سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 419347
۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵
۱

حوزه / چهاردهمین جلد «دائرةالمعارف قرآن کریم» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین و از سوی انتشارات بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، نخستین چاپ از چهاردهمین جلد «دائرةالمعارف قرآن کریم» در 632 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه به بهای 44 هزار تومان از سوی انتشارات بوستان کتاب راهی بازار نشر شده است. این دائره‌المعارف به ترتیب حروف الفبایی تنظیم شده و جلد چهاردهم آن شامل «رضاع-زیور» است.

پروژه بزرگ دایره المعارف قرآن کریم در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حال انجام است، گفت: البته این پروژه عظیم از سال 76 در مرکز فرهنگ و معارف قرآن که هم اینک به عنوان پژوهشکده فعالیت دارد.  مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم که سابقه انجام نزدیک به دو دهه فعالیت قرآنی دارد با بهره‌گیری از تجربیات و پژوهش‌های صورت گرفته، نخستین‌بار در جهان اسلام به تالیف دائره‌المعارف قرآن کریم اقدام کرده است. هدف اصلی از تالیف این اثر، ارائه دسترسی آسان اطلاعات ناب و اصیل در قلمرو معارف، اعلام و علوم قرآنی است به گونه‌ای که اهل تحقیق را به مثابه منبعی ماندگار از منابع فرعی بی‌نیاز کند.

جلد چهاردهم مشتمل بر ادامه حرف "ر" و مدخل های حرف "ز" است که مهم ترین مدخل های ما در این جلد شامل موضوعات رفاه، رمضان، رنگ، روح ، روزه، رهبانیت ، ریا ، زبان ، زبان عربی، زبان قرآن، زبور، زکات، زکریا، زلزله ، زمستان ، زمین ، زن ، زنا، زنبور عسل، زندان، زوجیت، زهد، زیارت، زیبایی و زیتون است.

این دایره المعارف عظیم مشتمل بر 3 هزار موضوع است که حدود 2 هزار و دویست موضوع ، مدخل های اصلی است که ذیل آن مقاله ارایه می شود و 800 مدخل نیز ارجاعی است؛ همچنین از دیگر ویژگی های این اثر این است که به زبان فارسی نوشته شده و مدخل ها بر اساس حروف الفبا چینش شده است.

در صفحه 256 کتاب در ذیل مدخل «زبان قرآن» آمده: زبان قرآن از گرایش‌های مهم علوم قرآن و از مباحث چالشی در عصر حاضر است که مفاهیم و گزاره‌ها و آموزه‌های موجود در قرآن را از جنبه‌های گوناگون پژوهش می‌کند. زبان قرآن در خانواده «زبان دین» جای دارد، از این‌رو همه یا بخش عمده مباحث این حوزه درباره زبان قرآن نیز طرح می‌شوند. زبان دین از موضوعات مهم پژوهشی در فلسفه دین و مباحث معرفت‌شناسی است که مسائل گوناگونی را در بردارد که برخی از آن‌ها دیرینه و برخی دیگر نوپدید یا دارای زوایایی تازه هستند... براساس آثار تفسیری اهل کتاب، می‌توان گفت دیدگاه‌های سنتی ایشان بر معناداری متون دینی مبتنی است و آنان شیوه زبان متون دینی را شیوه زبان متعارف در میان عموم عقلا می‌دانند نه زبانی خاص، از همین‌رو همه تلاش خود را بر فهم این متون متمرکز کرده‌اند.

علاقه مندان به تهیه این کتاب می توانند به دفتر مرکزی موسسه بوستان کتاب: واقع درقم چهارراه شهداء – مراجعه ویا جهت کسب اطلاعات بیشتربا شماره  تلفن: 02537743426 تماس حاصل فرمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha