جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 آیت الله ابوالحسن مهدوی

حوزه/ آیت الله مهدوی گفت: بدون شک، هم‌نشینی با ناپاکان، خواسته یا ناخواسته، انسان را دچار آسیب‌های فراوانی می‌کند، به‌خصوص اگر ایمان ضعیف باشد، زودتر و بیشتر آلوده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، صبح امروز در ادامه سلسله مباحث اخلاقی با موضوع «همنشینی»، در جمع طلاب اصفهانی، اظهار کرد: طلبه‌ای از علامه‌طباطبایی(قدس‌سره) سؤال ساده و بیهوده‌ای پرسیده بود. یکی از همراهان علامه به آن طلبه گفته بود: «این چه سوالی است که از علامه می‌پرسی و وقت آقا را می‌گیری؟ این سوال را از دیگران هم می‌توانی بپرسی»، طلبه گفته بود: «این سوال بهانه است. دوست دارم چند کلمه با آقا حرف بزنم، می‌خواهم صدای آقا را بشنوم، می‌خواهم از مجالست آقا استفاده کنم!»

استاد حوزه علمیه اصفهان  بیان کرد:هم نشینی با خوبان و اولیای خدا باعث می شود انسان نشاط بگیرد و روحش  زنده شود و باشنیدن سخنانشان بر علم او افزوده شود.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: از آنجا که هم‌نشینی با خوبان تأثیر بسزایی در رشد معنوی انسان دارد، انسان‌های پاک همواره به‌دنبال هم‌نشینی با وارستگان هستند تا از خرمن آنان خوشه‌چینی کنند.

وی ادامه داد: پیامبراسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: حضرت عیسی(علیه‌السلام) به حواریون فرمود: «به خداوند سبحان اظهار محبت کنید و به او نزدیک شوید، پرسیدند: «ای روح‌الله، با چه کاری به او اظهار محبت کنیم و نزدیک شویم؟حضرت عیسی(علیه‌السلام) فرمود:«با داشتن بغض گنهکاران و اینکه رضای خداوند را به بهای غضب آن‌ها بخرید.

استاد حوزه علمیه اصفهان افزود: سپس حواریون پرسیدند: «با چه کسی هم‌نشین باشیم؟، فرمود: «با کسی نشست و برخاست کنید که دیدار او شما را به یاد خدا اندازد و گفتارش بر علم شما بیفزاید و اعمالش شما را به آخرت ترغیب کند.»

وی عنوان کرد: هیچ‌گاه نباید بر اساس ظاهر انسان‌ها، دربارۀ آن‌ها قضاوت کرد، چه بسا همان کسی‌که مردم او را دست‌کم می‌گیرند و با سبکی به او نگاه می‌کنند، از اولیای خدا باشد.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: سالار اوصیا، حضرت امیرالمومنین(علیه‌السلام) هشدار دادند، خداوند ولیّ خود را در بین بندگانش پنهان فرموده است پس هیچ‌گاه هیچ‌یک از بندگان را کوچک مشمار، چه‌بسا او از اولیای الهی باشد و تو ندانی.

وی با بیان اینکه عوامل گوناگونی در هموار کردن مسیر سعادت یا شقاوت انسان مؤثر است، اذعان داشت: بدون شک، هم‌نشینی با ناپاکان، خواسته یا ناخواسته، انسان را دچار آسیب‌های فراوانی می‌کند به‌خصوص اگر ایمان ضعیف باشد، زودتر و بیشتر آلوده می‌شود.

عضو خبرگان رهبری ابراز کرد: از آن‌سو، همجواری با افراد مومن و متّقی و خالص نیز تأثیر بسزایی در رشد تکامل انسان دارد، مجالست با نیکان و معاشرت با پاکان، برای افزایش ایمان و تقوا، اراده را تقویت می‌کند و فکر را بیدار؛ امام سجاد(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «هم‌نشینی با صالحان، انسان را به خیر و صلاح دعوت می‌نماید.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha