جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/حضرت آیت الله مکارم شیرازی ا اشاره به به اینکه امروز در حوزه علمیه درس تفسیر قرآن و برنامه های قرآنی برگزار می شود، گقتند: این دستاوردهای قرآنی یکی از برکات انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است و باید پاسدار این ثمرات انقلاب باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه شنبه در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد، به بیان حقوق فرزندان بر پدر و مادر پرداختند و اظهار داشتند: در یکی از کلمات قصار امیرمومنان علی(ع) در نهج البلاغه درباره حق فرزند بر پدر و مادر تصریح شده «نام نیک برایش انتخاب کند و خوب تربیتش نماید و قرآن را تعلیمش دهد».

معظم له با تاکید بر اینکه نامگذاری فرزندان امر بسیار مهمی از نظر اسلام است، تصریح کردند: برخی فکر می کنند نام گذاری فرزندان مسئله مهمی نیست و حالا هر چه می خواهد باشد در حالی که اسلام بر ضرورت توجه به این مسئله تاکید کرده زیرا انتخاب اسامی اثر تلقینی بر افراد دارد؛ وقتی اسامی مبارک پیامبر(ص)، امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع) بر فرزندان گذاشته می شود، یادآور شجاعت ها، شهامت ها و صفات عالی است و تاثیر بسیاری دارد.

این مرجع تقلید با ابراز تاسف از اینکه این روزها نامگذاری فرزندان در دست انداز عجیبی افتاده است، افزودند: همه روزه در قالب پرسش های دینی، سوالاتی در رابطه با نامگذاری ها برای ما می آید؛ گاهی نام هایی را می خواهند برای فرزندان خود انتخاب کنند که ما هرچه تمام کتب لغت را هم جست و جو می کنیم، اسم و معنای آن را پیدا نمی کنیم؛ برخی پدرومادرها گاهی اسامی را بر فرزندان می گذارند که وقتی آنها بزرگ شدند سرگردان می شوند و دائم از او درباره معنای آن پرسش می کنند.

*لزوم دقت خانواده ها در انتخاب اسامی فرزندان

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم دقت در نامگذاری فرزندان تاکید کردند و افزودند: گاهی پدرومادرها نام های نامناسبی بر فرزندان می گذارند که خواهش می کنم اینها را تغییر دهند؛ از جمله نام الهه که به معنای خدای مونث است، این برای یونان قدیم بوده که این گونه الهه ها داشتند؛ یا نام ساغر که به معنای جام شراب است.

ایشان تصریح کردند: همچنین از نامگذاری برخی اسامی نظیر خالد و مالک در اسلام نهی شده است؛ البته عبدالمالک ایرادی ندارد؛ گاهی در میان عرب ها هم نام های عجیب می گذارند، مثلا معنای اسم "ابن عصفور" از دانشمندان عرب به معنای گنجشک زاده است؛ گاهی سران عرب هم اسامی عجیبی دارند نظیر "فهد" که در لغت به معنای یوزپلنگ است؛ امثال این اسم ها می گذارند در حالی که مسلمان است و ادعای اسلام می کنند.

*آداب اسلامی از دوران کودکی به فرزندان تعلیم شود

معظم له در ادامه بر ضرورت تربیت صحیح فرزندان از منظر اسلام اشاره داشتند و افزودند: اسلام تاکید کرده به فرزندان ادب، شجاعت، مهربانی، محبت، نودوستی و پاکدامنی بیاموزید؛ آداب اسلامی و این مفاهیم را باید از همان دوران کودکی به فرزندان تعلیم داد و حتی برای ترغیب آنها به انجام این آداب، جایزه بدهید.

*هرچه بخواهیم در قرآن وجود دارد

این مرجع تقلید همچنین بر لزوم تعلیم قرآن بر فرزندان تاکید کردند و گفتند: ما تا شروع به تفسیر قرآن نکرده بودیم، آنقدر آگاه نبودیم اما وقتی در مدت 15 سال "تفسیر نمونه" را نوشتیم، مشاهده کردیم هرچه می خواهیم از مسائل اعتقادی، عوامل سعادت و شقاوت، احکام و مسائل اخلاقی نظیر امر به معروف، نهی از منکر و جهاد در این کتاب الهی وجود دارد.

*جلسات باشکوه قرآن به برکت پیروزی انقلاب است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ابراز خرسندی از اینکه قرآن در ماه مبارک رمضان در میان افراد ظهور و بروز بیشتری دارد، اظهار داشتند: چندسالی است جلسات ترتیل قرآن برگزار می شود که از قم آغاز و به سایرشهرها و خارج از کشور هم منتقل شده است؛ گاهی اوقات که از بنده برای حضور در این جلسات دعوت می کنند شاهد شکوه این جلسات قرآنی هستم؛ جمعی از زنان، مردان و به خصوص جوانان و نوجوانان در این جلسات قرآنی حضور دارند و قرآن را می خوانند و به مفاهیم آن آشنا می شوند و عمل می کنند.

ایشان با تاکید بر اینکه قرآن در دوران پیش از انقلاب مهجور بود، اظهار داشتند: امروز به برکت پیروزی انقلاب اسلامی قاریان بین المللی، حافظان و مفسران قرآن تربیت شده اند.

معظم له در پایان با اشاره به به اینکه امروز در حوزه علمیه درس تفسیر قرآن و برنامه های قرآنی برگزار می شود، خاطرنشان کردند: این دستاوردهای قرآنی یکی از برکات انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است که باید به بنیانگذارش و شهیدان درود و رحمت بفرستیم و از همه بخواهیم این ثمرات را پاسداری کنند.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha