جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 419353
۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
زن در جاهلیت و اسلام

حوزه / کتاب زن در جاهلیت و اسلام ، نوشته محمدهادي یوسفی غروي ، در ۸۴ صفحه، با همت انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی ، منتشر و روانه بازار نشر شد .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، نویسنده در این کتاب با بیان نقش اجتماعی زنان مسلمان در صدر اسلام و روند تشریح حجاب کوشیده که زن مسلمان خانه‌نشین دور از اجتماع و محصور را در واقع رد کند؛ اسلام حجاب را به عنوان یک محدودیت مورد نظر قرار نداده، این کتاب در واقع به نوعی معرفی زن به طور کامل از نظر اسلام است.

در این نوشتار جایگاه و حقوق زن در جاهلیت و اسلام مقایسه و نشان داده شده که اسلام چگونه کوشید فرهنگ جامعه را تغییر دهد. نویسنده بر آن است که تشریعات اسلام زن را محصور و دور از ساحت اجتماعی نکرده؛ حضور زنان در عرصه های رزمی و علمی نخستین جامعه اسلامی شاهدی بر این مدعاست. او در پایان، به جایگاه زن در یونان باستان و اروپای قرون وسطی و مسیحیت نگاهی گذرا انداخته و به این نتیجه رسیده که تشریعات اسلام گام هایی رو به جلو بوده است.

نویسنده بیان می دارد که موضوع  زن از دیدگاه اسلام  همواره از موضوعات مهم در حوزه اندیشه اسلامی بوده است. بی‌شک، بررسی تاریخی این مقوله، کمک شایانی به روشن‌شدن مسئله و شفافیت در نظریه‌پردازی‌ها می‌کند. تبیین تاریخی وضعیت زن در اسلام نیازمند شناخت وضعیت زن پیش از اسلام است.اینکه زن قبل از اسلام از چه جایگاه و موقعیتی برخوردار بوده و رویکرد عرب جاهلی به زن چگونه بوده و میزان حضور و مشارکت زن در مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در چه وضعیتی بوده است.

عناوین فصل های کتاب زن در جاهلیت و اسلام عبارتند از: ازدواج در اسلام، تعدد زوجات، ازدواج با خویشان و مهریه، طلاق عده، ‌ارث و دیه، شایستگی زن بر ولایت،‌ حجاب و نقش اجتماعی زن.

علاقه مندان جهت تهیه این کتاب می توانند به آدرس قم، پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، واحد انتشارات دانشگاه مراجعه نموده و یا با شماره تلفن : 32802610 – 025 تماس گرفته و یا به آدرس اینترنتی :    http://urd.ac.ir  مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha