جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 419354
۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸
۱

حوزه/ یکصد و بیست و نهمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی تعلیم و تربیت ، بهار ۱۳۹۶، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» هدف از انتشار فصلنامه تعلیم و تربیت اشاعه اندیشه‌ها و دیدگاهها، روش های نو و یافته‌های پژوهشی در عرصه تعلیم و تربیت و در زمینه‌های وابسته است  تا از یک سو به‌ پویایی علمی جامعه علمی دامن زده و از سوی دیگر در ارتقای کیفیت تصمیم گیری توسط سیاست‌گذاران، مدیران عالی و میانی و کارشناسان در سایه بهره­برداری موثرتر از دانش تعلیم و تربیت ایفای نقش نماید.

عناوین مطالب این شماره از فصلنامه عبارنتد از: شکل گیری سواد زیست محیطی کودکان براساس برنامه­ درسی راهبردی، برنامه­ ریزی چندبعدی و بسته یادگیری چندرسانه ای، نوشته  بهمن پورمعصوم ، ایراندخت فیاض، سیمین بازرگان؛ جایگاه نظم خودانگیخته در نظریۀ آزادی فون هایک و بررسی اشارات تربیتی آن، نوشته محبوبه موسیوند ، یحیی قائدی، سعید ضرغامی، علیرضا محمودنیا؛ تدوین و اعتباریابی الگوی بومی منزلت معلمان در نظام آموزش و پرورش ایران - رویکرد ترکیبی، نوشته  مهدی محمدی ، قاسم سلیمی، طاهره دری؛ عملکرد تربیت هنری بر مبنای عناصر برنامه درسی در درس علوم تجربی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 94-93 شهر تهران، نوشته مهسا انتظامی، مریم سیف نراقی ، عزت اله نادری؛ کاوشگری در مورد مراحل و روند تدوین سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، نوشته نادر سلسبیلی؛ بررسی موانع تحصیل دختران روستایی (پژوهشی کیفی)، نوشته زهرا فرضی‌زاده ، مهدی طالب، محمود متوسلی، بررسی تأثیر رویکردهای آموزشی بر مهارتهای اجتماعی کودکان پیش­ دبستانی، نوشته نعیما محمدی ، مهناز مستری.

در مقاله کاوشگری در مورد مراحل و روند تدوین سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، آمده است: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مراحل و روند تدوین برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی براساس دانش نظری موجود در حوزه طراحی و تدوین برنامه درسی و بررسی نحوه انجام آسیب شناسی و نیازسنجی‌های لازم در تدوین برنامه درسی ملی، انجام گرفته است. پژوهش از نوع کاوشگری فلسفی انتقادی در قالب پژوهشی کیفی در حوزه برنامه درسی بوده است و با بررسی میدانی و مصاحبه با دست اندرکاران تدوین و تولید برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی در کمیته تدوین و دیگر کمیته های تخصصی، کاوشگری در مورد مراحل و روند تدوین برنامه درسی ملی شکل داده شده است.

مجموعۀ دست­ اندرکاران اصلی تدوین برنامه درسی ملی، شامل اعضای اصلی کمیته تدوین و تولید، تیم مجری و کمیته­های تخصصی و مجریان طرحهای پژوهشی در قالب نمونه گیری هدفمند برای مصاحبه درنظر گرفته شدند که در نهایت  با 9 نفر از آنها مصاحبه به عمل آمد. نتایج به دست آمده از برخی ناهمخوانی  ها و ناهماهنگی ها در روند تدوین و تولید سند برنامه درسی ملی و کاستی هایی از نظر انجام نیازسنجی‌ها و آسیب­شناسی‌ها و به کارگیری الگویی شناخته شده بنابر اصول تخصصی در حوزه برنامه ­ریزی درسی حکایت می­کند.

 در تدوین سند برنامه درسی ملی، چندان مشارکت و گفتمان ملیِ حرفه‌ای در جامعه تخصصی برای دستیابی به توافقی دربارۀ اهداف و برداشت های برنامه درسی ملی یا تواناییهای اساسی یادگیری وجود نداشته است. همچنین نبود زبان فنی و عملی مشترک و مورد توافق میان اعضای کمیته تدوین از دیگر نقایص کار برشمرده شده است.

 علاقمندان برای تهیه این فصلنامه می توانند با آدرس تهران، پل كريم خان زند، خيابان ايرانشهر شمالي، كوچه شهيد دهقاني نيا، پلاك 6، طبقه پنجم، مراجعه نموده و یا با تلفن  88327350 (021)   تماس حاصل نمایند.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha