پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 419351
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
۱

حوزه / کتاب درآمدی بر روش‌شناسی هنر اسلامی، نوشته سیدرضی موسوی، با همت انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی ، منتشر و روانه بازار نشر شد .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، با توجه به گستردگی معرفت‌شناختی آثار هنر اسلامی و خلاقیت‌های هنری مسلمانان نیاز است، در زمینه روش‌شناختی هنر اسلامی گام‌های اساسی برداشته شود. کتاب درآمدی بر روش‌شناسی هنر اسلامی، پژوهشی در روان شناسی و شناخت «هنر اسلامی» است. که، تحلیل روان شناختی آراء هنرپژوهان در نسبت میان آموزه های دینی با هنرها و تعامل آن دو با یکدیگر در فرهنگ اسلام را دنبال می کند.

این کتاب در شش فصل و در 327 صفحه نوشته شده است که ناوین فصل های  کتاب عبارتند از: فصل اول: کلیات و تعاریف مانند تعریف هنر و زیبایی، بررسی هنر اسلامی و هنر و حکمت، فصل دوم:  روش شناسی شناخت هنر اسلامی ، که در واقع به چند روش پدیدارشناسی، تاریخ‌نگری، هرمنوتیک و روش سنت‌گرایان می‌پردازد، فصل سوم:  زیبایی و هنر از دیدگاه حکمت و عرفان اسلامی ، فصل چهارم:  نگرش سنت گرایان به هنر اسلامی،  این بخش مبانی نظری سنت‌گرایان را مورد توجه قرار می‌دهد و کاربرد نماد و سمبل هنر سنتی و هنر مقدس دینی را در نظر دارد، فصل پنجم:  دیدگاه تاریخ نگرانه به هنر اسلامی ، فصل ششم:  ارزیابی تطبیقی .

در این کتاب می خوانیم: یکی از نیازهای جدی در عرصه شناخت آثار هنر اسلامی و قضاوت در باره چگونگی و چیستی آن ها، و داوری در باره تفسیرهای متعدد و متناقض در این عرصه،بررسی روش شناسی هنر اسلامی است. تفسیر و تحلیل معرفت شناختی آثار هنر اسلامی و خلاقیت های هنری مسلمانان در تاریخ تمدن اسلامی می طلبد تا  در مسیر تبیین روش شناختی و متدیک هنر اسلامی گام برداریم که این اثر گامی کوچک و آغازین در این راستا است.

نویسنده در این اثر درباره هنر اسلامی، در ارتباط با دو حوزه فکری عرفان از جمله منابع کلاسیک عرفانی و فتوت نامه ها و تاریخ هنر اسلامی به این معنا که هنر در سرزمین های اسلامی در طی تاریخ تمدن اسلامی چه تحولاتی را پشت سر گذاشته و چه روندی را طی نموده، گفت وگو نموده است.

علاقه مندان جهت تهیه این کتاب می توانند به آدرس قم، پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، واحد انتشارات دانشگاه مراجعه نموده و یا با شماره تلفن : 32802610 – 025 تماس گرفته و یا به آدرس اینترنتی :    http://urd.ac.ir  مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha