شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 419350
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
۱

حوزه / کتاب درآمدی بر روان شناسی دین ، نوشته کِیت مریام لووِنتال، ترجمه مهدی عیوضی، با همت انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی ، منتشر و روانه بازار نشر شد .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، کتاب حاضر با شیوه و متدی خاص خود به بحث و بررسی پیرامون موضوعات اساسی حوزه روان‌شناسی دین می‌پردازد، و تمامی مسائل مربوطه از تاریخچه پرفرازونشیب گرفته تا جدیدترین نظریات ارائه‌شده را موردبحث قرار می‌دهد.

مباحث روان‌شناسی دین در چند سال اخیر با اقبال و توجه بیشتری در کشورمان مواجه شده و صاحب‌نظران را بر آن داشته تا ابعاد این حوزه مطالعاتی را هر چه بیشتر بکاوند. اگرچه چند کتاب در این زمینه تألیف و ترجمه‌شده که هرکدام ویژگی‌های خاص خود رادارند، اما این کتاب با وضوح بیان، ژرف‌نگری، و جامعیت، در عین حجم اندک، منبع مناسبی برای دانشجویان و علاقه‌مندانی که مایل‌اند با این حوزه مطالعات دین‌شناسی آشنا شوند فراهم می‌کند.

نویسنده کتاب "کِیت مریام لووِنتال" با لحنی قابل‌فهم در باب ادیان و فرهنگ‌ها در سطح وسیعی سخن می‌گوید. تمامی موضوعات اصلی و مهم این حوزه، از تاریخچه روان‌شناسی دینی گرفته تا شیوه‌های متعدد و جذابی که از طریق آن‌ها باور دینی بر احساس و رفتار انسان تأثیر می‌گذارد موردبحث قرارگرفته است.

وظیفه روان شناسی دین، بررسی پدیده دینداری از منظر روان شناسی و توصیف و تبیین عوامل و زمینه های دینداری، ابعاد آن، سنجش و اندازه گیری دینداری و آثار و پیامدهای آن در زندگی فردی و اجتماعی است. بنابراین حوزه‌های دیگری که نویسنده بدان پرداخته، این موضوعات را در برمی‌گیرد: نیایش، پیشگویی و نودینی، ماهیت رفتار دینی، باورهای دینی و تأثیر آن‌ها بر سلامت هیجانی، اختلالات ذهنی، رابطة بین دین و آسیب‌شناسی روانی، و مسئله مناقشه‌برانگیز دین و تعصب.

نویسنده این کتاب ضمن بیان تاریخچه ای مختصر از روانشناسی دین و سابقه تحقیق درباره آن بر روح و فراز و نشیب این رشته علمی، به تبیین نظریه های روانشناسان درباره دین و آثار آن بر روح و روان انسان ها پرداخته است.

این کتاب همچنین علت گرایش انسان‌ها به دین، آنچه در آن می‌یابند، و نحوة تأثیرپذیری سلامت هیجانی افراد و نگرش آن‌ها نسبت به گناهِ عاطفی و حوزه‌های دیگر احساسات انسانی به‌واسطه دین را موردبحث قرار می‌دهد. این حوزه‌ها شامل روان‌پریشی، افسردگی، عشق و نفرت می‌شود؛ حوزه‌هایی که درواقع دین و روان‌شناسی در آن‌ها با یکدیگر تلاقی دارند.

احساسات مثبت و منفی، مانند احساس گناه و شرم نیز موردبحث قرار می‌گیرد، و در این میان شواهدی را دال بر پیوند این مسائل با بهداشت روانی، سلامت و روان‌شناسی ارائه می‌دهد.

علاقه مندان جهت تهیه این کتاب می توانند به آدرس قم، پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، واحد انتشارات دانشگاه مراجعه نموده و یا با شماره تلفن : 32802610 – 025 تماس گرفته و یا به آدرس اینترنتی :    http://urd.ac.ir  مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha