جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شماره جدید فصلنامه علمي ـ پژوهشي شیعه شناسی

حوزه/ پنجاه و چهارمین شماره فصلنامه علمی – پژوهشی « شیعه شناسی » توسط مؤ‌سسة «شیعه‌شناسی» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، فصلنامه علمی – پژوهشی « شیعه شناسی »،  فصلنامه‌ای است علمی ـ پژوهشی به منظور ارائة متمرکز تحقیقات انجام شده در عرصه‌های گوناگون شیعه‌پژوهشی (الاهیّات، تاریخ و جامعه‌شناسی شیعیان جهان) و ارتقای آگاهی‌های علمی جوامع و گروه‌های شیعی منتشر می گردد.

عناوین مقاله های این شماره از فصلنامه عبارنتد از: دانشوران شيعه و نقد گزارش هاي تاريخي بر پايه باورهاي كلامي، نوشته دكتر علي حسن بگي؛ اقدامات فرهنگي شاه تهماسب اول در نهادينه سازي تشيع در جامعه، نوشته دكتر جهانبهش ثواقب، فريده مروتي؛ شيعيان امارات متحده عربي، نوشته دكتر حبيب رضا ارزاني، زهرا سادات كشاورز؛ بررسي تطبيقي علويات سيدحيدر حلي و شهريار، نوشته دكتر ابوالحسن امين مقدسي ، كلثوم تنها داوشانلو؛ بررسي و تحليل راه كارهاي مبتني بر ارزش هاي فرهنگي، اجتماعي و هنجاري (سرمايه اجتماعي) براي ارتقاي وضعيت مسلمانان و شيعيان در فدراسيون روسيه، نوشته دكتر مرتضي اشرافي،دكتر مجتبي اشرافي؛ بازتاب واقعه ي عاشورا در ادبيات هورامي، نوشته مظهر ادواي، دكتر هادي وكيلي؛ رفتار سياسي دولت شيعي ادريسيان با دولت هاي خوارج در مغرب اسلامي، نوشته  اعظم بهرامي، دكتر فاطمه جان احمدي.

در مقاله بررسي و تحليل راه كارهاي مبتني بر ارزش هاي فرهنگي، اجتماعي و هنجاري (سرمايه اجتماعي) براي ارتقاي وضعيت مسلمانان و شيعيان در فدراسيون روسيه بیان می شود: با مقايسه شرايط جامعه مسلمانان روسيه در اوايل قرن حاضر با زمان كنوني، به اين نتيجه مي‌رسيم كه آنان در دو نقطه مخالف از هم  قرار دارند. به همان اندازه که در سطح مناسبات اقتصادی ، گذار روسیه از نظام اقتصادی بسته سوسیالیستی و کمونیستی به سرمایه داری لجام گسیخته و ظهور وبروز الیگارشی خاص ، عجیب و فراتر از تصور است ، در سطح باورهای اجتماعی و اعتقادی نیز ، رسوخ و نفوذ گسترده باورهای مذهبی ، به ویژه در سطح جوانان ، در روسیه امروز ، غریب و باور نکردنی است .

هدف اين پژوهش، تبيين و تحليل وضعیت شیعیان روسیه، در عین نگاه به وضعیت مسلمانان روسیه می باشد و درصدد شناسایی موقعیت و جایگاه شیعیان این کشور بوده و می خواهد در انتهای کلام خود راهکار هایی نیز برای ارتقای این وضعیت ارائه دهد. آنچه مسلم است نقش و جایگاه مسلمانان و شیعیان در روسیه، با توجه به وسعت و وجود قومیت های مسلمان نشین در این کشور ، بسیار قابل توجه بوده و بررسی کار ما نیز ضرورت این اهمیت و جایگاه استراتژیک را بیشتر نمایان خواهد کرد.

 علاقمندان جهت تهیه فصلنامه به نشانی: قم، شهرك پرديسان، بلوار شهيد مولوي، موسسه شيعه شناسي، مراجعه نمایند و یا با تلفن:    32804655-025 تماس بگیرند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha