جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
​عدم مشارکت مسلمانان در زندگی اجتماعی، مشکل رو به رشد انگلیس

حوزه/یک گزارش تحقیقاتی توسط انجمن خیریه شهروندان انگلیسی نشان داد که مسلمانان در زندگی اجتماعی انگلستان سهم و مشارکت کافی نداشته و این مشکل انسجام و یکپارچگی جامعه را تهدید می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از تلگراف، یک گزارش تحقیقاتی جدید نشان داد که جامعه انگلستان آمادگی کافی برای انسجام و یک دست شدن دو گروه مسلمان و غیرمسلمان نداشته و اجتماعات اسلامی و غیراسلامی تقریبا به شکل کاملا جدا از هم زندگی می‌کنند.

این گزارش که توسط انجمن خیریه شهروندان انگلیسی سازماندهی شده است، برای بررسی مشارکت جامعه اسلامی در زندگی عمومی تعیین شده است. این گزارش با عنوان «مسلمانان گمشده» خواستار باز کردن قفل پتانسیل‌های مسلمانان انگلستان برای منفعت همه قشرها شد و توصیه نمود که دانشگاه‌ها نیز دوره‌هایی برای آموزش مذهبی امامان جماعت در نظر بگیرند. در این گزارش همچنین عنوان شده که ایجاد انسجام و یکپارچگی در جامعه یک «خیابان دو طرفه» است و باید هر دو طرف و گروه های اجتماعی خواهان آن باشند.

گریو سرپرست این تحقیقات در مقاله ای که پیش از این گزارش نوشته بود، به این نتیجه رسید که دولت انگلستان باید با مفروضات و پیش‌داوری‌های غلط و بالقوه خطرناکی که در مورد دیدگاه مسلمانان بریتانیایی وجود دارد، مبارزه کند.

در این گزارش آمده است که عدم مشارکت مسلمانان در زندگی اجتماعی و مدنی انگلستان یک مشکل رو به رشد در این کشور محسوب می شود.

گریو در این باره گفت: مسلمانان برای همراه شدن با جامعه با چالش‌هایی روبرو هستند که آن‌ها را برای مشارکت در زندگی اجتماعی کنونی انگلستان دچار مشکل می‌سازند. به علاوه کمیسیون تحقیقاتی به این نتیجه رسیده است که حتی مسلمانانی که خواهان حضور در فعالیت‌های اجتماعی هستند، بیشتر از دیگر اقشار جامعه با آن‌ها مبارزه شده و حتی انگیزه آن‌ها برای مشارکت اجتماعی زیر سئوال می‌رود. درحالی که تصمیم مشابه برای غیرمسلمانان در جامعه کاملا عادی تلقی می‌شود.

مسلمانان یک ثروت مثبت اجتماعی هستند

به گفته گریو در این رابطه شواهد بسیار زیادی وجود دارد. در ادامه این گزارش آمده است: هرچند در برخی مناطق مسلمانان در زندگی اجتماعی فعالیت و مشارکت ندارند، در مناطق دیگر آن‌ها در مقایسه با همتایان سفید پوست انگلیسی مشارکت بیشتری نیز نشان می‌دهند. کمبود یکپارچگی در مناطق محروم بسیار برجسته بوده ولی با این حال مسلمانان در انگلستان از نظر کاری «یک ثروت مثبت اجتماعی» محسوب می‌شوند.

بیشتر مسلمانان در انگلستان در مناطق شهری و در خانواده‌های بنگلادشی و پاکستانی زندگی می‌کنند و فرزندان آن‌ها نیز معمولا در مدارسی با گروه‌های قومیتی مشابه درس می‌خوانند. در این گزارش آمار دقیقی از تعداد مساجد انگلستان دیده نمی‌شود اما تخمین زده می‌شود که 1 هزار و 500 مسجد در این ناحیه وجود داشته باشد که از میان آن‌ها 200 مسجد اساسا و از آغاز به هدف مسجد ساخته شده‌اند و سایر مساجد منازل و مناطق غیرمسکونی تبدیلی بوده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha