پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ اقامه نماز عيد سعید  فطر در امام زاده صالح(ع) تهران

حوزه/ امسال شکوه و عظمت ایران اسلامی بار دیگر با شرکت درنماز عید سعید فطر همانند دو واقعه تاریخی یعنی حضور با شکوه مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس و پرتاب موشک های سپاه بر قلب تروریست ها در منطقه خاورمیانه، برای جهانیان به نمایش گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار «حوزه» در بیرجند، در حالی روزهای گرم تابستان کویر را پشت سر گذاشتیم، که غلبه هوای گرم هم نتوانست مسلمانان را از بندگی دور کند.

درحالی روزهای گرم خرداد و تیر را پشت سر گذاشتیم که دمای هوا گاهی به 45 درجه سانتیگراد رسید اما این مردم ایمانشان قویتر از این گرما طاقت فرسای بهاری بود.

آری ما در این یک ماه بر سر سفره رمضان نشستیم واز سفره آسمانی خدا لقمه برداشتیم، دراین یک ماه روزه، گرسنگی، تشنگی را تجربه کردیم، دهان، چشم گوش وفکرمان را از شبهه ها بر حذر کردیم، پاکی را در همه اعضا وجوارج خود جاری کردیم.

نسیم عیدفطر در حال وزیدن است مومنان روزه دار خود را برای اقامه نماز عید فطر آماده می‌کنند، بی شک عید فطر از بزرگترین اعیاد مسلمانان است و نمادی از وحدت اسلامی به حساب می‌آید، این روز فرصت بزرگی برای امت اسلامی است «یوم زکاة و یوم رغبة»؛ روزى است که به خداى متعال رغبت نشان می‌دهید. «و یوم تضرّع»؛ روزى است که انسان به خدا تضرع می‌کند. این عید، عید توجه است؛ عید معناست.

 

ضرورت بهره گیری از ذخیره تقوا برای رسیدن به رستگاری در عید فطر

حجت الاسلام سید مهدی اسدی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» اظهار داشت: در یک جمله از امام علی(ع) نقل شده است که اما فرمود:«انّما هو عید لمن قبل اللَّه صیامه و شکر قیامه»؛ عید فطر، عید است براى کسى که خدا روزه‏ او را مورد قبول قرار دهد و نماز و عبادت او را مورد شکر و سپاس خود قرار دهد، «و کلّ یوم لا یعصى اللَّه فیه فهو یوم عید»؛ آن روزى که من و شما این توفیق را پیدا کنیم، که هیچ معصیتى از ما سر نزند، روز عید و شادمانى است.

وی ادامه داد: در دیدگاه اسلامی عید روزی است که انسان موفقیت برجسته‌ای را کسب کند که این موفقیت در کمال انسانی وتقرب به خدا رخ داده باشد که درمیان اعیاد ما عیدهای غدیر، قربان وعید فطر جزو اعیاد بزرگ مسلمانان است.

استاد حوزه علمیه رضوی بیرجند گفت: در روز عید فطر به یکدیگر تحیت بگویید؛ لباس‌هاى تازه‏ خود را بپوشید؛ آن روز را روز عید و شادمانى بدانید؛ اما جوهر این عید عبارت است؛ از توجه به معنویت و طلب مغفرت و درخواست رحمت پروردگار.

وی با بیان اینکه عید فطر انسان به سمت وسوی کمال وتعالی پیش رفته است، افزود: عید فطر روزی است که مومن در کلاس یک ماه بندگی به کمال تقرب به خداوند رسیده است و به درستی خداوند به بندگان در این روز، عیدی می‌دهد.

حجت الاسلام اسدی گفت: اگربنا باشد در باشگاه بندگی به عضویت در بیاییم، نباید تنها به همین یک ماه بسنده کنیم، بلکه باید سبک زندگی اسلامی را در ماه های دیگر ادامه دهیم.

جوهره عید فطر در توجه به معنویت است

عید فطر از منظر امام خمینی(ره) عیدی برای مغفرت شدگان است ومومنان بعد از یک ماه روزی داری، جشن میهمانی به عیدی میرسند که در مدت یک ماه توانستند بر هوای نفس، شیطان غلبه کنند .

امام خمینی(ره) فرمود: : « عید شریف فطر عید است براى ضیافة اللَّه، و عید شریف قربان عید است براى لقاء اللَّه و آن عید که ضیافة اللَّه است، مقدمه است براى لقاء اللَّه‏.»(صحیفه امام، ج‏18، ص: 118)

 

عید سعید فطر، نمایش شکوه و اقتدار مسلمانان در دنیا

استاد مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) بیرجند در گفتگو با خبرنگار «حوزه» اظهار داشت: عید فطر روز دریافت پاداش یک ماه بندگی و روزه داری است و خدواند پاداش یک ماه صیام را به بندگان خود خواهد داد.

حجت الاسلام مختاری افزود: تقوا تنها در ظاهر نیست، بلکه در روح وجسم انسان باید در همه احوال مطیع امر و اراده الهی باشیم، و در قنوت نماز عید فطر از خداوند می خواهیم خیری را که به صلاح است، به ما عنایت و ما را از بدیها دور نگه دارد.

وی با بیان اینکه مسلمانان جهان با برپایی نماز عید سعید فطر، شکوه و اقتدار مسلمانان را در دنیا به نمایش می‌گذارند، اظهارداشت: عید فطر در حقیقت عید پیروزی انسان برهوای نفسانی اش است و مومنان روز ه دار در این روز مزد یک ماه روزه گرفتن و بندگی را از خداوند می‌گیرند.

استاد حوزه علمیه بیرجند با اشاره به راهپیمایی روز قدس و پرتاپ موشک های سپاه بر قلب تروریست ها اظهار کرد: امسال شکوه و عظمت ایران اسلامی بار دیگر با شرکت درنماز عید سعید فطر همانند دو واقعه تاریخی یعنی حضور با شکوه مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس  و پرتاب موشک های سپاه بر قلب تروریست ها در منطقه خاورمیانه برای جهانیان به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

عید فطر روز مقابل با دشمنان خونخوار است

مقام عظمای ولایت امام خامنه‌ای در زمینه عید فطر می‌فرماید: عید فطر یکی از عظیم ترین مناسبتهای اسلامی است  دنیاى اسلام، روز عید فطر را به معناى حقیقى عید مى‌داند و عید مى‌گیرد؛ و این چیزى است كه اسلام براى امّت اسلامى خواسته است: «جعله اللَّه لكم عیدا و جعلكم له اهلا»؛

« فطر، روزى است که خداوند تعالى براى مسلمین عید قرار داده تا با اجتماع خود در نماز و خطابه‏ هاى مناسب با هر عصر، راه و روش خود را در مقابل اسلام و مقابل دشمنان خونخوار آن بیابند. »

در صحيفه سجاديه نيز دعايى از امام سجاد(ع) به مناسبت وداع ماه مبارك رمضان و استقبال عيد سعيد فطر وارد شده است:

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha