پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
منصور هاشمی

حوزه/ مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی خواستار اجرای طرح «هر طلبه یک وقف» شد و گفت: باید در زمینه‌های وقف در حوزه سلامت و علم به ویژه حوزه‌های علمیه فرهنگ سازی شود.

حجت الاسلام منصور هاشمی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، اظهار داشت: در حال حاضر وقف در جامعه اسلامی در حال احیا است، اما اصحاب رسانه باید جایگاه وقف و نقش آن در جامعه را به عنوان صدقه جاریه تبیین کنند.

وی با بیان اینکه باید در زمینه‌های وقف در حوزه سلامت و علم  به ویژه حوزه‌های علمیه فرهنگ سازی شود، افزود:  ترویج و تبلیغ سنت حسنه وقف بسیارمهم بوده و این مهم جایگاه مهمی در همه ادیان الهی به ویژه در دین مبین اسلام و مذهب شیعه است.

مدیر کل اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی با گلایه از اینکه در حال حاضر وضعیت وقف در تراز جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: امروزه با اینکه مردم از امکانات و رفاه بیشتری برخوردار هستند، اما تعداد وقف ها کم است و انتظار می رود که آمار موقوفات افزایش یابد.

حجت الاسلام هاشمی با بیان اینکه باید در زمینه علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها، وقف های جدید صورت گیرد، اظهار داشت: وقف یکی از ارکان جامعه اسلامی است، زیرا اگر به آن عمل شود به عنوان یک سرمایه عمومی بسیاری از مشکلات جامعه برطرف می‌شود.

مدیر کل اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی گفت: باید طرح «هر طلبه یک وقف» را اجرایی کنیم، تا این مسئله مهم در جامعه شایع و هر نفر بتواند واقف باشد. همچنین در زمینه حمایت از جریان پژوهش های دانشگاهی و حوزوی وقف هایی صورت گیرد، زیرا دراین حوزه‌ها نیاز به وقف است و این تفکر باید توسعه یابد.

 وی با بیان اینکه در راستای حمایت از جریان پژوهش های دانشگاهی و حوزوی باید وقف هایی صورت گیرد، افزود: در حال حاضر برای مراسمی مانند مانند نیمه شعبان، شهادت و ولادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) و عید غدیر وقف‌های کمی در خراسان جنوبی وجود دارد و  باید زمینه وقف در جامعه توسعه یابد.

حجت الاسلام هاشمی بیان داشت: تاکنون در شهرستان بیرجند 2هزارو640 موقوفه در سامانه اوقاف ثبت شده است. این موقوفات شامل 2هزارو 602 موقوفه متصرفی، 818 موقوفه انتفاعی که شامل 599مسجد، 192 حسینیه و38 موقوفه غیر متصرفی است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی افزود: این موقوفه‌ها دارای بیش از 5هزار رقبه است، که عمده نیت واقف های این شهرستان در بخشهای مختلف از جمله عزاداری سیدالشهدا (ع) و امور فقرایی و  اکرام و اطعام می باشد.

حجت الاسلام هاشمی در پایان گفت: در استان خراسان جنوبی تعداد زیادی از موقوفات در روستاها هستند، که به دلیل خشکسالی در حال نابودی هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha