پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دکتر بخشعلی قنبری

حوزه/ دکتر قنبری گفت: نهج البلاغه جزو آن دسته از کتاب هایی است که اگر بخواهیم اصول علوم انسانی اسلامی را تدوین کنیم، می توان از موضوعات غنی آن بهره گرفت.

دکتر بخشعلی قنبری پژوهشگر علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، گسترش فرهنگ نهج البلاغه امروز یک تکلیف انسانی، اخلاقی، دینی و عرفانی است، نهج البلاغه می تواند انسان شیدای امروزی را به صلاح و فلاح و رستگاری و نجات رهنمون کند.

وی افزود: جهان امروز ما تشنه معنویت است و معنویت گمشده انسان جدید است، بخشی از این معنویت و بلکه بخش عظیم این معنویت در نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) نهفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی  با بیان اینکه فرهنگ نهج البلاغه باید تبلیغ شود، افزود: در فضای مجازی می تواند این کار صورت بگیرد و باید از این ابزار بهره ببریم.

وی در ادامه بر ارتباط میان نهج البلاغه و علوم انسانی اسلامی تاکید کرد و گفت: نهج البلاغه به عنوان یکی از اساسی ترین منابع علوم انسانی اسلامی محسوب می شود زیرا این کتاب مفسر قرآن است، مطالب نهج البلاغه در هشت موضوع معرفت شناسی، وجود شناسی، خداشناسی، جهان شناسی، انسان شناسی، ارزش شناسی، وظیفه شناسی و تاریخ تقسیم بندی شده است.

قنبری با اشاره به اینکه نهج البلاغه جزو آن دسته از کتاب هایی است که اگر بخواهیم اصول علوم انسانی اسلامی را تدوین کنیم می توان از موضوعات این کتاب بهره گرفت، تصریح کرد: اگر علوم انسانی را در معنای عام کلمه به کار ببریم، همه دانش هایی است که به انسان مربوط می شود ضمن اینکه همه این دانش ها در نهج البلاغه جمع شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: نهج البلاغه دارای ظرفیت های بسیاری است که نباید از آن غافل شد، دنیای غرب در حفظ میراث گذشتگان خود از جمله سقراط، افلاطون و ارسطو بسیار موفق عمل کرده، اما ما این کار را درباره بزرگان خود نکرده ایم.

 قنبری در پایان گفت: آنچه ما تاکنون درباره نهج البلاغه انجام داده ایم توصیف آن بوده است درحالی که این کتاب دریای بزرگی است ولی ما هیچ گوهری از آن به انسان ها نداده ایم، باید از شعارزدگی درباره این کتاب دوری کنیم و از آن به صورت علمی نظریه ها، راهکار و راه حل استخراج کنیم.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha