پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خواهران

حوزه/ شاملی گفت: تمام موضوعات شریعت در نهج البلاغه جای گرفته است و همان طور که قرآن یک کتاب آسمانی است و از طرف دیگر دارای سیستم تفکر و اندیشه و معرفت است، نهج البلاغه هم یک سیستم علمی - کاربردی است

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، دکتر نصراله شاملی، در نشست علمی با عنوان «اقدام عملی در عرصه فرهنگ با محوریت نهج البلاغه» که با حضور اساتید، کادر و طلاب سطح دو و سه در مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: پس از قرآن مهمترین کتاب نزد شیعه نهج البلاغه است و متاسفانه شناخت شیعه نسبت به اهل سنت از نهج البلاغه بسیار کم است.

وی با اشاره به این که نهج البلاغه جزء دروس اصلی و بسیار مهم در نزد اهل سنت می باشد، افزود: امروزه دشمن در صدد نابودی اسم قرآن است و می خواهد چیزی به عنوان علوم قرآن و تفسیری نباشد.

این استاد دانشگاه، شناخت نهج البلاغه و چگونگی استفاده از آن را به عنوان نکات کلیدی برشمرد و اذعان کرد: تمام موضوعات شریعت در نهج البلاغه جای گرفته است و همان طور که قرآن یک کتاب آسمانی است و از طرف دیگر دارای یک سیستم تفکر و اندیشه و معرفت است، نهج البلاغه هم یک سیستم علمی - کاربردی است، که مبتنی بر اعتقادات، منطق، فلسفه، عرفان و سبک زندگی فرد و جامعه می باشد. همچنین بین قرآن و نهج البلاغه وجه مشترک وجود دارد هر کس بخواهد دارای معرفت شود در درجه اول باید به قرآن رجوع کرده، آن هم نه صرفا تلاوت بلکه با یک نگاه خاص تامل کند .

شاملی در ادامه درباره سندیت نهج البلاغه عنوان کرد: آنچه امروزه به عنوان نهج البلاغه در دست ما است یک بیستم از نهج البلاغه واقعی است که 1200 سال پیش، توسط سید  رضی گردآوری شد .

وی، عدم ورود نهج البلاغه به عنوان کتاب درسی رسمی برای اقشار مختلف جامعه منطبق بر زمان حال را از دیگر آسیب های مهم در این حیطه برشمرد و گفت: عدم نفوذ فقه و نهج البلاغه در زندگی بشر خطر بزرگی است که باید طلاب این دهه برای تحقق این امر و منویات مقام معظم رهبری  تلاش مجدانه داشته باشند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: پویایی و رشد در حوزه ها با تولید متناسب با سبک زندگی اسلامی محقق  می شود که ابتدا باید فنون و علوم را آموخت و بعد آن را در جامعه پیاده کرد. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha