پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فعالیت تبلیغی مبلغین در پارک ها

حوزه/ امروزه دشمنان تلاش می کنند با استفاده از ابزارهای مختلف، دین اسلام را خشن و ناکارآمد در دنیای امروز جلوه دهند، تلاش برای نشان دادن کارآمدی و ماهیت واقعی اسلام ناب از اهمیت ویژه ای برخوردار است

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، عصر حاضر عصر ارتباطات و اطلاعات نام گرفته و انتقال اطلاعات و برقراری ارتباط جز به مدد تبلیغ و رسانه میسر نیست، دراین راستا تبلیغ به عنوان رگ حیاتی دنیای نوین در دنیا به شمار می‌آید، و در واقع دنیای امروز را بدون تبلیغات نمی توان در نظر گرفت.

حال در زمانی که پر از پیام‌های تبلیغاتی دینی به ویژه در کشورهایی که بر دینداری تاکید می‌کنند به وفور دیده می‌شود، بدیهی است در دنیای امروز که فرهنگ و تمدن هدف آماج جهانی شدن قرار گرفته اند، باید برای حفظ عناصری که در واقع هویت ملی ماست، بکوشیم.

براین اساس تبلیغ در حوزه دین به عنوان یک رکن اساسی و مهم در فرآیند هویت سازی یک ملت و جامعه به صورت جهانی شناخته شده است و از آن جایی که کشور ما ایران  کشوری دینی است، بر امر تبلیغ تاکید زیادی می‌شود، لذا اسلام را آن گونه که هست به دنیا معرفی کرد و توجه داشته باشیم که بالاترین چیزی که می‌تواند انقلاب را به ثمر برساند و به دیگر کشورها صادر کند، تبلیغات صحیح و درست و نوین است.

از این رو خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان جنوبی به بهانه روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی، به سراغ چند نفر از فالان فرهنگی و تلیغی رفته و پیرامون چرایی، راهبردها، ضرورت ها و ... با آنان به گفتگو پرداخته که حاصل آن در ادامه می آید:

لزوم زدودن گرد خرافات و بدعت ها از چهره دین

حجت الاسلام  محمد مختاری، از اساتید حوزه و استاد دانشگاه با اشاره به رسالت های امروز روحانیون، گفت: مبلغان دینی در خلال پژوهش و بررسی دو وظیفه برعهده دارند، ابتدا باید زدودن گرد خرافه و عقاید کهنه را انجام و از چهره دین دور کنند و در گام بعدی از راه یابی بدعت ها در دین جلوگیری شود.

وی افزود: دین تنها به باورها، اعتقادات عموم مردم مربوط نمی‌شود، بلکه دین دستور العمل زندگی است و به تمام جوانب زندگی توجه دارد، که دراین راستا تبیین و گسترش آن با فعالیتهای تبلیغی مناسب  وتاثیرگذار ضروری و اجتناب ناپذیر است.

حجت الاسلام مختاری ادامه داد: برای آن که تبلیغات دینی مؤثر واقع شود، باید برنامه ریزی دقیق و مشخصی در این زمینه وجود داشته و دستگاه‌ها به طور منسجم و یکپارچه عمل کنند تا برآیند فعالیت آنها در سطح جامعه مؤثر واقع شود .

وی افزود: هر چند تعداد روحانیان  متخصص در زمینه کودک و نوجوان در استان کم است، اما عده ای در این بخش، کار تخصصی انجام می دهند و به مسائل دینی می پردازند و برای مناسبت ها نیز تعداد زیادی  از خارج استان می آیند.

حجت الاسلام مختاری تاکید کرد: باید در کنار نقاط مرزی که آسیب های فرهنگی  اجتماعی وجود دارد، محصولات هنری جایگزین شود تا مرزنشینان گرایش کمتری به استفاده از امکانات فرهنگی غیر مجاز داشته باشند.

اعزام مبلغ به مناطق مرزی

حجت الاسلام رضایی، سرپرست اداره کل سازمان تبلیغات خراسان جنوبی نیز گفت: در حال حاضر در شهرستانهای نهبندان، سربیشه، درمیان و حاجی آباد 25 روحانی فعالیت می‌کنند.

وی از فعالیت 77روحانی مستقر و 115 نفر در قالب طرح هجرت در روستاهای خراسان جنوبی خبر داد و افزود: در نوار مرزی هیئت های مذهبی نیز فعال هستند و اگر روحانی به صورت دائم نباشد، در قالب طرح هجرت به صورت کوتاه مدت به این نواحی افراد اعزام می‌شوند.

این فعال فرهنگی به ظرفیت خوب امامان جماعت درشهرستانها و مناطق مرزی خراسان جنوبی اشاره کرد و اظهار داشت: امامان جماعت در شهرستان ها به ویژه مناطق مرزی خراسان جنوبی مایه قوت فرهنگی هستند، که در کاهش آسیب وهجمه‌ها موثر است.

خانه های عالم بدون روحانی

سرپرست اداره کل سازمان تبلیغات خراسان جنوبی با اشاره به وجود خانه بیش از 200 خانه عالم در استان، گفت: در حال حاضر در برخی از نقاط خراسان جنوبی خانه عالم به هر دلیلی از جمله بیماری، ادامه تحصیل فرزند و غیره خالی است و فردی جایگزین نشده است.

رضایی با بیان اینکه درحال حاضر در 40روستای خراسان جنوبی خانه های عالم خالی هستند، افزود: درتلاش هستیم تا به تدریج روحانیت را برای استقرار درخانه‌های عالم خالی اعزام کنیم و هر چند در شرایط فعلی با کمبود بین 600تا700روحانی برای مناسب های سالانه در منطقه مواجه هستیم و این مشکل در روستاهای بالای 100نفر جمعیت دیده می‌شود.

وی بیان داشت: در استان خراسان جنوبی 75روحانی مستقر، 110نفر در طرح هجرت و تعدادی هم روحانی غیر بومی هستند که نیمی از این افراد جوان وبه روز و با فضای مجازی آشنا هستند.

حجت الاسلام رضایی از وجود 79 موسسه قرآنی در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: هزار و 500جلسه فعال قرآن، 700کلاس آموزشی، 41خانه قرآن شهری،170 خانه قرآن روستایی وجود که برای مخاطبان این مراکز دوره‌های مختلف آموزشی، برگزار می‌ کنند.

وی با  بیان اینکه به منظور کاهش آسیب ها باید در روستاها خانه قرآن راه اندازی شود، افزود: اگرچه یکی از تهدیدهای مرزی در خراسان جنوبی ورود مواد مخدر است، اما نمی توان از دیگر خطرات فرهنگی، اجتماعی غافل شد.

سرپرست اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: یک مرزنشین باید در گام نخست از مضرات آسیب زا مانند مواد مخدر، آسیب های فضای مجازی، ماهواره و دیگر موارد با خبر شود، که دراین راستا ظرفیت خوب روحانیت می توان بهره جست.

رضایی افزود: درماه مبارک رمضان 982روحانی در خراسان جنوبی درحال فعالیت هستند که از این تعداد حدود 750 نفر روحانی به صورت دائم، مستقر وطرح هجرت هستند و250 روحانی اعزامی از مشهد، قم واصفهان هستند.

مسئولان به عرصه تبلیغ دین توجه کنند

حجت الاسلام قاسمی روحانی مبلغ اعزامی به روستاهای خراسان جنوبی هم به خبرنگار حوزه گفت: تبلیغ همواره با دین ارتباط تنگاتنگی دارد و این مقوله باید در هر زمان و شرایطی مورد توجه مسئولان باشد.

وی بیان داشت: مسئولان باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که دین در ذات و بطن اقشارمختلف مردم جای گیرد وبرای تمامی مردم نهادینه شود، که برای رسیدن به این امر باید به طور مستمر ودر هر زمانی تبلیغات واطلاع رسانی صورت گرفته وفعالیتهای موثر در راستای تشریح وتبیین دین صورت گیرد.

مبلغ اعزامی به روستاهای خراسان جنوبی ادامه داد: یکی از موارد دیگر که اهیمت زیادی دارد این است که در تبلیغ دین شیوه غیر مستقیم هم اثر زیادی دارد، که باید با استفاده از روش غیر مستقیم مخاطب را تحت تاثیر قرار داد و مجذوب برنامه‌ها و آموزشها کرد.

حجت الاسلام قاسمی با بیان اینکه استمرار و تکرار فعالیت ها در راستای تبلیغات دین ضروری است، افزود: اگر دین اسلام که دین حق است به درستی تبلیغ نشود، افکار وعقاید باطل بر افکار وقلوب چیره می‌شود، که دراین راستا گروهک تروریستی داعش تلاش دارد تا اسلام را دینی خشن، معرفی کند.

سخن پایانی

به راستی تبلیغ در حوزه دین گام نهادن بر روی لبه شمشیر است، که باید دراین میان راه برای فکرهای جوان، نوآور گشوده شود تا شاهد درخشش دین در دنیایی باشیم، زیرا که دشمنان به دنبال کمرنگ کردن آن هستند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha