جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ماه مبارک رمضان

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی بر لزوم حفظ و تقویت معنویت به دست آمده در ماه مبارک رمضان در دیگر ایام سال تاکید کرد.

دکتر شهلا باقری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مطلب فوق ابراز داشت: بی شک از جمله دستاوردهای ارزشمند ماه رمضان همین است که در این ماه با نرخ پایین کجروی ها و آمار جرم و جنایت روبرو هستیم و این امر دلالت بر اهمیت و تاثیرگذاری بالای فریضه روزه داری در تخفیف آلام و مصائب و سرکشی ها و در یک کلام، کنترل هوای نفس آدمی دارد.

وی افزود: البته برکات فراوان ماه ضیافت الهی به نحوی است که حتی کسانی که روزه دار هم نیستند می توانند از ثمرات اتمسفر معنوی این ماه نهایت استفاده را ببرند و به سهم و وُسع خود از برکاتش نصیبی داشته باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: در ماه رمضان با فضایی در جامعه و به خصوص  نهاد خانواده مواجه هستیم که این فضا دارای بار مثبت و آثاری چون عدم افزون خواهی ،عدم سرکشی و نوع دوستی و دیگر دوستی است؛ در چنین شرایطی هم در درون خانواده و هم در جامعه و فضاهای اجتماعی نوعی مراقبت یا مراقبه مستولی است، به طوری که می توان مدعی شد این مراقبت درونی ، منتهی به مراقبت بیرونی موثر در کنترل امیال و خواهش ها می شود.

وی همچنین گفت: طبعاً فرآیند چنین مراقبتی از خانواده شروع می شود و دامن کشان به صحنه جامعه و فضاهای اجتماعی می رسد، لذا آموزه های خانواده به فرزندانشان در تبیین برکات و ثمرات روزه و روزه داری ، می تواند بسیار مفید باشد.

باقری بیان داشت: از سوی دیگر بها ندادن به این وضعیت که هر لحظه چیزی را بخواهی و در دسترست باشد، از دیگر آثار وضعی ماه رمضان است و این تمرین نفسانی می تواند در دیگر ایام سال ، انسان را در مسیر رشد و تعالی معنوی، بسیار کمک کند.

وی افزود: این مهم به ویژه در تمرین صبوری، افزایش سعه صدر و خویشتن داری در مناسبات اجتماعی بسیار موثر است به طوری که باقی ماندن بر این حالات در همه طول سال می تواند انسان را به درجات بالای آرامش روحی و روانی نائل کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی اضافه کرد: در واقع وقتی فرد در درون خانواده با محبت، صبوری و بر اساس سبک زندگی دینی رفتار کند، نهاد خانواده سرشار از شعف و نشاطی می شود که سرریز این وضع را در جامعه هم مشاهده می کنیم

وی در خاتمه گفت: بی تردید تجربه یکماهه از چنین روشی در زندگی روزانه و فردی و اجتماعی و اصرار و استقامت بر چنین تمرینی موجب می شود که به تدریج به معیارها و شاخصه های سبک زندگی اسلامی، نزدیک و نزدیک تر شویم و بهتر بتوانیم در شکل گیری جامعه ای مومن سهیم باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha