یک محیط بودند؛ اما اگر پرده بین استاد و طلاب وجود داشته باشد، جلوی بسیاری از حرف‌ها گرفته می‌شود و به سود مجموعه است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی، وجود حائل میان استاد و دانش‌پژوهان جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) را مفید عنوان کرد و اظهار داشت: ما در مجموعه جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) هر چه بر مسائل عفاف و حجاب یادآوری کنیم، ضرر نخواهیم کرد؛ بحث تحجر و حذف زن نیست، بحث تفکرات طالبانی و داعشی نیست؛ آنها زن را به حساب نمی آورند، در حالیکه این کار برای راحتی بانوان در نظر گرفته شده است.

*زنان می‌توانند در همه صحنه‌های اجتماعی با حجاب و عفاف حضور داشته باشند

وی گفت: در حجاز، زن حق ورود به مسجد ندارد و یک مصلی النساء و نمازخانه زنان دارند؛ اما شیعه چنین مواردی نداشته است و معتقد است که زنان می‌توانند در همه صحنه‌های اجتماعی با حجاب و عفاف حضور داشته باشند.

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) با تصریح بر اینکه ارتباط مرد و زن باید همراه با عفاف و پاکدامنی باشد و هر چه ارتباط حداقلی باشد بهتر است، عنوان کرد: همین صلابت و پاکی و پاکدامنی در جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) باید حفظ شود.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی یادآور شد: برخی بانوان اساتید با سخنرانی در جمع مردان مخالف هستند، اما من معتقدم که بانوانی که در جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) حضور دارند، باید در مجامع مختلف بین‌المللی سخنرانی کنند؛ فردا بروند در سازمان ملل، یونسکو و سمینار‌های بین المللی صحبت کنند و از اسلام دفاع کنند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: در این محیط کاری تا جایی که امکان دارد، فضاهایی ایجاد کنیم که در شأن جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) باشد و اظهار داشتند: تقاضای من این است که این خانه که تاریخ درخشانی دارد و شایسته نام مبارک حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) است، همچنان باید بدرخشد و امید است تحویل حضرت صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه) داده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید خراسانی IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    0 0
    نه بابا واقعا اسلام