جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ آیت الله محسن اراکی در دومین روز سفر خود به ترکیه با حسن کامل ییلماز مفتی استانبول و جمعی از نمازگزاران این شهر دیدار و از دانشکده الهیات مرمره و مرکز آموزش عالی دینی حساکی در شهر استانبول بازدید کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن اراکی که برای شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی به ترکیه سفر کرده است، در دومین روز سفر خود با حسن کامل ییلماز مفتی استانبول، جمعی از نمازگزاران این شهر دیدار کرد و از دانشکده الهیات مرمره و مرکز آموزش عالی دینی حساکی در شهر استانبول بازدید کرد.

مهم ترین نیاز جهان اسلام، اتحاد و انسجام اسلامی است

آیت الله اراکی در دیدار با حسن کامل ییلماز مفتی استابول گفت: امیدواریم این دیدارها مقدمه همکاری های نزدیک دینی و علمی میان ایران و ترکیه شود؛ چراکه همکاری نهادهای فرهنگی و دینی ایران و ترکیه می تواند بر مسائل فرهنگی و دینی منطقه بسیار اثر گذار باشد.

وی تأکید کرد: مجمع جهانی تقریب فعالیت های زیادی را در جهان در زمینه وحدت امت اسلامی انجام می‌دهد و می توانیم با همکاری مؤسسات ترکیه‌ای به موفقیت های زیادی در این عرصه دست یابیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب ادامه داد: امروز مهم ترین نیاز جهان اسلام و علاج واقعی همه مشکلات و بحران های پیش رو مسلمانان، اتحاد و انسجام اسلامی است، اظهار داشت: متأسفانه امروز جهان اسلام با مشکلات بسیار زیادی چه از داخل و چه از بیرون مواجه است که حل این مشکلات نیازمند همکاری بیشتر کشورهای اسلامی است.

دومین روز سفر دبیرکل مجمع تقریب به ترکیه

 

خدای متعال محمد(ص) و آل محمد را وسیله تطهیر همه عالم قرار داده است

آیت الله اراکی در ادامه سفرش به ترکیه شامگاه سه شنبه به وقت محلی طی سخنانی در جمع نمازگزاران مسجد زینبیه استانبول با اشاره به سنت رشد برای همه مخلوقات، اظهار داشت: اگر مانعی بر سر راه رشد نباشد و موجودات آلوده به موانع نشوند به سمت کمال حرکت می کنند؛ آنچه مانع حرکت موجودات به سمت سعادت و کمال می شود همان ناپاکی ها و آلودگی هاست، لذا خدای متعال راه سعادت همه بشر را در پاک بودن از آلودگی ها می داند.

وی افزود: اگر مردم بتوانند راه پاکی را طی کنند و موانع را از سر راه خود بردارند و پاک زندگی کنند و پاک رفتار کنند در همین دنیا به سعادت می رسند.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه خدای متعال محمد(ص) و آل محمد(ص) را به طور مستقیم با دست خود تطهیر کرده است یعنی آنها را به کمال رسانده است، اظهار داشت: خدای متعال محمد(ص) و آل محمد را وسیله تطهیر همه عالم و بشر قرار داده است لذا رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) مثل آب "کُر" می مانند که هر کسی که به این آب کُر متصل شد مطهر می شود. یا بهتر بگوییم مثل چشمه جوشانی می ماند که هر کس خود را به این چشمه جوشان رساند و از آن نوشید پاک می شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب  افزود: لذا هرچه بشر به این چشمه نزدیک تر شد و از این سرچشمه بیشتر نوشید و ارتباطش را به این سرچشمه بیشتر کرد پاک تر می شود.

وی در ادامه با اشاره به راههای ارتباط با این سرچشمه اشاره کرد و گفت: اولین وسیله ارتباط با این سرچشمه محبت به رسول اکرم(ص) و اهل بیت اوست این محبت اقتضا می کند که ما بیش از گذشته با آنها آشنا شویم و نسبت به آنها معرفت پیدا کنیم که دومین وسیله ارتباط با این سرچشمه معرفت است.

آیت الله اراکی افزود: سومین راه ارتباط، اطاعت و پیروی است ما باید از آنها پیروی کنیم و مثل آنها زندگی و رفتار کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب در پایان تأکید کرد: اگر ما از رسول خدا(ص) و اهل بیت او اطاعت کردیم در نتیجه هم در دنیا و هم در آخرت همانند آنها خواهیم بود.

دومین روز سفر دبیرکل مجمع تقریب به ترکیه

 

ضرورت تقویت روابط فرهنگی و علمی دانشگاه‌های ترکیه و  ایران

آیت الله اراکی در ادامه سفرش به ترکیه روز سه شنبه ضمن بازدید از دانشکده الهیات دانشگاه مرمره در استانبول با "محمت توپراک" معاون این دانشکده دیدار و گفت و گو کرد.

آیت الله اراکی در این دیدار تأکید کرد: روابط فرهنگی و علمی بین دانشگاه‌های ترکیه و  ایران باید تقویت گردد؛ ما می‌توانیم در خیلی از رشته‌های علمی با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

وی افزود: امروز مراکز علمی جمهوری ایران به ویژه حوزه علمیه به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است و این آمادگی را داریم که در زمینه انتقال این پیشرفت‌های علمی با ترکیه همکاری کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه ما امیدواریم که همکاری‌های جدی میان دو کشور در رشته‌های مختلف علوم اسلامی برقرار شود، اظهار داشت: هم در عرصه همکاری‌های علمی و هم در عرصه تبادل استاد و دانشجو زمینه های خوبی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد.

دومین روز سفر دبیرکل مجمع تقریب به ترکیه

 

امروز هیچ تکلیفی مهم تر از وحدت اسلامی نیست

آیت الله اراکی پس از آن ضمن بازدید از مرکز آموزش عالی دینی (حساکی) در استانبول با دکتر "عادل بور" رئیس این مرکز دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار طرفین ضمن بررسی موضوعات همکاری های مشترک در زمینه های علوم دینی و اسلامی و نحوه فعالیت های دو مجموعه تبادل اطلاعات کرده و به طرح راهکارهای نوین و تعاملات سازنده و توسعه همکاری های علمی تاکید کردند.

آیت الله اراکی در این دیدار طی سخنانی ضمن تاکید بر گسترش همکاری در زمینه علوم اسلامی و دینی، به نقش برجسته این همکاری ها در ایجاد وحدت میان امت اسلامی اشاره کرد و گفت: امیدواریم با همکاری علمای جهان اسلام بتوانیم گامی مهم در راستای وحدت امت اسلامی برداریم.

وی افزود: امروز با توجه به اقدامات تکفیری‌ها در جهان اسلام و هجمه‌های دشمنان جهان اسلام، هیچ تکلیف و وظیفه شرعی مهمتر از وحدت میان امت های اسلامی وجود ندارد و تنها با همکاری های مشترک میان اندیشمندان و علمای اسلامی می توان گامی مؤثر در ایجاد وحدت امت اسلامی برداشت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب ضمن تأکید بر اهمیت تبادل انتقال اندیشه وحدت میان اندیشمندان وعلمای دو کشور به نقش برجسته علما در ایجاد وحدت میان امت اسلامی اشاره کرد و گفت: علما وظیفه خطیری در این زمینه بر عهده دارند و امیدوارم با همکاری علما، بتوانیم گامی مؤثر برای افزایش همکاری‌ها در زمینه وحدت امت اسلامی برداریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha