پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شیخ حسن عبدالله مفتی صور لبنان

حوزه/ شیخ حسن عبد الله مفتی صور و جبل عامل لبنان، در خصوص شخصیت، شجاعت، علم، بلاغت و جانفشانی های امیر المؤمنین (علیه السلام) در حفظ رسالت اسلامی صحبت کرد و گفت: امام علی (ع) همیشه تلاش می کردند که در بین مسلمین فتنه بوجود نیاید و ایشان اولین کسی بودند که ندای وحدت اسلامی سر دادند. این درسی است که ما از مکتب امام علی (ع) آموختیم و آن این است که تحت هیچ عنوانی وارد فتنه اسلامی نشویم و به وحدت اسلامی دعوت کنیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، جنبش "امل" لبنان به مناسبت شهادت حضرت علی (علیه السلام) در حسینیه امام سجاد (ع) مراسم عزاداری در منطقه البقاع برگزار کرد. در این مراسم شیخ حسن عبد الله مفتی صور و جبل عامل، مصطفی فوعانی مسئول جنبش در منطقه البقاع، شیخ علی طه مفتی منطقه هرمل و فعالین فرهنگی حضور داشتند.

شیخ حسن عبد الله در این مراسم، در خصوص شخصیت، شجاعت، علم، بلاغت و جانفشانی های امیر المؤمنین (علیه السلام) در حفظ رسالت اسلامی صحبت کرد و گفت: امام علی (ع) همیشه تلاش می کردند که در بین مسلمین فتنه بوجود نیاید و ایشان اولین کسی بودند که ندای وحدت اسلامی سر دادند. این درسی است که ما از مکتب امام علی (ع) آموختیم و آن این است که تحت هیچ عنوانی وارد فتنه اسلامی نشویم و به وحدت اسلامی دعوت کنیم.

وی ادامه داد: چیزی که امروز در جامعه اسلامی بسیار به آن نیازمندیم، وحدت و جلوگیری از فتنه میان مسلمین در میان تنوع تفکر اسلامی و تعدد دیدگاه های اعتقادی اسلامی است و در جامعه اسلامی یکپارچه می توان از این نظرات سود جست که موجب تکامل سطح اجتماعی در جامعه اسلامی می شود

شیخ عبد الله افزود: کسانی هستند که امروز می خواهند ما را به درگیری های مذهبی، اسلامی، سنی و شیعه وارد کنند اما به صراحت وارد فتنه مذهبی، اسلامی، شیعی و سنی وارد خواهیم شد و معتقدیم که حفظ شیعه و اهل سنت در واقع حفظ اسلام است و برادری دینی تنها برادری در اسلام نیست بلکه برادری در ادیان است. ادیان آسمانی نقش تکاملی در ساختن انسان و جامعه انسانی دارد.

وی ادامه داد: امام علی (ع) با دید کلی به جامعه بشری می نگریست و می فرمود: «مردم دو نوع اند، یا برادر دینی تو اند یا همانند تو اند در آفرینش»؛ این دیدگاه، یک نظریه انسانی از آن زمان تاکنون بوده است و این نظری در جامعه متنوع و متعدد، یک دیدگاه واضحی را برای امام موسی صدر بوجود آورد و آن مکتب، الگو، راه و روشی است که امام موسی صدر بر آن تکیه کرد و در سخنرانی های خود در مراحل و مناسبت های مختلف بروز داد. امام صدر معتقد بود که عنصر اساسی در بنای حکومت لبنانی مبتنی بر زندگی مشترک است و بر دیدگاهی پیرامون تنوع اسلامی مسیحی تکیه کرد و آن ثروت ملی است که باید به آن تمسک جست و آن را حفظ کرد. ثروتی که می توان آن را به نسل های بعد به ارث گذاشت و آن زندگی مشترک بین مسلمانان و مسیحیان است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha