شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 آیت الله مهدوی

حوزه/ آیت الله مهدوی گفت: علمای اخلاق می‌گویند که از میان عوامل هدایت انسان، رفیق و دوست از همه مهم‌تر است، یعنی اگر کسی در محیط کفر رشد پیدا کرده باشد، پدر و مادر و استادش هم کافر باشند، اما رفیق مؤمنی داشته باشد، امید است که آن رفیق مؤمن او را هدایت کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه اخلاق خود در جمع طلاب اصفهان، اظهار کرد: نفس اماره انسان که شیطان دورن است  به کمک شیطان بیرونی، به راحتی زمینه فریب خوردن انسان را فراهم می کند.

وی ادامه داد: به دلیل آن که  ایمان بیشتر انسان ها  به خداوند در مرتبه متوسط  و ضعیف است، اثرپذیری از بدی ها نیز راحت تر محقق می شود. امیرالمومنین(ع) می فرماید، تمام شرها  و بدی ها در هم نشینی با انسان بد است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ناشر علوم نبوی، امام صادق(علیه‌السلام) از قول پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: «مَثَل مؤمن خالص، مَثَل آب است.» گفت: گویا مومن مانند آب، در همه چیز نفوذ می‌کند و پاک‌کنندۀ همه چیز نیز هست، اما این روایت به آن معنا نیست که هم‌نشینی با دیگران، بر مؤمن تأثیر نمی‌گذارد.

استاد حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که در هدایت انسان، شش عامل بیرونی از جمله  نطفه، غذا، محیط، تربیت پدر و مادر، استاد و رفیق مؤثر است، اظهار کرد: علمای اخلاق می‌گویند که از میان این عوامل، رفیق و دوست از همه مهم‌تر است، یعنی اگر کسی در محیط کفر رشد پیدا کرده باشد، پدر و مادر و استادش هم کافر باشند، اما رفیق مؤمنی داشته باشد، امید است که آن رفیق مؤمن او را هدایت کند.

آیت الله مهدوی با برشمردن تاثیرات هم نشینی در رشد و کمال و چه بسا سقوط انسان در مسیر زندگی، خاطرنشان کرد: سه نکته ضروری در تأثیرگذاری هم‌نشینی با افراد است، نخست آن که هم‌نشینی حتی اگر طولانی هم نباشد، از نظر کیفی تأثیر خود را می‌گذارد، دومین نکته اینکه انسان از هم‌نشین خود تأثیر خواهد پذیرفت، حتی اگر در فکر و عمل با او مخالف باشد و سوم ان که به‌طور معمول، اثرپذیری از هم‌نشین بد، آسان‌تر از اثرپذیری از هم‌نشین خوب است، زیرا نیازی به زحمت تعقل و تفکر ندارد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha