شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

حوزه/ معاون علمی کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی از تولید بیش از ۵۰ کتاب در موضوع اصلی این کنگره خبرداد.

حجت الاسلام محمودی  در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که بیش از ۵۰ کتاب مرتبط با نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی تولید می شود گفت: نام کنگره ای که در اردیبهشت ماه با عنایات امام زمان(عج) و حمایت ها و ارشادات و همت خالصانه آیت الله العظمی مکارم شیرازی در سال 1397 شمسی در مجتمع دارالولایه در جمکران برگزار می شود، کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی است.

وی افزود: هدف از برگزاری این کنگره بین المللی آن است که خدمات و نقش آفرینی شیعیان اعم از پیشوایان دینی از جمله دوازده امام معصوم(ع) و حضرت زهرا(س)، علما و اشخاصی غیر از علما که نقشی تاثیرگذار در گسترش علوم اسلامی داشتند را به جهان معرفی کنیم.

معاون کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی اظهارکرد: برای مدیریت این کنگره و به منظور نیل به سوی اهداف متعدد پیش روی، 14 گروه علمی تعریف و مشغول به فعالیت شد؛ از جمله این کمیته ها می توان به کمیته قرآن، حدیث، فقه واصول، کلام، علوم طبیعی، علوم انسانی، علوم عقلی، اخلاق تربیت و عرفان، مستشرقان، زنان و علوم ادبی اشاره کرد.

وی گفت: هدف از ایجاد این کمیته ها آن بود که هر کدام از کمیته ها با تجربیاتی که مدیران کمیته ها که از شخصیت های برجسته علمی کشور هستند، دارند بتواند موضوعی که بر عهده گرفته است را به صورت درست مدیریت کند؛ درهمین راستا 140 جلسه تخصصی برگزار شده است که حاصل این جلسات در منشور کنگره که در روز برگزاری مراسم افتتاح این کنگره ارایه شد، منعکس گردید.

حجت الاسلام محمودی اظهارکرد: در این کنگره قرار است که 50 جلد کتاب در کنگره اصلی عرضه شود؛ در گام اول، کتاب منبع شناخت که منبعی برای مطالعه و پژوهش در عرصه نقش شیعه در گسترش و پیدایش علوم اسلامی است تولید و در روز افتتاح این همایش رونمایی شد که این کتاب ها می تواند کمک شایانی به پژوهشگران این عرصه کند.

وی گفت: این کتاب به صورت آزمایشی در دو جلد منتشر شد که در روز آغاز این کنگره در بین پژوهشگران توزیع شد و برای نویسندگان نیز ارسال می شود؛ در این منبع شناخت، لوگو و تابلوی کار کنگره عرضه شده است تا نویسندگان با مدل کار این کنگره که برجسته سازی نقش شیعیان در گسترش علوم اسلامی است آشنا شوند.

حجت الاسلام محمودی اظهارکرد: این کنگره به شدت از هر گونه توهین و سخیف شمردن مذاهب دیگر پرهیز کرده است و تنها به دنبال این است که نقش آفرینی شیعیان در عرصه گسترش علوم اسلامی را بیان کند و نقش هیچ کدام از مذاهب دیگر نیز انکار نشده است؛ به همین خاطر مقرر شد که 70 درصد از کنگره مرتبط به علوم اسلامی، 20 درصد در خصوص علوم انسانی و 10 درصد نیز مرتبط به علوم طبیعی باشد که کمیته های مرتبط با آنها نیز شکل گرفت.

معاون کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفت: این کنگره 12 آبان سال گذشته به شکل پراکنده آغاز به کار کرد و در 14 آذرماه سال گذشته که مدیران کمیته با آیت الله العظمی مکارم شیرازی جلسه رسمی برگزار کردند این کار، جوشش خاصی به خود گرفت و فعالیت ها متمرکز شد؛ پس از 28 بهمن سال 95 که آغاز به کار رسمی دبیرخانه انجام شد تبلیغات و فراخوان این جشنواره از طرق مختلف آغاز شد.

وی تصریح کرد: پس از گذشته چهار ماه، بیش از 200 مقاله به صورت چکیده و به شکل سفارشی به دبیرخانه ارسال شده است؛ نویسندگان تا پایان اردیبهشت امسال زمان دارند که چکیده مقالات را ارسال کنند؛ اصل مقالات نیز پس از تایید تا پایان مرداد امسال باید ارسال شود که ممکن است که یک ماه در این میان کار به تمدید زمانی بکشد.

حجت الاسلام محمودی گفت: به دلیل اینکه گستره این جشنواره فرا ملی بود از کشورهای متعدد در نقاط مختلف جهان در کمیته مطالعات منطقه به شکل دائم و یا مهمان دعوت به همکاری شد؛ مشغول به فعالیت شدند؛ نیمی از محتوای کنگره در خارج از کشور است.

وی اظهارکرد: کمیته هایی چون کمیته بانوان  و کمیته ادبی از جمله کمیته های خاص این کنفرانس است که به شکل خاص به دنبال ارایه زنان و ادبا و هنرمندان و شعرا و... تاثیرگذار تاریخ شیعه در عرصه علوم اسلامی است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha