جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 419355
۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
فصلنامه علمی – تخصصی دین و رسانه

حوزه /دهمین و یازدهمین شماره از فصلنامه علمی تخصصی دین و رسانه از سوی اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه صدا وسیمای جمهوری اسلام ایران، مرکز قم، منتشر شد .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، این فصلنامه که به صاحب امتیازی صدا وسیمای جمهوری اسلام ایران و مدیرمسئولی حجت‌الاسلام و المسلمين علي نهاوندي منتشر می شود با مطالب وموضوعات متنوعی به چاپ رسیده است .

 مهم ترین مطالبی که دراین شماره به چاپ رسیده عبارتند از : فضای مجازی؛ فرصت ها وچالش های هویت دینی میان جوانان ایرانی؛ مباني مفاهم هدرارتباطات ميان فرهنگي: اسلام و ديگر فرهنگ ها؛ تأثير ديدگاه های ديني در ژانرهاي سينمايي؛ رفتارشناسی مخاطب متدین در مواجهه با جریان موسیقایی رسانه ملی؛ مديريت رسانه ديني و رويکردآن به مخاطب؛ تحليل کارکرد و مضامينِ برنامه های گفتگو محور دين ـ اجتماعي ؛ ترجمه و شرحي بر مقاله: ارتباطات ميان فردی، تعامل و روابط اجتماعي انسان در اسلام

در مقاله  مباني مفاهمه در ارتباطات ميان فرهنگي: اسلام و ديگر فرهنگ‌ها  نویسنده بیان می کند که  اسلام به يافتن مباني‌اي براي مفاهمه در ارتباطات ميان‌فرهنگي با هدف دعوت به اسلام و ابلاغ حق توجه ويژه‌اي دارد. دست‌كم در يك سوي اين ارتباط، فرد يا افرادي حضور دارند كه متعلق به فرهنگي مبتني بر اسلام هستند. بررسي توصيفي- تحليلي نشان مي‌دهد براي رسيدن به اين هدف، سطوح فرهنگ و ژرف‌ساخت يا ژرف‌ساخت‌هاي آن را بايد بررسي كرد.

اين ژرف‌ساخت بنيادين و يكه فرهنگ، جهان‌بيني است. صاحب‌نظران ارتباطات ميان‌فرهنگي را بر اساس نسبتي كه با جهان‌بيني اسلامي دارند به چند گونه تقسيم مي‌كنند: ارتباط ميان فرهنگ‌هاي مبتني بر جهان‌بيني اسلامي، ارتباط ميان فرهنگ مبتني بر جهان‌بيني اسلامي با فرهنگ‌هاي مبتني بر جهان‌بيني‌هاي ديگر اديان، ارتباط ميان فرهنگ مبتني بر جهان‌بيني اسلامي با فرهنگ‌هاي مبتني بر جهان‌بيني غيرديني. آنچه در انواع مختلف ارتباطات ميان‌فرهنگي اهميت دارد، مبنايي براي مفاهمه است. اين مبنا در تمامي اين گونه‌ها، كلام مشترك يا به عبارتي مفاهيم مشترك است.

آنجا كه مفاهيم مندرج در جهان‌بيني اسلامي مشترك است، آن مفاهيم مبنايي براي مفاهمه است و آنجا كه مفاهيم مشترك وجود ندارد، تكيه بر معلومات و داشته‌هاي حضوري مشترك بين همه انسان‌هاي واجد فرهنگ‌هاي مختلف و زاياندن مفاهيم مشترك از آنها كارگشاست.

علاقه مندان به تهیه این فصلنامه می توانند به آدرس قم، بلوار امين، اداره کل پژوهش‌هاي اسلامي رسانه مراجعه و یا به پایگاه اینترنتی WWW.IRC.IR ؛ ص. پ: 3133 - 37185 ؛ تلفن: 32915511- 025 ، نمابر: 32915510  تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha