شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
خلیل زاده امام جمعه فرانکفورت

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین خلیل زاده گفت: روح اسلام با استکبار سازگاری ندارد لذا مسلمانان برای ابراز تنفر از هرگونه جریان استکباری و در دفاع از مظلومین و مستضعفین در روز قدس اجتماع عمومی داشته و این خواسته مشروع، انسانی و اسلامی را ابراز می دارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نماز جمعه این هفته فرانکفورت به امامت حجت الاسلام و المسلمین محمود خلیل زاده در مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت برگزار گردید.

وی در ادامه بحث هفته های گذشته با موضوع اسراف در قرآن و بررسی ریشه های آن با استناد به آیه ۱۲ از سوره مبارکه یونس گفت: مشکلات زندگی همانطور که با خود سختی هایی به همراه دارند، آثار مثبتی  نیز دارند.  یکی از  آثار مثبت مشکلات در زندگی و  برخی حوادث دردناک این است که  فطرت انسان مجال بروز و ظهور پیدا می کند و همه پرده هایی  که فطرت را پوشانده کنار می رود و انسان نور توحید را در درون خود می یابد و با از بین رفتن آلودگی ها، درون انسان پاک شده و توان  بیشتری در خصوص درک حقیقت خواهد داشت.

* انس با اعمال پلید ، زشتی آن اعمال را از بین می برد

امام جمعه فرانکفورت با اشاره به بیان قرآن کریم در خصوص برخی افرد که در هنگام سختی ها به خدا پناه می برند ولی به محض این که مشکل برطرف می شود کمک خدای بزرگ را نادیده می گیرند افزود:  هر مقدار که انسان با اعمال پلید انس داشته باشد، زشتی آن اعمال برایش از بین می رود. این گونه انسان ها به عنوان اسراف کار معرفی می شوند زیرا مهمترین سرمایه خود یعنی عمر ، وقت و نیروی خود را درجهت گناه و فساد هزینه می کنند واین باز یک اسراف روشن است که ناشی از عجب و خودبینی انسان می باشد و از آنجایی که حالت وصف شده در قرآن (یعنی هنگام نیاز به خدا پناه آوردن و به فطرت برگشتن و با برطرف شدن نیاز به خاطر خودبینی قطع رابطه با خدا نمودن) خروج از اعتدال است لذا قرآن کریم از چنین عملی تعبیر به اسراف می کند.

رییس مجلس شیعیان آلمان در خطبه دوم پس از توصیه خود و نمازگزاران به تقوای الهی ضمن تأکید بر ضرورت بهره برداری از روزهای پایانی ماه رمضان برای کسب معرفت و معنویت گفت:  امروز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان است که در سال ۱۳۵۸ مرحوم امام خمینی آن را به روز قدس  نامگذاری کردند . این ابتکار با این هدف شکل گرفت که  مسلمانان و  بلکه  همه انسانهای جهان بتوانند  در روزی معین  به یاری محرومان و مستضعفان برخیزند و با ظالمان و مستکبران در سراسر جهان مخالفت نمایند.

خطیب جمعه این هفته فرانکفورت گفت: به فرمایش مرحوم امام ، این روز  فقط روز فلسطین نیست ، روز اسلام  و روز محرومین و مستضعفین است و بر همگان روشن است که روح اسلام با استکبار سازگاری ندارد لذا مسلمانان برای ابراز تنفر از هرگونه جریان استکباری و در دفاع از مظلومین و مستضعفین در این روز اجتماع عمومی داشته و این خواسته مشروع، انسانی و اسلامی را ابراز می دارند.

* عدالت در تمام جوامع بشری آرمانی مقدس بوده است

امام مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت در ادامه افزود: مطالعه انسان ما را به این موضوع می رساند که حس عدالت خواهی و عدالت طلبی ویژگی انسان است . ویژگی ای که  در طول تاریخ انگیزه بسیاری از حرکت های اجتماعی بوده است تا جائی که  عدالت در تمام جوامع بشری آرمانی مقدس بوده و همگی در تحقق آن تلاش نموده اند. از نگاه قرآن کریم نیز عدالت الهی در سراسر نظام حلقت جاری و ساری است لذا انسان نیز هماهنگ با واقعیت خلقت و بر اساس فطرت الهی اش  به دنبال عدالت است .

وی گفت: حضرت امام علی ع در موارد زیادی از عدالت سخن گفته است و یکی از زیبا ترین جملات ایشان است که  می فرماید : « بهترین عدالت یاری کردن مظلوم است»  و روز قدس به عنوان یکی از نمونه های تقوای اجتماعی ، روزی است که مسلمانان  فریاد  یاری و همدردی با مظلومین  بر می آورند و صدای خود را به همه می رسانند.

امام جمعه فرانکفورت در پایان برای فرا رسیدن روزی که هیچ مظلومی در جهان وجود نداشته باشد و هیچ ظالمی فکر تجاوز به حقوق دیگران را در سر نپرورد دعا کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha