سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که قوانین ناظر به سبک زندگی در جامعه تدوین نشده، گفت: باید یک نهضت حقوقی واخلاقی با همکاری حوزویان، دانشگاهیان و متخصصان در زمینه سبک زندگی اسلامی شکل بگیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در جمع برخی از استادان دانشگاه های لرستان، گفت: انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب توجه خاص و ویژه ای را نسبت به سبک زندگی اسلامی معطوف داشته و موسساتی نیز در کشور در این زمینه فعال هستند.

وی ادامه داد: برای بنا کردن سبک زندگی باید متخصصان، عالمان دینی و اندیشمندان علوم اجتماعی تحقیق کنند که برای تحقق بخشیدن به سبک زندگی و نهادینه کردن صدق در زندگی، چه قوانین، رفتارها،  سیاستگذاری های فرهنگی و اقتصادی را باید در پیش بگیرند.

این استاد حوزه گفت:  باید بدانیم سبک زندگی مقوله سخت و پیچیده ای است که برای تحقق آن، باید تخصص های متنوعی به کار گرفته شود و در آن نباید جای ابزارها و صفت های اصیل عوض شود، بلکه هر کدام باید در جایگاه خود باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: برای تعریف سبک زندگی از نگاه اسلام، باید ابتدا تعریفی از سبک داشته و بعد از آن، اصول و مبانی خاصی را برای آن در نظر بگیریم، تا تعریف و کوشش ما در یک چارچوب غیرعلمی قرار نگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: ورود به سبک زندگی از پیچیده ترین مقوله های اجتماعی است که به تخصص های زیادی نیاز دارد و با یک  تخصص نمی توان سبک زندگی اسلامی را تعریف، ارائه و  در جامعه مستقر ساخت.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان این که سبک زندگی ریشه در مبانی دینی دارد، گفت: سبک زندگی نیاز جدی به تحصص های علمی ناظر به جامعه دارد و ما نیز باید به محیط و زمانی که قرار است سبک را در آن قرار دهیم، آگاهی کافی داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه قم یادآورشد: سبک زندگی، صرفا یک مطالعه ای نیست که در کتابخانه ها یک ذهنیت و نگاه های انتزاعی را در مورد آن ترتیب دهیم، بلکه یک روش اساسی برای زندگی کردن است که بر پایه دیدگاه های اساسی نسبت به نوع، اهداف و دامنه زندگی، ارتباط زندگی با خدا، دین، انسانو  با نگاه به اصول تکاملی حاکم بر روند طبیعت، جهان و ناظر به جامعه و پیچیدگی های اجتماعی، شکل می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه سبک زندگی مربوط به کل جامعه است، گفت: باید تمام جامعه با همه اقشار و طبقاتی که از نظر فکری و صنفی در آن وجود دارد با نگاه به آینده، داشتن ریشه های فکری،  مبانی دینی و به کار گیری علوم و تخصص های مختلف در سبک زندگی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: سبک زندگی به عنوان  پیچیده ترین مقوله های اجتماعی، تعریف و ترسیم آن نیازمند مطالعات اساسی کتابخانه ای، میدانی و به کارگیری تخصص های متنوع و آگاهی کامل نسبت به دین است

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اگر این تمهیدات علمی، دینی و عملی را در یک مرحله پیشینی به انجام برسانیم، می توانیم سبک زندگی را تعریف کنیم؛ ولی نباید با سرعت برای سبک زندگی نسخه پیچی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: باید از نگاه تک بعدی، غیرتخصصی و ناظر به یک بخش از جامعه و بی توجه به بخش دیگری از جامعه نسبت به سبک زندگی پرهیز شود.

وی گفت:  سبک زندگی یک فراخوان است جایگاه همه باید در روش سبک زندگی دیده شود، مطالعات دینی باید از عمق و ژرفنای بالایی برخوردار باشد تا ما بتوانیم سبک زندگی مبتنی بر دین را بنا کنیم و در این زمینه اگر دهها نشست تخصصی و اساسی گرفته شود خدمت بزرگی به کشور، نظام و انقلاب است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با تقسیم مولفه های سبک زندگی به سه دسته گفت: مولفه های لازم و ضروری به صورت دائم، مولفه های آرمانی، اوصاف و  مولفه های ابزاری و ساز وکاری  از مولفه های مهم سبک زندگی هستند.

وی ادامه داد: یکی از اوصافی که در قرآن کریم  برای جامعه آمده و در سبک زندگی نیز باید مورد توجه باشد کلمه "الصابرین " است، جامعه باید جامعه صابری باشد و درون سبک زندگی نیز باید صبر تعبیه شود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه صبر یک ابزار است و هدف نیست، گفت: صبر یعنی اینکه در مسیر تکامل، ترقی و تعالی موانع و سنگلاخ هایی وجود دارد که با صبر می توان در برابر این مشکلات مقاومت و عبور کرد.

وی ادامه داد : باید بین اوصاف در سبک زندگی تفاوت قائل شویم. مثلا وصف ایمان، آرمانی است نه وصف همیشگی و فراهم. معیار همیشه باطن است نه ظاهر، در سبک زندگی باید فهرستی از وصف های آرمانی را ارائه و به آنها جایگاهی را بدهیم که جامعه، اقتصاد، امکانات، تلاش، علم و دنشگاه ما به سمت تمهید، زمینه سازی و بستر سازی به صورت تدریجی به پیش برود تا اوصاف آرمانی ایجاد شود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی  با بیان اینکه برای اوصاف آرمانی باید سیاستگذاری کرد، گفت: سبک زندگی باید در درون خود نسبت به اوصاف عمرانی و سایر امور  سیاستگذاری داشته باشد.

وی به عنوان نمونه خاطرنشان کرد: صدق از وصف هایی است که از ابتدا باید در سبک زندگی ایجاد شود، همه باید به سمت اخلاق و صدق پیش روند تا جامعه شکل بگیرد وبه صدق ظهور و تجلی اجتماعی بدهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: صدق اجتماعی یک وصف و کلام پایه ای، اساسی و قابل تجلی پیدا کردن در بدنه و روابط اجتماعی است، وقتی قرآن می فرماید "کونوا مع الصادقین"، به این معناست که در جامعه گروهی به نم  صادقین هستند وشما بروید با آنها باشید و حرکت صدق در جامعه را تقویت و آن را تبدیل به یک جریان کنید وبه آن سیطره ببخشید.

وی اظهار داشت: وقتی اسلام می فرماید" يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ" معلوم می شود روز قیامت صفت اصلی، اساسی و فراگیر،  صدق است و صدق صادقین در قیامت به آنها سود می بخشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلعی گفت: برای بنا کردن سبک زندگی، باید متخصصان، عالمان دینی و علوم اجتماعی و اقتصادی، برای تحقق بخشیدن به صدق و نهادینه کردن آن چه قوانینی را باید بگذرانند وچه رفتارهایی را باید در پیش بگیرند و یا چه سیاستگذاری های فرهنگی و اقتصادی باید ایجاد شود تا صدق را در جامعه به پا کنند.

وی ادامه داد: ما باید به بخشی از آنچه در اسلام به عنوان اوصاف آمده را به عنوان ابزار نگاه کنیم، این را از جایگاه ابزار به جایگاه صفت های همیشه حاضر و فعال ارتقا ندهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: بخشی از اوصاف نیز آرمانی است و نباید جامعه را روی آن بنا کنیم و گرنه به جایی نمی رسیم، برخی اوصاف، اولیه و بستر سازی است که نبود آن به معنای متلاشی شدن جامعه می باشد و  صدق به عنوان مادر صفات،  نقطه پمپاژکننده اساسی و عمومی اخلاق، است.

وی ادامه داد: ما در زمینه نظریه پردازی و تئوری پردازی پیرامون سبک زندگی خوب کار نکردیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در پاسخ به سوالی در مورد داعش گفت: داعش به عنوان یک پدیده جدید باید از نظر چگونگی ظهور و بروز مورد مطالعات جامعه شناسی و روانشناسی قرار گیرد.

وی ادامه داد:هیچ قومی به اندازه داعش آگاه به فضای مجازی و استفاده کننده از آن نبوده است، جهان اسلام زمانی در یک وضعیت انفعالی قرار گرفته است واز سویی دوره ای به نام خلافت داشتند که این دوره، امپراطوری و قدرت بوده ولی بعد ازمدتی تکه پاره شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha