سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
امام جمعه یزد/ آیت الله ناصری

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان یزد به آیه ۵۹ سوره نساء اشاره کرد و گفت: در «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ» کاملا آشکار است و دستورات الهی در آن بیان می‌شود، ولی در بخش سوم که «أُولِي الْأَمْرِ» است، مگر می‌شودهر کسی که حاکم کشور اسلامی است را «أُولِي الْأَمْرِ» دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد؛ آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی، صبح امروز در جمع روحانیون یزد اظهار داشت: همه مسلمانان اصل مسئله امامت و پیشوایی را پذیرفته‌اند که انسان کسی را نیاز دارد تا جامعه را حفظ کرده، نگاه دارد و هدایت نماید.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به اینکه طبق نظر شیعه، امام باید عالم و آگاه به قوانین الهی باشد، گفت: فردی که به عنوان امام است، در صورتی که عالم به تمام قوانین الهی نباشد، باید از علم دیگران استفاده کند و ممکن است این علم را اشتباه به وی برسانند و همین موضوع سبب انحراف جامعه شود.

آیت‌الله ناصری یزدی عصمت را یکی دیگر از ویژگی‌های امام از دیدگاه شیعه دانست و خاطرنشان کرد: حفظ و صیانت از دین و تحریف‌ها، اشتباهات و کج‌فهمی‌ها و بدفهمی‌ها مسائلی است که باید امام در ارتباط با آن مسئولیت داشته باشد و رموز احکام و تبیین و تفسیر آن را داشته باشد و برای مردم بیان کند.

رئیس شورای حوزه علمیه یزد یزد ادامه داد: این اقدامات نیاز به علمی دارد که حتما از ناحیه خداوند به او القا شده باشد، چرا که علم بشری توانایی انجام چنین کارهای مهم و بزرگی را ندارد.

وی عنوان کرد: یکی از دلایلی که زمین هیچ زمانی نمی‌تواند خالی از حجت و امام باشد این است که یکی از وظایف امام حفاظت و صیانت از دین و جلوگیری از به وجود آمدن انحرافات است.

وی به آیه ۵۹ سوره نساء «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» اشاره کرد و گفت: در «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ» کاملا آشکار است و دستورات الهی در آن بیان می‌شود، ولی در بخش سوم که «أُولِي الْأَمْرِ» است، مگر می‌شودهر کسی که حاکم کشور اسلامی است را «أُولِي الْأَمْرِ» دانست، در این صورت  صدام، آل سعود، آل خلیفه، معاویه و ...  را هم باید اولی الامر دانست.

نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: در صورتی که چنین چیزی را بخواهیم قبول کنیم، در واقع به این معنی است که در ابتدای آیه بیان شده اطاعات خدا بکنیم و در ادامه آن ما از اطاعت خداوند منع شده‌ایم چرا که چنین حاکمانی خودشان با فسق و فجور و ظلم به مسلمانان زندگی خود را می‌گذرانند.

آیت‌الله ناصری یزدی خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که به هیچ عنوان اولی الامر نمی‌تواند غیر از معصوم باشد و از ناحیه خداوند عصمت و علم و آگاهی گرفته باشد چرا که معصوم را هیچ کسی غیر از خداوند متعال نمی‌تواند انتخاب کند.

امام جمعه یزد گفت: افرادی که بیان می‌کنند مشروعیت امام با مردم است کارشان اینجا لنگ می‌شود که انتصاب امام حتما باید از ناحیه خداوند باشد و مشروعیتش را هم باید از این ناحیه به دست آورد و همه هم باید از این امام اطاعت کنند.

وی ادامه داد: بعضی فکر می‌کنند چون مردم از امام علی(ع) خواستند حکومت امام مشروعیت پیدا کرده و ایشان قبول کردند، این غلط است و حکومت امام علی(ع) مشروعیت خود را از ناحیه خداوند داشت ولی در برهه‌ای از زمان انسان‌ها به سمت ولیّ نرفتند، این به معنای آن نیست که مردم مشروعیت حکومت امام را کاهش دادند.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha