پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
استاد هادوی تهرانی

حوزه/ استاد حوزه بیان کرد: وهابیون بسیاری از حرف‌هایی را که به شیعه نسبت می‌دهند، برگرفته از نسبت‌های غلات به بزرگان شیعه است که شبیه آن را مسیحیان می گویند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، استاد مهدی هادوی تهرانی در ادامه تفسیر سوره مبارکه اسراء آیات ۴۹ تا ۵۲ را مرتبط به مسئله معاد دانست و گفت: استدلال خداوند در این آیات آن است که آیا کسی که انسان را وقتی عدم بود خلق کرد برای او خلق مجدد بعد از سیر تحولات مادی، پوسیده و استخوان شدن سخت‌تر است.

استاد حوزه افزود: خلق مجدد و معاد از اصل خلقت آسان‌تر است ولی کفار از روی استکبار این استدلال عقلی و برهانی را رد می‌کند و می‌گویند قیامت چه زمانی رخ می‌دهد؟ که خداوند نیز فرمود که چه بسا نزدیک است.

استاد هادوی تهرانی با ذکر این مطلب که عالم ماده و ابعاد آن که زمان در آن وجود دارد در مقایسه با آخرت بسیار کوچک است، تصریح کرد: همان طور که خورشید و ستارگان نیز در مقایسه با کهکهشان راه شیری بسیار کوچک هستند. همچنین زمان بر روی زمین در مقایسه با زمان در روی کرات دیگر که میلیاردها سال پیش از بین رفته‌اند ناچیز است.

این استاد تفسیر بیان کرد: انسان ممکن داست قرنها مرده باشد ولی وقتی از قبر بر می‌خیزد به تعبیر قرآن این مدت مانند خواب چند  دقیقه و ساعت بوده است؛ همه بنده خدا هستند البته برخی مطیع و برخی عاصی هستند.

وی گفت: خداوند متعال در قرآن بیان کرده است که ای پیامبر(ص) به بندگان مؤمن بگو در سخن گفتن به بهترین وجه سخن بگویید زیرا با بد حرف زدن دیگران رنجش می یابند و میان شما دشمنی ایجاد می شود.

استاد حوزه علمیه گفت: این توصیه مربوط به همه زمان‌ها و مکان هاست و در شأن نزول آن آمده که چون این آیات در مکه نازل شده خطاب آن به مؤمنانی است که تحت فشار کفار و در اقلیت هستند.

 وی افزود: خداوند به بهشتی یا جهنمی بودن انسان ها آگاه است و مردم بیخود نباید در این زمینه قضاوت داشته باشند زیرا به تعبیر قرآن ما فقط از ظاهر دنیا آگاه هستیم و این در حالی است که اگر خداوند بخواهد کسی را از عذاب نجات می دهد البته مشیت الهی، تابع اراده انسان است و این ما هستیم که خودمان را از رحمت خدا بی بهره و گرفتار عذاب و یا سبب جلب رحمت الهی می شویم.

استاد عنوان کرد: کافی است انسان همین مقدار اعمالی که انجام می دهد برای رضای خدا انجام دهد و اهل بهشت باشد بنابراین به ظاهر افراد نمی توان قضاوت کرد.

وی گفت: وهابیون بسیاری از حرف‌هایی را که به شیعه نسبت می‌دهند برگرفته از نسبت‌های غلات به بزرگان شیعه است که شبیه آن را مسیحیان می گویند؛  یکی از عقاید این غلات این است که می گویند چون امام علی(ع) عبادات و روزه داری زیادی داشته است دیگر نیازی نیست ما روزه بگیریم و به همین دلیل در ماه رمضان فقط در حد دو سه روز روزه داری می کنند.

این استاد تفسیر بیان کرد: توسلی که ما در شیعه داریم از نوع شرک نیست زیرا ما برای اهل بیت(ع) قدرت مستقل قائل نیستیم و آنان را پرستش نمی کنیم و از حیث ابتغاء وسیله برای تقرب الهی، توسل می کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha