پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عید سعید فطر

حوزه/ حجت الاسلام امیریان در توضیح آخرین بند روایت حضرت امیرالمومنین علیه السلام که بر گرفته از خطبه۲۸نهج البلاغه است گفت: حضرت وظایفی را برای مومنین در این روز مشخص نمودند که چه خوب است به اندازه توانایی به انجام آنها بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان حجت الاسلام مجتبی امیریان، پیرامون اهمیت روز عید فطر از نگاه روایات و سخنان معصومین(ع)، در جمع طلاب در مدرسه علمیه دارالحکمه اصفهان، اظهار کرد: عید فطر، عید عبادت و بندگی است.

استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: روز عید فطر، روز عیدی و جایزه گرفتن است که در همین رابطه وجود نازنین حضرت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند،چون روز اول ماه شوال شود منادی ندا می دهد«ای مومنان،صبحگاهان بسوی جایزه هایتان بشتابید.(اصول کافی ج4ص168)سپس فرمودند:فرشتگان در روز عید سر معابر و گذرها می ایستند و می گویند بشتابید بسوی پروردگار کریم که عطای بسیار می دهد و گناه بزرگ می آمرزد(مستدرک الوسائل ج6ص154ح6678).

وی در ادامه ضمن نقل حدیثی از حضرت امیرالمومنین علیه السلام در مورد روز عید فطر ابراز کرد:حضرت وظایفی را برای مومنین در این روز مشخص نمودند که چه خوب است به اندازه توانایی به انجام آنها بپردازیم.

استاد حوزه علمیه اصفهان، اولین توصیه امام  علی را کمک به دیگران دانست و گفت: امام فرمودند، تعاونوا علی البرِّ والتقوا یعنی بندگان خدا بر کار خیر و تقوا کمک کنید که البته کار خیر معنای عامی دارد و آنچه انسان می تواند لساناً ، قدماً و درهماً به عموم مردم خدمت کند را شامل می شود.

وی  رحم به دیگران را دومین توصیه مولا علی(ع) در روز عید فطر بیان داشت و گفت:حضرت فرمودند، :و ترحموا بهم یعنی به یکدیگر رحم کنید چون بی رحمی باعث می شود خدا به ما رحم نکند لذا نباید نسبت به هم بی تفاوت باشیم،  پیامبر(ص) در همین رابطه می فرمایند، من لا یرحم لا یُرحم یعنی اگر کسی رحم نکرد مورد رحمت خداوند قرار نمی گیرد(وسائل الشیعه ج21ص485)

حجت الاسلام امیریان تصریح کرد: مبحث رحم آن قدر مهم است که خداوند متعال در سوره مبارکه فاتحة الکتاب چهار بار کلمه رحمت را آورده است، حتی رسول الله در روایتی فرمودند:من لا یرحم من فی الارض لایرحمه من فی السماء(نهج الفصاحه حدیث2900)همه کسانی که  روی زمین هستند به هم رحم کنید که رحمت در اینجا بجزء انسان ها شامل سایر موجودات مثل درخت و حیوانات و ... هم می شود.

وی در تشریح روایت به سومین توصیه امیرالمومنین(ع) پرداخت و گفت:مولا می فرمایند:" و تعاطفوا"  یعنی نسبت به همدیگر احساسات وعاطفه داشته باشید، عاطفه و ارتباطات اگر در جامعه خشک شودآن جامعه از بین می رود، نکند ورود رسانه های فضای مجازی در منازل باعث خروج عواطف بین اعضای خانواده ها شود که اگر این باشد خسارت بزرگی است.

استاد حوزه علمیه اصفهان در توضیح آخرین بند روایت حضرت امیرالمومنین علیه السلام که بر گرفته از خطبه28نهج البلاغه است، گفت :"الا و ان الیوم المضمار و غداً السّباق و السبقة الجنه و الغایة النار" یعنی دنیا میدان آمادگی برای آخرت است، در جامعه هم می بینید افرادی که می خواهند برای مسابقه بروند از مدتها قبل خود را آماده و  تمرین می کنند ، لذادنیا محل آمادگی است و قیامت میدان مسابقه است مسابقه که تمام می شود مدال می دهند و ان شاء الله امروز همه ما توانسته باشیم مدال بندگی خود را از خداوند متعال گرفته باشیم تا خداوند بهترین مراتب بهشت را شامل مومنین و مومناتش نماید .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha