چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 419578
۱۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
درآمدی بر دانش فلسفه دین

حوزه / کتاب درآمدی بر دانش فلسفه دین و دائرةالمعارف قرآن کریم دو اثر منتشر شده از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی و بوستان کتاب روانه بازار نشر شد.

 به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» کتاب درآمدی بر دانش فلسفه دین که به همت همایون همتی، از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی منتشر شده مجموعه‌ای از مقالات مؤلف درزمینه دانش فلسفه دین است که طی سالیان فراوان آن‌ها را جمع‌آوری کرده است.

دانش فلسفه دین میراث عصر روشنگری بوده و یکی از رشته‌های مهمی است که در شمار فلسفه مضاف است و در این دانش به تحلیل فلسفه مفاهیم و مقولات دینی و اعتقادی پرداخته می‌شود.

 این کتاب مقاله‌هایی در معرفی این دانش و تاریخچه آن را دارد و چهره‌های تأثیرگذار و مباحث مرتبط با فلسفه دین را ارائه می‌دهد. در مقاله دوم دین و فلسفه و تفکیک و تعامل مطرح می‌شود، رهیافت وجودی به دین از مباحث دیگر است که در این مقاله تعریف دین و چگونگی ارتباط دین و تمدن مطرح می‌شود و نکاتی درباره تمدن ایران و اسپانیا موردنظر قرار می‌گیرد. مقاله دیگر دارای عنوان تحلیل نقش دین در جامعه است.

علاقه مندان جهت تهیه این کتاب می توانند به آدرس قم، پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، واحد انتشارات دانشگاه مراجعه نموده و یا با شماره تلفن : 32802610 – 025 تماس گرفته و یا به آدرس اینترنتی :    http://urd.ac.ir  مراجعه نمایند.

*«دائرةالمعارف قرآن کریم»

  چهاردهمین جلد «دائرةالمعارف قرآن کریم» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین و از سوی انتشارات بوستان کتاب منتشر شد.

نخستین چاپ از چهاردهمین جلد «دائرةالمعارف قرآن کریم» در 632 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه به بهای 44 هزار تومان از سوی انتشارات بوستان کتاب راهی بازار نشر شده است. این دائره‌المعارف به ترتیب حروف الفبایی تنظیم شده و جلد چهاردهم آن شامل «رضاع-زیور» است.

پروژه بزرگ دایره المعارف قرآن کریم در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حال انجام است، البته این پروژه عظیم از سال 76 در مرکز فرهنگ و معارف قرآن که هم اینک به عنوان پژوهشکده فعالیت دارد.  مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم که سابقه انجام نزدیک به دو دهه فعالیت قرآنی دارد با بهره‌گیری از تجربیات و پژوهش‌های صورت گرفته، نخستین‌بار در جهان اسلام به تالیف دائره‌المعارف قرآن کریم اقدام کرده است. هدف اصلی از تالیف این اثر، ارائه دسترسی آسان اطلاعات ناب و اصیل در قلمرو معارف، اعلام و علوم قرآنی است به گونه‌ای که اهل تحقیق را به مثابه منبعی ماندگار از منابع فرعی بی‌نیاز کند.

جلد چهاردهم مشتمل بر ادامه حرف "ر" و مدخل های حرف "ز" است که مهم ترین مدخل های ما در این جلد شامل موضوعات رفاه، رمضان، رنگ، روح ، روزه، رهبانیت ، ریا ، زبان ، زبان عربی، زبان قرآن، زبور، زکات، زکریا، زلزله ، زمستان ، زمین ، زن ، زنا، زنبور عسل، زندان، زوجیت، زهد، زیارت، زیبایی و زیتون است.

این دایره المعارف عظیم مشتمل بر 3 هزار موضوع است که حدود 2 هزار و دویست موضوع ، مدخل های اصلی است که ذیل آن مقاله ارایه می شود و 800 مدخل نیز ارجاعی است؛ همچنین از دیگر ویژگی های این اثر این است که به زبان فارسی نوشته شده و مدخل ها بر اساس حروف الفبا چینش شده است.

علاقه مندان به تهیه این کتاب می توانند به دفتر مرکزی موسسه بوستان کتاب: واقع درقم چهارراه شهداء – مراجعه ویا جهت کسب اطلاعات بیشتربا شماره  تلفن: 02537743426 تماس حاصل فرمایند.

*جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

 کتاب جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه ، نوشته   جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمد تقی سبحانی، در ۵۷۴  صفحه، با همت انتشارات دارالحدیث ، منتشر و روانه بازار نشر شد .

 کتاب جستار‌هایی در مدرسۀ کلامی کوفه بخشی از کلان ‌پروژۀ «مدارس کلامی امامیه» پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام است که در قالب مجموعه‌ای از مقالات می‌کوشد تا زوایایی مختلف این مدرسه را ارائه و افزون بر آن، زمینه‌ها و بسترها، جریان‌های کلامی، برخی موضوعات کلامی و چالش‌های این مدرسه را مورد پژوهش قرار داده و در اختیار پژوهشگران این عرصه قرار دهد.

فصول مختلف این کتاب عبارتند از: فصل اول:  معرفی مدرسه کوفه؛ فصل دوم :موضوعات کلامی مطرح در مدرسه کوفه و فصل سوم: جریان‌ها و روش های کلامی متکلمان کوفه.

در کتاب " جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه " بیان می شود که تلاش علمی دانشوران و عالمان کوفی در گرایشات مختلف علمی، دستاورد‌های زیادی را برای مسلمانان در عرصه های مختلف، بویژه دانش کلام بهمراه داشته است. دستاورد و میراثی که بر پایه آن امروزه مدرسه کلامی کوفه را از دیگر مدارس باز می‌شناسیم. اهمیت تاریخی این مدرسه، به وجود مباحث صریح و آشکار نظری و اعتقادی در سطح جامعۀ علمی آن دوران باز می­گردد.

در این مدرسه، امامیه،‌ چونان فرقه‌ای کلامی، خود را معرفی کرده و مهم‌ترین و بیشترین میراث اعتقادی برخاسته از کلمات اهل بیت علیهم السلام و بزرگان اصحاب را تولید و عرضه می‌کند و از این طریق، ‌میراث کلام شفاهی را به کلام مکتوب بدل می نماید

نویسندگان در ادامه بیان می کنند یکی از بارزترین ویژگی این مدرسه، به نوع نظریه‌پردازی‌ها و تبیین‌گری‌هایی آن است که بر‌خلاف سایر جریان‌های کلامی هم عصر خود، بر پایۀ متون وحیانی شکل گرفته است. نظریه‌پردازی‌های متن‌مدار متکلمان این مدرسه، همچون هشام بن حکم و هشام بن سالم و مومن ‌الطاق در موضوعات مختلف، از نقاط شعف ‌انگیز و قابل توجه متکلمان این مدرسۀ کلامی است.

 کتاب جستار‌هایی در مدرسۀ کلامی کوفه ، تألیف جمعی از پژوهشگران پژوهشکده کلام اهل بیت (ع)، تحت اشراف حجت الاسلام محمدتقی سبحانی و به کوشش حجت الاسلام اکبر اقوام کرباسی، در قطع وزیری، در ۵۷۴  صفحه، به نگارش درآمده و با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.

علاقه مندان جهت تهیه این کتاب می توانند به آدرس قم؛ خیابان معلم؛ روبروی اداره برق؛ انتشارات دارالحدیث مراجعه نموده و یا با شماره تلفن : 37740545-025  تماس گرفته و یا به آدرس اینترنتی :  http://www.darolhadith.ir   مراجعه نمایند.

 .

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha